Viduslaiku garā sadalīta Rīga nav pieņemama 36

Foto: Rūta Kalmuka, F64
Sarmīte Ēlerte
Print Friendly, PDF & Email

Par sabiedriskā transporta cenu diferencēšanu – runa Rīgas domes sēdē 7.oktobrī

Lēmumam par atšķirīgas biļešu cenas noteikšanu sabiedriskajā transportā, kur daļai Latvijas sabiedrības šī cena tiks paaugstināta, būs ārkārtīgi liela ietekme uz Rīgas ekonomisko situāciju, transporta plūsmu pilsētā un visas Latvijas iedzīvotāju, tai skaitā rīdzinieku, brīvas pārvietošanās iespējām valstī. Lai tādu lēmumu pieņemtu, bija nepieciešams ļoti nopietns finansiālās, ekonomiskās un sociālās ietekmes izvērtējums. Nekas tāds nav atrodams atbildēs uz deputātu jautājumiem.

Pagājušajā ceturtdienā Ušakovs LNT raidījumā „900 sekundes” teica, ka pirms lēmuma pieņemšanas deputātiem būs pieejama izsmeļoša informācija. Tā tas nenotiek, jo informācijas nav. Lēmumu, kura ietekme būs desmiti miljoni eiro, deputātiem lika priekšā pieņemt bez pietiekamas informācijas, aprēķiniem, pamatojuma. Tas ir pretrunā ar elementāru labas pārvaldības principu, jo deputātam ir jāatbild par lēmumu, kuru viņš pieņem.

Deputāts, kas ļauj, lai viņu padara par nedomājošu balsošanas mašīnu, nebūtu deputāta vārda cienīgs.

Mūsu rīcībā nav informācijas, kādu iespaidu šis lēmums atstās uz „Rīgas satiksmes” un Rīgas domes nākamā un turpmāko gadu budžetiem. Nav informācijas, nav aprēķinu, kādu iespaidu īstermiņā un ilgtermiņā šāds lēmums atstās uz Rīgas ekonomisko situāciju. Paaugstināta biļešu cena sadārdzina darbaspēka izmaksas. Taču darbaspēks ir Rīgas attīstības galvenais resurss. Dārgāks darbaspēks cels preču un pakalpojumu izmaksas rīdziniekiem, tas samazinās Rīgas ekonomisko aktivitāti.

Rīgas ekonomiskās labklājības radīšanā piedalās visa Latvija. Ikdienā no visas Latvijas Rīgā iebrauc cilvēki un atstāj te savu naudu. Šī naudas plūsma, kas tieši un pastarpināti ietekmē Rīgas budžetu, var samazināties.

Kā šis lēmums ietekmēs transporta plūsmu pilsētā? Nav informācijas, nav aprēķinu. Neapšaubāmi, šāds lēmums veicinās personiskā autotransporta izmantošanu. Bet rīdzinieku interesēs nav automašīnām pieblīvēta Rīga.

Bez visa jau minētā cenas paaugstināšana ir arī netaisnīga. Latvijas iedzīvotāji, kas katru dienu iebrauc Rīgā, te strādā, atpūšas un tērē naudu, viņi piedalās Rīgas bagātības audzēšanā. Brauc uz Rīgu tāpēc, ka tā ir Latvijas valsts galvaspilsēta un te koncentrētas nacionālā līmeņa valsts pārvaldes, ārstniecības, kultūras iestādes, uzņēmējdarbības centri.

Nav informācijas, nav aprēķinu, kādu finansiālo un sociālo ietekmi uz valsts attīstību atstās tas, ja citas pašvaldības, „aizsargājot” savas teritorijas, pieņems līdzīgus ierobežojumus „svešajiem”- šajā gadījumā jau rīdziniekiem.

Viduslaiku garā sadalīta Latvija ar muitas un iebraukšanas barjerām katrā miestā nav nedz rīdzinieku, nedz pārējo valsts iedzīvotāju interesēs.

