
Interesanti bijis vērot frizētavu pakalpojumus, kas ir nākotnē gaidāmā vispārējā algu kāpuma radītā cenu spiediena „kanārijputniņš". Foto: Ieva Čīka, LETA
Par patēriņa cenu izmaiņām 2014.gada martā
Latvijas patēriņa cenu kopainu raksturo pieaugošs kontrasts starp preču un pakalpojumu salīdzinošo dārdzību, jau ilgāku laiku arī vērojamas būtiskas atšķirības starp pirmās nepieciešamības un pārējo produktu izmaksu dinamiku.
Kamēr inflācija martā bija tikai 0,3%, pakalpojumu cenas bija par 2,6% lielākas, bet precēm cenas samazinājās par 0,5%. Pakalpojumu cenās daudz vairāk atspoguļojas vietējās izmaksas, bet preču cenās - importa. Tātad, lai arī joprojām esam tuvu deflācijai un vēl pirms ceturkšņa tā bija realitāte, Latvijas uzņēmumi nedzīvo vidē, kas parasti raksturo deflācijas apstākļus, tas ir, dzelžains izmaksu samazināšanas spiediens. Savu izmaksu pieaugumu, kas galvenokārt ir augošas algas, uzņēmumi var kompensēt samērā viegli. Straujāk sadārdzinās tieši pakalpojumi, kuros ir liela algu izmaksu daļa.