Opera-lekcija stāstīs par 1960.gada Pasaules čempionāta šaha partiju, kurā Mihails Tāls pieveica neuzvaramo Mihailu Botviņiku
Pasaules pirmizrādi Latvijas Nacionālajā operā (LNO) šovakar, 12.martā piedzīvos opera-lekcija “Mihails un Mihails spēlē šahu”, raksta aģentūra LETA. Operas autori ir komponists Kristaps Pētersons un libretists Sergejs Timofejevs, iestudējumā piedalās divi diriģenti – Ainārs Rubiķis un Atvars Lakstīgala. Izrādes režisors ir Viesturs Meikšāns.
Meikšāns operu izvēlējies veidot multimediālas lekcijas formā. Izrādē darbosies 32 dalībnieki – četrpadsmit kameransambļa mūziķi, astoņi dziedātāji, astoņi dejotāji un divi diriģenti – tik, cik figūru ir vienā šaha spēlē. Operas-lekcijas centrā ir šaha spēles neparastās popularitātes fenomens Aukstā kara laikā. Tās muzikālā dramaturģija precīzi balstīta 1960.gada Maskavas Pasaules čempionāta mačā izspēlētajā sestajā šaha partijā, kurā Latvijas šahists Mihails Tāls pieveica šķietami neuzvaramo Mihailu Botviņiku.
Iestudējuma radošā komandā ir diriģenti Rubiķis un Lakstīgala, scenogrāfs Reinis Suhanovs, dramaturgs Timofejevs, horeogrāfs Kirils Burlovs, videomākslinieks Karloss Franklins un kostīmu mākslinieki “Mareunrol’s”. Lomās iejutīsies operas solisti Dana Bramane, Armands Siliņš, Juris Ādamsons, Ieva Parša, Andris Lapiņš u.c.
Meikšāns stāstīja, ka izrādē vissvarīgākais ir pats stāsts. “Ja amerikāņiem ir Džons Keidžs, kurš mainīja attieksmi pret avangarda mūziku, tad mums ir Mihails Tāls, kura simboliskā uzvara šaha spēlē ar Mihailu Botviņiku mainīja domāšanu arī šaha pasaulē.”
Komponists Pētersons par operas-lekcijas muzikālo pusi stāstīja, ka par pamatu melodiskajai struktūrai izveidojis īpašu sistēmu, lai slaveno šaha spēli pārnestu mūzikā. Šaha dēlītis esot sadalīts pa notīm tā, ka veido apli, tādējādi katram gājienam ir savs skanējums. Arī katrai no šaha figūrām atbilst instruments, piemēram, tornim atbilst kontrabass vai zemāka balss. Šaha figūrām instrumentus komponists, pirmkārt, izvēlējies ar praktisku nolūku, lai arī pašās spēles beigās, kad uz laukuma ir salīdzinoši maz kauliņu, būtu iespējams pārklāt visu reģistru – gan zemās, gan augstās – skaņas. No otras puses, izvēle bijusi simboliska, jo tornis kļuvis par kontrabasu tāpēc, ka tas ir masīvs un tā kustības – lēnas. Komponists norādīja, ka katra no figūrām stāsta stāstu, tomēr priekšplānā ir lekcija. Pētersons atzīmēja, ka formu opera-lekcija izvēlējies, lai varētu cilvēkiem pastāstīt par to, kas ir šahs, jo pašlaik ir daudz cilvēku, kuri šo spēli vairs nespēlē.
Operas-lekcijas libreta autors Timofejevs norādīja, ka izrāde ne tikai stāsta par abiem šahistiem un 1960.gada spēli, bet arī par laikmetu un šaha revolūciju, kad šī spēle kļuva ļoti populāra. Viņš stāstīja, ka šai partijai sekoja līdzi tūkstošiem cilvēku gan klātienē, gan medijos. Libretistu esot interesējis tas, kur bija šīs intereses sākums un kā tā pieauga līdz augstākajam līmenim. Libretā esot attēlotas arī abu šahistu personības, kuras, pēc Timofejeva teiktā, apzīmē arī divus laikmetus. Botviņiks esot bijis vērsts uz progresu, pašdisciplīnu un plānošanu, savukārt Tāls izmantojis improvizāciju, tādējādi radot konfliktu starp loģiku un mākslu.
Izrādes LNO Jaunajā zālē notiks arī rīt, 13.martā un 21.martā, 23.maijā un Rīgas Operas festivālā 7.jūnijā un 10.jūnijā. “Latvijas Radio 3 – Klasika” piedāvās iespēju tiešraidē sekot līdzi izrādei. Tiešraidi vadīs Ināra Ancāne, jau no plkst.18 piedāvājot ierakstus no LNO rīkotā tradicionālā projekta “Sarunas pirms pirmizrādes”. Muzikologa Mikus Čežes iztaujāti, pārdomās par jaundarba ideju un iestudēšanas procesu pārdomās dalīsies komponists Pētersons, libreta autors Timofejevs, režisors Meikšāns un scenogrāfs Suhanovs.
Opera-lekcija “Mihails un Mihails spēlē šahu” ir viens no Rīgas kā Eiropas kultūras galvaspilsētas pasākumiem.
Biļetes nopērkamas www.bilesuparadize.lv
Komentāri (16)