Tāpēc mēs „Vienotība” solidarizējamies ar tiem cilvēkiem, kas pagājušajā nedēļā ieradās TV raidījumā „Sastrēgumstunda” ar kartupeļiem kaklā. Rīga ir Latvijas galvaspilsēta, mēs esam pret Rīgas pretnostatīšanu Latvijai, mēs esam pret šo lēmumu.

Mēs arī vērsīsimies VARAM, lai šāds lēmums netiktu apstiprināts.

Autore ir Rīgas domes deputāte no frakcijas “Vienotība”

 

Komentāri (36)

buchamona 07.10.2013. 15.53

… Zinām, ka slepenajā impērijā „Rīgas satiksme” tiek uzturēta politiski manipulējama arodbiedrība par 600 000 latiem, kur liela daļa aiziet administrācijai, bet par pārējo? Nav informācijas, nav aprēķinu…++++ tā tad rīdzinieks, kuram nav laimējies un viņš nestrādā “Rīgas satiksmē,” no savas kabatas, kas ir daļa no Rīgas budžeta, uztur RS arodbiedrību, kuras formālais pienākums ir aizstāvēt Rīgas satiksmē strādājošos. Līdz šim domāju, ka, lai nodrošinātu savas arodbiedrības darbu, arodbiedrības biedri paši maksā no savas kabatas biedru naudas.

Kādēļ šis jautājums vēl nav piekārts pie lielā ” knābja” zvana?

+16
-1
Atbildēt

1

    Dina > buchamona 08.10.2013. 13.21

    Kurmītis >> riņķī
    +++Kādēļ šis jautājums vēl nav piekārts pie lielā ” knābja” zvana?+++
    Tādēļ, ka nav jau, ko kārt. vemjotības muldonīte kārtējo reizi nekaunīgi melo. A patiesībā:
    1. runa ir par vairākām arodbiedrībām, nevis kādu vienu ….
    2. un runa ir par RS DARBA ALGAS FONDU, nevis kādu RD īpašu sponsorēšanu. Atbilstoši likumam, valsts uzņēmumos, kuros ir arodbiedrības, ar tām jāslēdz Kopīgums par darbinieku atalgojumu. Un tieši to arī RD dara – slēdz Kopīgumu un vienojas ar ardobiedrībām, kurām darbinieku kategorijām un par ko kādas algas likmes tiks maksātas … tā arī ir tā „arodbiedrības nopirkšana” vemjotības izpratnē. Tas nekas, ka paši viņi līdzīgā stilā ir „nopirkuši” gan Latvenergo, gan Mežu, gan Lidostas, gan veselu čupu citu uzņēmumu arodbiedrības … tas šiem liekuļiem neliedz pabrēkāt par RS … tipisks vemjotības stiliņš priekš lētticīgiem muļķīšiem … ar tamlīdzīgām metodēm viņi arī turas pie tās Siles … :)))

    0
    0
    Atbildēt

    0

putekliic 07.10.2013. 16.22

Nopietni jāpadomā par to, lai Rīgas pašvaldībai likumdošanā noteikltu īpašu statusu, kas ierobežotu tās vadoņu pilnvaras. Rīga tomēr ir Latvijas sirds! Pretējā gadījumā Rīgas “atdalīšana” no pārējās Latvijas turpināsies.

+15
-1
Atbildēt

12

    piziks > putekliic 07.10.2013. 18.46

    Hm, pēc Ēlertes un daži šejieniešu teiktā sanāk, ka Igaunija jau ir feodāla valsts, Tallinai apkārt mūris, un Latvija atkal — arī viduslaicīgumā — igauņus un Tallinu mēģina noķert… vai gatava neķert?

    Ja ideja piederētu, piem. Robertam Zīlem, nevis Ušakovam, vai un kā mainītos attieksme pret Ušakovu? Vai ārrīdziniekiem, kuru dzīvesvietās pašvaldības guļvietu apkaimi neuzlabo par naudu, ko Rīga pārskaita, nevajadzētu uztraukties — uztraukties par savu pašvaldību nesteuidzību vai stāvēšanu uz vietas guļammiesta attīstībā?

    +1
    -8
    Atbildēt

    0

    Rihards Sprincis > putekliic 07.10.2013. 18.11

    Visus šos jaukos cilvēkus – Kiršteinus, Ēlertes u.c. gadiem nav interesējis, kā cilvēki dzīvo. Vienalga, Rīgā vai laukos. Ne jau atlaižu dēļ Rīgas transportā lauki ir tukši.
    Dienvidu tilts par miljoniem? Nav problēmu? Bibliotēka, kuras izmaksas ir vērā ņemami pieaugušas? Kurš lai par to satrauktos – esam taču kultūras nācija.. Liepājas metalurgā, Parex utt iegrūsti miljoni? Vai nu tas kādu satrauc.
    Cēlu vai savtīgu iemeslu dēļ piešķirtas brīvbiļetes pensionāriem, atlaides rīdziniekiem – tas gan šos cilvēkus satrauc. Ko tad, ja nākamās Saeimas vēlēšanās vairs par viņiem negribēs balsot?

    +5
    -9
    Atbildēt

    0

    piziks > putekliic 07.10.2013. 18.55

    Kurš tad ir tas, kura slinkuma dēļ nav LV likuma par Rīgu/valsts galvaspilsētu? Saeima — ar visiem tās politmīluļiem! Vai likuma trūkums tiek pamanīts vienīgi tad, kad valsts lielvarai Rīgas miesta mazvaras idejas neiepatīkas? Kad bija iespēja vēlēšanas vinnēt nav dzirdēts, ka likumu par Rīgu solītu bīdīt NA vai Vienotība — Brokas, Jaunupa, Ēlertes rezultējoši vārgajos gadījumos.

    Man interesē šorbīd vairāk, vai taisnība par miljardu latu, ko minēja Ušakovs, — tie esot 4 vai 5(?) gados pārskaitīti pieRīgas pašvaldībām?
    Kurš var saskaitīt/precizēt?

    +2
    -6
    Atbildēt

    0

    Inese > putekliic 07.10.2013. 20.08

    aivarsk Punkts.

    60 milj dotācija, bet 70 milj – kopējais apgrozījums.
    =========================

    70 ļamu apgrozījums bija 2006. gadā. Tu vēl 1913. gada datus būtu pagrābis 😉 RS finanšu rādītājus sk. še – http://www.rigassatiksme.lv/lv/par-mums/finansu-raditaji/

    0
    -2
    Atbildēt

    0

    Rihards Sprincis > putekliic 07.10.2013. 18.54

    aivarsk
    Vai tās dotācijas nav saistītas arī ar brīvbiļetēm?

    +3
    -4
    Atbildēt

    0

    edvins_dz > putekliic 09.10.2013. 12.58

    Uz priekšu, jautājums tikai, ar ko tad tā Rīga kā medus pods, ja tik veiksmīga uzņēmējdarbība. Un nonākat tomēr pretrunās – Rīgā deklarētajiem taču transporta izdevumi būs lētāki, kādēļ tad jāpārceļ 🙂

