Ideja ar bērnības garšu

No kreisās: Jānis Leitāns un Pēters Sutta, SIA Sport Revolution īpašnieki. Foto — Gints Ivuškāns
Ieva Puķe
Print Friendly, PDF & Email

Uzņēmēja Jāņa Leitāna tēvs savulaik pats gatavoja ierīces, lai dēls varētu uzlabot sniegumu hokejā. Kopā ar kolēģi Pēteru Suttu ražotie hokeja trenažieri tagad atvieglo treniņus pat NHL sportistiem

Biznesa partneri Jānis Leitāns un Pēters Sutta uzņēmuma Sport Revolution ražoto hokeja un florbola treniņu aprīkojumu demonstrē tik tehniski, it kā atrastos uz laukuma spēlētāju tērpos. Vispirms parāda vienu no pirmajiem produktiem — hokeja nūjas veiklības trenažieri My Enemy. Plastikāta ierīci var salocīt atšķirīgos leņķos, caur to vadīt ripu gan uz ledus, gan telpās.

Spēlētāju komandē īpaša mobilā lietotne. Rīks, kas paredzēts gan profesionāļiem, gan amatieriem, jau kļuvis populārs Eiropā un Ziemeļamerikā. Bet florbola treniņu arsenālā vispieprasītākais ir Passer Pro. Tā dēvētais «piespēlētājs», no kura virsmas atlec bumbiņa.

Sportistiem patīk.

Pagājušais gads ir bijis veiksmīgākais uzņēmuma sešu gadu darbībā, saņemta LIAA balva Eksportspējīgākais komersants — trešā vieta mazo uzņēmumu kategorijā, kolēģi priecīgi stāsta. «Darbojamies četros virzienos — ledus un lauka hokejā, florbolā un arī plastikāta sporta grīdu ražošanā.

Katram sporta veidam ir mājaslapa un lietotne. Florbola aprīkojumu eksportējam pat uz Austrāliju, Singapūru un Malaiziju.»

Pirms rādi — patentē

Leitāns un Sutta dzenājuši hokeja ripu profesionālā līmenī. Bija pat Latvijas čempioni, dažādos laika posmos pārstāvot klubu Rīga 2000. Tā rindās savulaik spēlējis arī Arturs Irbe un Kārlis Skrastiņš.

«Esam palikuši industrijā, mūsu bizness ir hokeja vidē,» viņi gandarīti atzīmē. Sport Revolution birojs atrodams Volvo Sporta centrā. «Tas ir Latvijas hokeja epicentrs, vienīgā vieta Latvijā, kur ir trīs ledus halles. Blakus ēkā — arī Latvijas Hokeja federācijas sēdeklis.»

Pēters Sutta sportā bijis izņēmums. Nopietni trenēties sācis tikai pusaudža gados, strauji progresējis, uzspēlējis hokeju pat Zviedrijā. Jānis Leitāns gan ar hokeju aizrāvies jau mazajās klasēs. «Liels nopelns ir manam tēvam Voldemāram Leitānam,» viņš uzsver. «Kad es kā bērns spēlēju hokeju, viņš bija radījis dažādus aksesuārus, ko tagad esam integrējuši savā ražošanā. Gan mērķus, ko ielikt vārtos, gan finiera virsmas, no kurām mest ripu. Lai nūjas, kas toreiz vēl bija no koka, uz asfalta necieš.» Jāņa tēvs, Triju Zvaigžņu ordeņa kavalieris, ilggadīgs Rīgas 3. arodskolas direktors, metālapstrādes speciālistu audzinātājs, ir apveltīts ar tehnisku domāšanu. Bet arī citu zēnu tēvi konstruēja dažādus verķus treniņiem.

Ideja sporta palīgierīces ražot centralizēti gan radusies, sekojot situācijai mūsdienās. «Šobrīd dažādos sporta veidos ir tendence izveidot aksesuārus, ar kuriem trenēties mājas apstākļos. Vecāki gatavi pārveidot garāžas, pagrabus vai bēniņu telpas, aprīkot ar mūsu trenažieriem. Liek pat bērnistabās,» stāsta vīri.

2012. gada pēdējās dienās partneri nodibināja uzņēmumu. «Izmantojām savu spēlētāja pieredzi, zināšanas hokejā un pedagoģijā. Ja mēs ar tik moderniem trenažieriem būtu ikdienā trenējušies, rezultāti būtu labāki,» viņi apgalvo.

Jānis, kas ne tikai piedalās dizainēšanā, bet arī atbild par Sport Revolution produktu pārdošanu un virzīšanu tirgū, vispirms Rīgas Valsts tehnikumā kļuva par diplomētu grāmatvedi. Pagājušogad arī RISEBA ieguva augstāko izglītību uzņēmējdarbības vadībā un biznesa psiholoģijā. Pēters, kura pārziņā uzņēmumā ir produktu izstrāde un ražošana, beidzis Rīgas Sporta pedagoģijas akadēmiju, piecus gadus bijis treneris Lūša hokeja skolā Piņķos.

Uzņēmējdarbību viņi sākuši tikai ar saviem uzkrājumiem, bez kredītiem. «Process bija grūts,» abi vienprātīgi atzīst. Pirmais gads — protams, mīnusos. Ar LIAA atbalstu aizbraukuši uz sporta izstādi Vācijā ar cerību pārdot saražoto, bet plāns nav izdevies. Ragi dūņās!

«Nepadoties mudināja tas, ka bija daudz ieguldīts: līdzekļi, enerģija un laiks,» paziņo Jānis. Pēteru «zemajā punktā» motivējusi saruna ar kāda zivju kombināta pārstāvi biznesa seminārā. «Pieci seši gadi pēc sākšanas — tas ir cikls, kad vispār var redzēt, vai uzņēmums pastāvēs,» viņš atreferē. «Tikai pēc tam peļņa sāk veidoties. Viņš neko nav samelojis, tā arī ir. Varbūt, ja kādam ir unikāls patents un pelnīt var jau pēc gada, tas ir cits stāsts.»

Ātrāk par peļņu uzradušies produkcijas kopētāji. «Pirms kaut ko laižat pārdošanā — patentējiet!» silti iesaka cīņubiedri. «Savus pirmos produktus šīs kļūdas dēļ vairs netirgojam. Vācijas izstādē skatāmies — stāv mūsu produkts viens pret vienu Ķīnas ražotāju stendā! Amazon, kur parādījāmies, izrādās, ir cilvēki, kuri mums seko. Ja ir ticība, ka produkts «ies», jāpatentē, pirms tas tiek publiski prezentēts.» Nezināšanas un lielo izmaksu dēļ viņi sākumā arī neizvēlējās īstos padomdevējus patentēšanas jautājumos. Veiksmīga izrādījās pieredze ar intelektuālā īpašuma aizsardzības uzņēmumu Pētersona Patents AAA Law. «Viņi palīdz ne tikai patentēt, bet arī aizsargā uzņēmumu, ja ir konflikti vai pārkāpumi. Tagad nebaidāmies mārketinga nolūkos stāstīt par niansēm, jo zinām, kas process ir aizsargāts. Tas dod citu pārliecību produktu virzīšanai.»

Lieto pat Penguins

Sešos gados ražošanā ieviesti 30 dažādi produkti, hokejam vien — 23. Kaut arī plastmasas detaļu atliešana ir ārpakalpojums, bijušajā pelmeņu cehā Āgenskalnā iekārtotā ražotne, kur ierīces liek kopā, nupat sāk kļūt par šauru. Uzņēmuma peļņa kopš 2017. gada rakstāma ar sešciparu skaitli.

Sport Revolution ierīces pircējus atrod gan pasūtījumu veidā tieši no ražotāja, gan interneta un «parastajos» veikalos. «Cenu klubs, Elkor, Intersport,» Jānis Leitāns min piemērus. «Janvārī aizsūtījām pirmo sūtījumu uz Pure Hockey Amerikā. Tas ir viņu lielākais hokeja mazumtirgotavu tīkls, vairāk nekā 50 veikalu ASV. Domāju, tas, ka cilvēki varēs aplūkot produktus uz vietas, palielinās mūsu izaugsmi. Arī Kanādā strādājam ar lielu iepirkšanas grupu, kas pārdod produktus savos mazumtirdzniecības kanālos.»

Milzīga nozīme bijusi valsts atbalstam, tieši LIAA finansējums devis iespēju demonstrēt veikumu izstādēs ASV un Kanādā. «Runājām ar kolēģiem, igauņu kompāniju Frontier Hockey, kas ražo nūjas. Viņi teica: mums gan nekā tāda nav, paši izstādes apmaksājam,» stāsta censoņi.

Protams, sākumā izaugsmei traucējis arī tas, ka cilvēki šādas ierīces nepazina. Bija no nulles jāveido tirgus, jāmaina domāšana. Ne katrs potenciālais pircējs bija gatavs pieņemt, ka treneri treniņā var aizstāt lietotne. «Bet tā labi var trenēt perifēro redzi, koordināciju, reakcijas ātrumu. Noliekot priekšā telefonu vai planšeti, komandas nāk nezināmā secībā. Tūkstošiem dažādu uzdevumu, situācija maksimāli pielīdzināta spēlei,» Jānis rāda piemērus telefonā. «Bijām pionieri industrijā, florbolā joprojām esam tādi vienīgie. Stāstām, izglītojam trenerus un bērnu vecākus, ka tādi produkti ir interesanti un vērtīgi. Strādājam arī ar jauniešu influenceriem.» Šajā brīdī tiek demonstrēts video. «Pāvels Barbers no Vankūveras ir ietekmīgākais influenceris hokeja pasaulē, viņam ir savs sporta centrs. Re, viņš tur ir uzlicis pat Latvijas karogu! Mēs viņam nosūtījām izmēģināšanai mūsu trenažieri, savukārt sporta grīdu viņš iegādājās pats.»

Grīdas, ko pārdod Sport Revolution, vairs nav no finiera kā Jāņa bērnībā, bet no izturīga plastikāta. «Krastu mačs basketbolā un Ghetto Games jau vairākus gadus izmanto mūsu segumus,» uzņēmēji lepojas. «Viegli saliekamas, uz tām var skriet, neslīd kājas. Toties ripa vai bumbiņa labi ripo.»

Sport Revolution ražo arī slaidbordus — dēļus, pa kuriem īpašās čībiņās var slīdēt no viena gala uz otru, trenējot atspērienu.

Vispatīkamākais visā pastāvēšanas laikā bijis brīdis, kad partneri internetā ieraudzījuši — viņu trenažieri novietoti NHL pēdējo divu gadu čempionvienības Pittsburgh Penguins sporta hallē. Patiešām, tos izmanto starptautiskās izlases un profesionāli spēlētāji! «Makss Ivanovs, NHL čempions un Pittsburgh Penguins treneris, kas vada lielākās bērnu hokeja nometnes pasaulē, tagad pasūta trenažierus arī tām. Esam aptuveni viena vecuma, vairākas reizes esam tikušies arī klātienē. Pittsburgh Penguins ledus hallē jau ir vesela telpa izveidota tikai ar mūsu trenažieriem.»

Bet vārtsargs Edgars Masaļskis, sens draugs, ar ko iznācis arī uzspēlēt kopā, ieradies iepirkties ar kolēģi Antonu Šenfeldu no Kontinentālās hokeja līgas čempionvienības Lada Togliatti. «Atrakstīja: esam Rīgā, viens no komandas grib nopirkt trenažieri. Piedāvāju šim spēlētājam arī kaut ko citu, bet viņš atbild — man tas jau ir,» atceras Pēters.

Latvijā labi zināmais treneris Oļegs Znaroks pasaules čempionāta turnīra laikā Arēnā Rīga lūdzis demonstrēt trenažierus viņam un Krievijas izlasei. «Viņi uzreiz nopirka samērā lielu pasūtījumu, piegādājām uz lidostu.»

Nesenā pagātnē pienāca brīdis, kad uzņēmums bija sasniedzis kritisko masu. Pircēju interese tik liela, ka galvenais — spēt saražot. «Tas ir mūs dzinis atkal jaunā virzienā, daudz kas ir optimizēts,» pasmaida vīri. Viena lieta gan palikšot nemainīga. Sākumā, baidīdamies, vai kuģis tūdaļ nenogrims biznesa nezināmajos ūdeņos, viņi ņēma vērā kāda lādzīga padomdevēja ieteikumu nenorādīt uz iepakojuma ražojumu izcelsmi. Bet tagad jau plastmasas detaļu atlējumu formās likuši iestrādāt «Made in Latvia».

Dzinējspēks, kas liek darboties biznesā

Pēters: «Profesionālā sporta rūdījums, treneru ieaudzinātā disciplīna un gribasspēks ir palīdzējuši arī daudzās citās jomās. Ja tu kaut kam tici, tad uz to ir jāvirzās, neklausoties, ko saka kaimiņi.»

Jānis: «Tā ir arī vēlme radīt jaunus produktus un ieraudzīt tos dažādās pasaules malās.»

Lielākā kļūda, kas devusi mācību

Jānis: «Nepatentēt ražojumu, kas liekas patentējams. Protams, risks patentu neiegūt ir liels, un ir jāiegulda ievērojami līdzekļi. Taču labāk ir patentēt, tas atmaksāsies.»

Vērtīgākais padoms jaunam uzņēmējam

Pēters: «Izvērtējot situāciju, vajag apkopot viedokļus no malas, jo visu pašam ir grūti izdomāt. Pareizais risinājums gan būs jāizvēlas pašam.»

Jānis: «Ieklausīties klientos, no viņu atsauksmēm veidot jaunus produktus. Mūsu uzņēmuma psiholoģijā klientam lielākoties ir taisnība.»

Pagaidām nav neviena komentāra

Lai pievienotu komentāru, vai ienāc ar:

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu