Mūsdienās reklāmas ietekme uz jebkuru preču un pakalpojumu tirgu ir divējāda – tā ietekmē gan patērētāju interesi, gan arī produkta cenu komersantu savstarpējās konkurences dēļ, kas izpaužas arī reklāmā. Tāpat reklāma arī pilda izglītojošo uzziņas un sociālo funkciju. Viss iepriekš minētais attiecināms arī uz medikamentiem. Vienlaikus publiskajā telpā bieži ir sastopami arī nepatiesi apgalvojumi, ka zāļu reklāmas un ar zālēm saistītā informācija ir viens un tas pats, taču realitātē tā nav. Ar zālēm saistītā informācija veidota, lai vērstu uzmanību zāļu piedāvājuma, cenu samazinājumiem un kopējai medikamentu pieejamībai, nevis zāļu patēriņa noieta veicināšanai.
Nesenās publiskās diskusijas, ko izraisījusi Latvijas sabiedrisko mediju (LSM) sižetu sērija, t.sk. par zāļu cenām aptiekās, iespējams identificēt dažas riskantas stāstu līnijas. Viena no tām – zāļu reklamēšana un cita veida komunikācija plašsaziņas līdzekļos, liekot domāt, ka tas ietekmē zāļu cenas un ka tieši aptiekām ar šīm aktivitātēm ir vēlme veicināt zāļu patēriņu. Realitātē tas īsti neatbilst patiesībai.
Ir būtiski atšķirt divas lietas – konkrētu medikamentu reklāmu un informāciju par zāļu cenu samazinājumu. Informāciju par zāļu cenām ikviens var iegūt, dodoties uz dažādām aptiekām un konsultējoties ar farmaceitu. Tāpat iedzīvotājiem pirms zāļu iegādes ieteiktu ieskatīties Zāļu valsts aģentūras mājaslapā sadaļā “Pārbaudi zāļu cenu šeit!”, kur, ierakstot meklētājā zāļu vai aktīvās vielas nosaukumu, iespējams noskaidrot maksimāli pieļaujamo zāļu cenu.
Protams, aptiekām ir būtiska publiskā komunikācija ar klientiem, un to lomu nevar novērtēt par zemu. Visupirms, tā ir vienīgā iespēja informēt cilvēkus par medikamentu pieejamību. Tas ir informatīvs rīks un veids, kā klienti uzzina par viņiem nepieciešamu medikamentu cenas samazinājumu kā vispārīgu tendenci konkrētā aptiekā, kas nereti daudziem var būt liels atvieglojums. Bez šādas komunikācijas viņiem par to nav citas iespējas uzzināt kā tikai, staigājot katru dienu pa aptiekām, lai noskaidrotu, vai nepieciešamās zāles tur ir un kāda ir to cena, kā arī vai šī cena ir pieņemama. Tajā pašā laikā informācija par medikamentu cenām, ko nodrošina aptieku avīzes un citi reklāmas materiāli, veicina savstarpējo konkurenci starp pašiem zāļu ražotājiem un arī aptiekām, līdz ar ko iedzīvotājiem ir iespēja izvērtēt un izvēlēties zemāko pieejamo zāļu cenu.
Ir skaidrs, ka jebkāds ierobežojums sniegt informāciju sabiedrībai var kaitēt. Pastāvot informēšanas ierobežojumiem, nebūtu jēgas arī samazināt zāļu cenas, jo sabiedrība par to tāpat neuzzinātu.
SIA “Euroaptieka Farmācija” un SKDS veiktajā aptaujā, kurā piedalījās 1005 Latvijas iedzīvotāji, 71% aptaujāto uzskata, ka kopumā Latvijas iedzīvotājiem ir svarīgi saņemt no aptiekām informāciju par tur pieejamajiem zāļu cenu samazinājumiem.
Nenoliedzami, informācijas izvietošana plašsaziņas līdzekļos un tirdzniecības vietās ir jāvērtē kā iespēja būt informētam par vienu vai otru medikamentu. Cenu salīdzināšanas, izvērtēšanas iespējas, kā arī lēmuma pieņemšana jau paliek katra mūsu paša ziņā. Vienlaikus iespēja saņemt informāciju par zāļu cenu samazinājumu ir īpaši svarīga vismazāk aizsargātām sabiedrības grupām, īpaši finansiāli – piemēram, pensionāriem, maznodrošinātām personām, daudzbērnu ģimenēm, jaunajām un īpaši vientuļajām māmiņām u.tml., kas sniedz iespēju ietaupīt izdevumus par zālēm. Lai gan 4% Latvijas iedzīvotāju atzīst, ka reklāmu iespaidā mēdz iegādāties medikamentus, nav pamata uzskatīt, ka reklāmas veicinātu nevajadzīgu medikamentu lietošanu, jo lielākā daļa iedzīvotāju jeb 57% apliecina, ka, ja konkrētās zāles tajā brīdī nav nepieciešamas, viņi nekad nemēdz tās pirkt.
Ne velti farmācija un zāļu tirdzniecība ir nozares, kas ļoti stingri tiek reglamentētas un kontrolētas, un diskusijas par ar tām saistītajiem jautājumiem nereti rada kaislības un emocijas, jo tās ir saistītas ar svarīgāko, kas cilvēkam ir – veselību.
Autors ir SIA “Euroaptieka Farmācija”
Pagaidām nav neviena komentāra