    0
    0
    Atbildēt

    0

    Dina > putekliic 08.10.2013. 13.37

    Kurmītis >> zanE
    +++…kā var Rīga atdot aptuveni (atkal) 250 miljonus, ja tos pati nav iekasējusi/nopelnījusi?.+++
    Vai, mīļum, … nu kā lai to tev tā smalkāk pasaka, lai visādas blondīnes neapvainotos … Nu redzi, IEKASĒ nodokļus mūsu valstī valsts institūcija, kura saucas VID. Savukārt MAKSĀ tai nodokļus, kuri saistīti ar cilvēka darbu Rīgā, šeit ESOŠIE uzņēmumi. Norādot, par kuru savu darbinieku, kādu summu ir samaksājuši, un kāpēc Tāpēc VID-ā ir ne tikai informācija par Rīgā kopumā samaksātajiem nodokļiem, bet pat šie skaitļi par katru Rīgas rajonu atsevišķi.
    Šaize sākas tad, kad šos Rīgā iekasētos nodokļus jāsāk dalīt. Tad izrādās, ka birokrāti ir izdomājuši, ka pašvaldībām atdodamo daļu no tiem par dažādu pašvaldības pakalpojumu un sociālo programu uzturēšanu, ir jāatdod nevis pēc nodokļu samaksas vietas, bet gan pēc konkrētā darbinieka dzīvesvietas … Un tāpēc no Rīgā iemaksātā katru gadu pāri par 200 mio tiek aizskaitīti visādām mārupēm un babītēm, kur liela daļa no Rīgā strādājošajiem brauc pārgulēt nakti pēc darba … Ceru, ka nebija pārāk sarežģīti ?? … 🙂

    +1
    0
    Atbildēt

    0

    andris902 > putekliic 07.10.2013. 22.01

    ….Optiskais Tēmekli…. atbildot uz Tavu jautājumu: -“Man interesē šobrīd vairāk, vai taisnība par miljardu latu, ko minēja Ušakovs, — tie esot 4 vai 5(?) gados pārskaitīti pieRīgas pašvaldībām?”

    – teikšu – ir meli, lieli meli un lieli Ušakova meli!….kā var pārskaitīt no Rīgas pilsētas budžeta to, kā tur nekad nav bijis?….

    …citēšu pašu Ušakovu: – “Šobrīd Rīgā strādā aptuveni 480 tūkstoši cilvēku. Turklāt 230 tūkstoši no tiem galvaspilsētā nav deklarēti. Aptuveni 100 tūkstoši no tiem pastāvīgi dzīvo Rīgā.

    Rezultātā ik gadu galvaspilsēta pārskaita citām pašvaldībām ap 200 miljonu latu. Tas ir Rīgā nopelnīts ienākuma nodoklis. Vēl 50 miljonus pilsēta pārskaita pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fondā. Proti, kopsummā ik gadu Rīga atdod citām pašvaldībām aptuveni 250 miljonus. Jāzina, ka 2013. gadā galvaspilsētas budžeta izdevumi sasniedza aptuveni 540 miljonus.”

    ….Uškovs min aptuvenu Rīgā strādājošo skaitu, bet….min konkrētu nedeklarēto skaitu – no kurienes ņemti dati, ja strādājošo skaits zināms tikai aptuveni?….tāpat ar pastāvīgi dzīvojošajiem 100 tūkstošiem – kāpēc ne 150 vai 120 tūkstoši?….

    …kā var Rīga atdot aptuveni (atkal) 250 miljonus, ja tos pati nav iekasējusi/nopelnījusi?….kā vari atdot to, kas Tev nepieder?….piesaukt miljardu – ir vēlmju izpausme, bet vēlēties kaut ko – nevienam nav liegts…

    …starp citu, šie Ušakova piesauktie 230 tūkstoši nerīdzinieku par saviem līdzekļiem palīdz funkcionēt Latvijas galvaspilsētai, jo ceļa izdevumus, kurus tie samaksā, lai nokļūtu darbā un garantētu veikalu, slimnīcu, valsts iestāžu, sabiedriskā transporta un pakalpojumu funkcionēšanu – izvelk no saviem makiem….
    …ja šie 230 tūkstoši nenodrošinātu Rīgas pilsētas darba ritmu, būtu interesanti uzzināt, ar ko Ušakovs šos strādājošos aizvietotu….

    +3
    -1
    Atbildēt

    0

    andris902 > putekliic 07.10.2013. 22.20

    ….vēl piebildīšu, tā kā šobrīd uz laiku mana dzīves vieta ir Latvijas mazpilsētā – zinu kādas izmaksas sastāda transporta izdevumi, lai nodrošinātu sava uzņēmuma atrašanos galvaspilsētā un līdz ar to – dodot darbu Rīgā deklarētajiem pilsētniekiem…esmu pieņēmusi lēmumu – visu uzņēmējdarbību no Rīgas pārcelt uz reģioniem, jo uzņēmums jau pašlaik veiksmīgi strādā reģionos…protams, Rīgā deklarētie mana uzņēmuma darbinieki zaudēs darbu, bet…Rīgā darbu tiem atrast būs vieglāk, nekā lauku cilvēkiem, kuriem būs jāizšķiras vai viņu algas atļaus izmantot Rīgas sabiedriskā transporta sadārdzinājumu….

    +4
    -1
    Atbildēt

    0

    janis17 > putekliic 07.10.2013. 19.36

    OT, Rīga iemaksā ap 50 milj. izlīdzināšanas fondā gadā.
    http://likumi.lv/doc.php?id=242179

    +3
    0
    Atbildēt

    0

    janis17 > putekliic 07.10.2013. 19.27

    Punkts. Brīvbiļetes ir tikai NESTRĀDĀJOŠIEM pensionāriem un skolēniem.
    Paskaties uz iedzīvotāju sastāvu Rīgā, tad sapratīsi, ka atlaides ir 1/4 daļai no Rīgas iedzīvotājiem.
    https://www.riga.lv/LV/Channels/About_Riga/Riga_in_numbers/default.htm

    Tātad, ja dotācija ir par šiem atvieglojumiem, tad RS apgrozījumam jābūt ap 4×60 milj. = 240 000 000 LVL.
    Taču nē – RS apgrozījums ir tikai 70 milj.
    http://financenet.tvnet.lv/nozares/151910-rigas_satiksmes_apgrozijums_pern_ls_71_206_500/comments

    60 milj dotācija, bet 70 milj – kopējais apgrozījums.
    Nu nesakritība ir acīm redzama!

    +3
    0
    Atbildēt

    0

    janis17 > putekliic 07.10.2013. 18.23

    Muļķa punkts – tas, ko katru gadu saņem Rīgas Satiksme – ap 60 miljoniem LVL tikai dotācijā vien, ir tāds apjoms, kas nekādam LM sapņos nav rādījies!!!! Par to varētu katru gadu pa jaunam tiltam uzbliezt…

    http://www.apollo.lv/zinas/rigas-satiksmei-budzeta-dotaciju-plano-51-5-miljonu-latu-apmera/543410

    +7
    -2
    Atbildēt

    0

agija_kola 07.10.2013. 20.13

Tas, kas brauc ar sabiedrisko transportu katru dienu, zin, ka nopērkot mēnešbiļeti visām darba dienām, viena brauciena cena ir 0,42 Ls. Tā maksā tie, kam sabiedriskais transports ir dzīves nepieciešamība. Nu tad rodas jautājums, kas tas ir? braukšanas maksas samazinājums no 0,42 uz 0,40, jeb palielinājums no 0,42 uz 0,8…, aizmirsu cik? Demagoģija.
Un visi šie danči ap nerentablu uzņēmumu.

+5
0
Atbildēt

2

    Inese > agija_kola 07.10.2013. 20.17

    Un kurās Eiropas galvaspilsētās sabiedriskā transporta uzņēmumi ir rentabli? 😉

    +1
    -4
    Atbildēt

    0

    Signija Aizpuriete > agija_kola 07.10.2013. 20.22

    ——-Airin:”(..)
    Un visi šie danči ap nerentablu uzņēmumu.”
    ============================================================================
    Plunčāšanās cūkjūriņā – kā to tēlaini apraksta bij. “dziesmotā jampadrača” bundziniece E.Veidemane http://nra.lv/viedokli/elita-veidemane/103453-cukjurinas-fenomens.htm

    p.s. Jāpiekrīt bundziniecei – tiešām skumji vērot “auseklīšu mafijas” agonizēšanu….

    +1
    -1
    Atbildēt

    0

Lai pievienotu komentāru, vai ienāc ar:

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu