Rīgas pils un Stradiņa slimnīca deg budžeta gaidās • IR.lv

Rīgas pils un Stradiņa slimnīca deg budžeta gaidās

18
Stradiņa slimnīca pēc sprādziena. Foto: Gints Ivuškāns, F64
Pēteris Apinis

Valsts maku var papildināt, prātīgi pārliekot nodokļu svaru

Latvijā nav jomas, kas no valsts nepieprasa vairāk līdzekļu. Skatoties medijus un klausoties politiķu izteikumus, rodas iespaids, ka valsts naudu vienkārši drukā, ka tūlīt un nekavējoties tā jāpiešķir skolotāju algām, ceļu būvei, jaunu karakuģu iegādei, Rīgas pils remontam, pensijām, ierēdņiem un ministriem, vārdu sakot – visiem vajag. Pēdējā laikā radies iespaids, ka vienīgie divi ļaunprātīgie tipāži, kas naudu nedod, ir Valdis Dombrovskis un Andris Vilks.

Valsts var sadalīt budžetā tik, cik no nodokļiem savākts. Šajā jomā politiķi un žurnālisti vienā balsī kliedz, ka nodokļi ir samazināmi, lai veicinātu atbildīgu uzņēmējdarbību. Partijas sastrīdas, kuru nodokli samazināt un kādā apmērā.

Šo rindu autors savu laiku budžeta un nodokļu politikai tērē tikai tālab, lai rastu šajā budžetā vairāk vietas veselības jomai. Veselības aprūpei Latvija tērē krietni mazāk nekā ES vidēji- gan absolūtos skaitļos, gan proporcionāli pret IKP. Ja gribam palielināt veselības izdevumu īpatsvaru IKP, tad ir tikai divas iespējas – mazināt finansējumu kādam citam mērķim vai palielināt kopējo nodokļu slogu. Latvijas valsts nodokļu politika šobrīd balstīta uz darbspēka nodokļiem – sociālo nodokli un iedzīvotāju ienākumu nodokli, bet valsts nodokļu politikā rakstīts, ka nepieciešams samazināt darbaspēka nodokļu slogu, it sevišķi zemāk atalgotajiem darbiniekiem un strādājošajiem ar bērniem. Zelta vārdi.

Palielināt (nevis samazināt) kopējo nodokļu slogu
Kopējais nodokļu slogs Latvijā bija trešais zemākais ES. 2011.gadā tas bija aptuveni 28% no IKP, kamēr ES tas bija vidēji 39%. Latvijas nodokļu politikas mērķos paredzēts nodokļu slogu palielināt līdz 33.3% no IKP, un to būtu jādara, palielinot ieņēmumus no patēriņa nodokļiem un nekustamā īpašuma nodokļiem, kā arī valsts nodevām. Ja sekojam pašreizējā budžeta apspriešanas retorikai, tad nākamgad nodokļu slogs darbaspēkam samazināsies (ar lielāko varbūtību tiks samazināts sociālais nodoklis), bet kārtējā priekšvēlēšanu gaisotnē (manuprāt, Latvijas valdība vienmēr dzīvo priekšvēlēšanu gaisotnē) nodokļu palielinājums citur nav paredzēts. Ir pilnīgi skaidrs, ka kopējais nodokļu slogs nevis sasniegs trešdaļu, bet samazināsies līdz 26%, un veselībai, izglītībai, policijai un ceļubūvei tērējamo līdzekļu nebūs. Jāatceras, ka tieši izglītībai un veselības aprūpei tērējamajos līdzekļos liela daļa atkārtoti atgriežas valsts kasē caur darbspēka nodokļiem, līdz ar to šībrīža valsts bailīgā politika ierobežo nodokļu sistēmas stimulēšanu.

Kurus nodokļus palielināt, lai ievāktu nodokļu masu, kas spētu nodrošināt ilgstspējīgu valsts attīstību? Ar lielāko varbūtību Latvijas valdība neķersies pie pievienotās vērtības nodokļa, kuru pērn samazināja no 22% uz 21% tikai ar vienu mērķi- nodrošināties, ka inflācija atbildīs Māstrihtas kritērijiem un Latvija varēs nomainīt latus pret eiro. Eiro ieviešana ir nesalīdzināmi nenozīmīgāks mērķis pret valsts ilgtermiņa attīstību, bet Latvijas valdība uzskatīja to par prioritāru. Ekonomikai ieguvumu no šī samazinājuma nebija, toties cieta valsts budžets.

Palielināt nekustamā īpašuma nodokli un iekasēt to valsts, nevis pašvaldību budžetā caur Valsts Ieņēmumu dienestu.

Pilnīgi nesakārtota joma ir nekustamā īpašuma nodoklis. Šī nodokļa nozīmīga palielināšana ir labākā izvēle un ietver būtisku nekustamā īpašuma nodokļa kāpumu mājoklim, jo liktu maksāt nodokļus par mājokļiem ēnu ekonomikas darbiniekiem. Tomēr tieši valdības konsultanti un partiju atbalstītāji ar milzīgu entuziasmu cīnas pret savas pils aplikšanu ar adekvātu nekustamā īpašuma nodokli. Līdz ar to Latvijā netiek adekvāti diferencēts nekustamā īpašuma nodoklis, un tā palielināšana pie pašreizējās nodokļa aprēķināšanas kārtības vissmagāk ietekmētu vecākus un maznodrošinātus cilvēkus, bet Šlesera ieviestie ”īpašnieki pret uzturēšanās atļauju” kā nemaksā adekvātus nodokļus, tā nemaksātu.

Šobrīd vienīgais risinājums ir nekustamā īpašuma nodokļa atgriešana no pašvaldību budžeta valsts budžetā. Pretējā gadījumā iznāk kā kūrortpilsētā, kur pirms pašvaldību vēlēšanām dome deva nekustamā īpašuma nodokļa atlaides līdz 85%, bet pilnā apjomā prasīja naudu no pašvaldību izlīdzināšanas fonda. Pašvaldību vadītājam grūti atteikt kaimiņam, kurš atnāk un lūdz – nu, iedod man atlaidi manai dzīvojamai mājai ar trim tornīšiem, jo man nepietiek naudas ceturtajam. Es šeit nerunāju par likumā paredzētajām atlaidēm cilvēkiem, kas dzīvo savā vienīgajā īpašumā.

Ja valsts nodokļu politika nav spējīga uz tik radikālu grozījumu kā nekustamā nodokļa iekasēšanu caur Valsts ieņēmumu dienestu, tad likuma grozījumos jāparedz, ka pašvaldībai ir tiesības dot nekustamā īpašuma atlaides, vienlaikus atmaksājot pašvaldību izlīdzināšanas fondā summu, kas identiska atlaidei.

Savukārt atņemot nekustamā īpašuma nodokli pašvaldībām (Rīga no nekustamā īpašuma nodokļa iegūst apmēram 10% sava budžeta), tām varētu atņemt arī dažas funkcijas. Pašvaldību funkcijās ir arī veselības pakalpojuma pieejamības nodrošināšana saviem iedzīvotājiem un sabiedrības veselības funkcijas. Katra pašvaldība to pilda pēc savas izpratnes. Daļā pašvaldību lēmumus par veselību pieņem mērs pats, citās- kāds no deputātiem, parasti ārsts vai ārsta palīgs, kas uz Latvijas kopējo veselības aprūpi skatās no sava zvanu torņa, bet citās lēmumi ir vienkārši – iegādāties datortomogrāfu, nopirkt jaunus datorus vai izremontēt telpas. Rezultātā mums ir vairāk nekā 2000 radioloģisko vienību uz nepilniem 200 radiologiem, mums ir lielākais ar datortomogrāfu un magnētisko rezonansi izmeklēto iedzīvotāju skaits, bet kopumā slimnīcas nesaņem naudu par padarīto veselības pakalpojumu.

Akcīzes nodoklis palielināms alkoholam un tabakai.

Akcīzes nodokļi alkoholam, tabakai, degvielai ir valsts ekonomikas svira. Visas partijas barojas no ”atbalstītājiem”, kuru bizness sakņojas tieši šajās jomās. Līdz ar to tabakas industrija savus ielikteņus ir iekārtojusi no budžeta komisijas vadības līdz akcizēto preču pārvaldes ierēdnim, kas visi par mazu bet taisnīgu samaksu ir gatavi augu dienu vaimanāt par lielo kontrabandu, atšķirībām Baltijas valstu akcīzes nodokļos un nabaga mazo veikalu tirgotājiem, kas nomirs bada nāvē, tiklīdz tabakai tiks paaugstināta akcīze.

Kaut mēs skaidri zinam, ka Baltijas valstīs akcīzes nodoklis tabakai un alkoholam ir ievērojami mazāks nekā citās Eiropas valstīs, katrai no tām ir unikāla aprēķināšanas metode, kas neļauj šos akcīzes nodokļus salīdzināt tieši un palielina iespējas spekulēt ar vārdiem- ”ja mēs paaugsināsim akcīzi, visi brauks cigaretes pirkt uz Igauniju”. Igaunijā šobrīd notiek tieši tāda paša diskusija un retorika ir ar norādi uz zemo Latvijas akcīzi. Akcizēto preču pārvaldes darbinieki kategoriski atsakas no jebkādas nodokļu saskaņošanas ar kaimiņvalstīm. Šobrīd valsts budžeta iespējas iegūt līdzekļus no alkohola, tabakas, azartspēlēm (nodeva, nevis nodoklis) utt. pilnībā tiek rīkota no svešzemju ražotājiem (Latvijā tabaku neražo, bet alkohola tirgū vietējiem ražotājiem ir pakārtota nozīme) un tirgotājiem.

Ja mēs vēlamies iegūt līdzekļus skolotāju, medicīnas māsu, policistu algām un arī pensijām, mūsu valdībai jāvienojas ar Lietuvu un Igauniju par saskaņotu rīcību, vairākas reizes paceļot akcīzi, piemēram līdz 80% no Somijas līmeņa.

Sālij, cukuram un transtaukskābēm akcīzes nodoklis uzliekams iedzīvotāju veselības interesēs.

Ar priekšlikumu uzlikt akcīzes nodokli neveselīgam uzturam klajā nāca veselības ministre Ingrīda Circene, un man neatliek nekas cits, kā pievienoties Pasaules Veselības organizācijas rekomendācijām un aicināt paaugstināt vai uzlikt akcīzes nodokli visām veselībai kaitīgām vielām un produktiem – tabakai, alkoholam, saldinātiem dzērieniem, hidrolizētiem taukiem, sālij un cukuram.

Ja mēs ieviesīsim šādus nodokļus vai nodevas, ieguvums valsts kasei būs. Valsts uzdevums ar nodokļu politiku ir ne tikai pildīt valsts kasi, bet arī rūpēties par iedzīvotāju veselību, kvalitatīvu un garu mūžu.

Pārmērīga vārāmās sāls lietošana Latvijā lielā mērā ir arteriālās hipertenzijas iemesls un mūsu valsts iedzīvotāja vidējo dzīves ilgumu samazina par 2-3 gadiem, salīdzinot ar skandināvu, bet 3-4 gadus, salīdzinot ar japāni vai dienvidkorejieti.

Savukārt disaharīdu (cukura) pārmēra lietošana ir galvenais iemesls straujai cukura diabēta izplatībai Latvijā un lielā mērā nosaka tos 4000 nāves gadījumus gadā, ko izraisa cukura diabēts. Sāli un cukuru Latvijā iedzīvotāji par daudz uzņem galvenokārt ar rūpnieciski ražotiem pārtikas produktiem.

Vislielāko ļaunumu iedzīvotāju veselībai nodara transtaukskābju (palmu eļļas hidrolizētu tauku) pārmēra lietošana. Šie mākslīgie tauki atrodami gandrīz visos margarīnos, krējuma produktos, konditorejas izstrādājumos, saldumos. Šie mākslīgie tauki praktiski nav izmantojami organisma vielmaiņā un izgulsnējas kā aterosklerotiskas pangas un mūsu asinsvadu sieniņām, veicinot insultu, infarktu un nāvi. Valstij ir tiesības un pienākums ar cenu politiku atbalstīt vietēju dabīgu produktu lietošanu un vērsties pret mākslīgu tauku lietošanu ražošanā vai svešzemju produktu lietošanu.

Par valsts nodokļu politiku luksuspreču jomā un retoriku ap šo politiku
Valsts pienākums ir aplikt ar nopietniem nodokļiem preces, bez kurām var iztikt, bet ievērojamus atvieglojumus dot tām, kas nepieciešamas ikdienā. Šī iemesla dēļ daudzās pasaules valstīs apkurei, enerģijai, uzturam ir samazināts pievienotās vērtības nodoklis vai tam līdzīgie patēriņa nodokļi.

Toties valstij ir iespējas palielināt nodokļus luksusprecēm. Šādā gadījumā rodas dzīva diskusija par to – kas īsti ir luksusprece un kas ikdienā nepieciešamā. Vismaz tūkstotis Latvijas brašu vīru uzskata, ka ikdienā nepieciešams ir ”Harley” motocikls. Tiklīdz valsts gatavojos palielināt šim braucamrīkam ikgada nodevu, ”Harley” braucēji rīko protesta braucienus, pie kam atrod Jezupu no Mazbisāniem, kurš 40 gadus uz gateri brauc ar savu ”Javu”, bet nodevas palielināšana viņam šo ikdienas braucienu varētu liegt. Asaras presē un medijos.

Vēl trakākas asaras un vaimanas līst, tiklīdz valsts nosaka, ka luksusmašīna nav darbarīks un par tās iegādi nomaksātais PVN nebūs saņemams atpakaļ (nez kādēļ neviens nebrīnās, ka darba cilvēkam neviens neatmaksā pievienotās vērtības nodokli par tā iegādāto ”VW Polo”). Par publicistiem kļuvuši Benita Sadauska, Andris Kulbergs un citi autotirgotāji. Ar veiksmīgu retoriku tiek pierādīts, ka valsts nodokļu (nevis tirgotāju peļņaskāres) dēļ Latvijā automašīnas ir dārgākas, un mūsējie mašīnas turpmāk pirkšot Lietuvā un Igaunijā. Un tomēr – no šo tirgotāju rakstiem es atradu par labu esam aicināt valdību pievērsties Eiropas valstīs ierastajiem nodokļiem automašīnām, kas tiekot diversificēti pēc ietekmes uz vidi un infrastruktūras – auto svara, motora litrāžas, CO2 izmešu daudzuma.

Budžetu var pārdalīt: ja kāds naudu prasa valstij, bet nepiedāvā – kur to ņemt papildus, viņam būtu nekavējoties jānorāda – kam naudu ņemt nost.

Ingrīda Circene prasa naudu veselībai, un prasa pamatoti. Šī gada veselības budžets (fakts gada beigās) būs vismaz par 35 miljoniem plānāks nekā pērn. Veselības ministres uzstādījums- pacientu nodevas un līdzmaksājumi ir par lielu, maksas pakalpojumu īpatsvars par lielu – ir pilnīgi precīzs. Šobrīd Latvijas valsts solidāri sedz tikai pusi no veselības nodrošināšanas izdevumiem. Ingrīda Circene meklē iespējas piesaistīt nodokļu nemaksātāju naudu caur apdrošināšanu, kā arī aicina rast papildinājumus budžetam, palielinot vai papildus uzliekot akcīzi alkoholam, tabakai, transtaukskābēm, cukuram.

Pusotru miljonu slimnīcām nedodam, bet daudzus miljonus metalurģiskajai rūpnīcai un celtniecībai – ar vieglu roku.

Vispārsteidzošākā ir pozīcijas un opozīcijas vienprātīgā jūsma par nepieciešamību valstij samaksāt par Rīgas pils remontu. Būsim atklāti – tanī brīdī, kad kādu objektu nodod celtniecībai vai rekonstrukcijai, visu drošību pārņem celtnieki. Celtnieki savus riskus apdrošina, tātad maksātājiem vajadzētu būt apdrošināšanas kompānijām vai pašām celtniecības firmām – miljonārēm. Tai pašā laikā Saeimas komisija gandrīz vienprātīgi visu aicināja samaksāt valstij. Radās iespaids, ka celtnieki, kas arī ir partiju atbalstītāji, apstaigājuši politiķus ar asarām acīs.

Sagadīšanās pēc sprādzieni un ugunsgrēks Stradiņa slimnīcā arī saistāmi ar celtniecību. Skābekļa baloni, kas gadiem tika glabāti atsevišķā namiņā pie sētas pēkšņi nonāca zem Kardioloģijas korpusa, jo bija neērti celtniekiem. Mani tiešām interesē ekspertīzes slēdzieni ne tikai par to – kādā stāvoklī (vai nesabruks!) ir Kardioloģijas korpuss, bet arī – kam būs jāmaksā par bojājumiem.

Kaut kā negribas visu laiku valsts izdevumu prioritātēs ieraudzīt ”Liepājas metalurga”, ”Parex bankas”, ”air Baltic”, Rīgas pils un citus glābšanas projektus, bet jautājumos par medicīnas māsu algu palielināšanu saskatīt kā bezpalīdzībā izplestas valdības rokas. Pārāk ilgi atsevišķi ietekmīgi Latvijas politiski ekonomiskās elites cilvēki domā, ka valsti var muļķot nepārtraukti.

Vai valsts budžetu papildināt, nododot privatizācijai kādu banku, telekomunikāciju uzņēmumu vai nekustamos īpašumus?

Esmu pārliecināts, ka jau šī gada budžeta veidošanas laikā atkal tiks diskutēts par privatizāciju. Rodas iespaids, ka cerīgs skatiens varētu tikt likts uz daļu no ”Latvijas valsts mežiem”, kādu no telekomunikāciju līderiem vai ”Citadeles” banku.

Princips – valsts budžets kā nauda, kas jānozog, radās 1996.gadā Šķēles un Ēlertes (ideoloģiskā vara) valdīšanas laikos, kad privatizācija sasniedza augstāko līmeni un katras privatizācijas pamatā bija shēma. Ar ”Latvenergo” trīs miljonu lietu Šķēle pārvērta valsts uzņēmumus par privātās vai partijas naudas krājkasīti. Man visai grūti samierināties, ka vēl joprojām attieksme pret valsts budžetu pārlieku nemainās. Īpaši tādēļ, ka par budžeta diskusijām nav atklātības, ka nav skaidri nolasāmi budžeta veidošanas principi. Joprojām publiski redzams, kā budžets tiek novirzīts ministrijām, bet tālāk caurspīdīgums sadalē beidzas.

Latvijas budžets visos brīvestības 23 gados ir bijis iespējami sarežģīts ciparu savirknējums, lai būtu necaurspīdīgs. Katrs, kas ieskatās Igaunijas Finanšu ministrijas mājas lapā, var ieraudzīt skaidri saprotamus rimbuļus – cik kam paredzēts. Neceriet kaut ko tādu ieraudzīt Latvijas Finanšu ministrijas dokumentos. Latvijā budžets tradicionāli tiek būvēts, koriģējot iepriekšējā gada budžetu. Parasti valsts budžetā ir neliels pieaugums, un šo pieaugumu sarausta, katram resoram piesviežot mazumiņu. Šogad paredzēts visiem kopā sadalīt 69 miljonus, no kuriem jau 10 sadalīti – ministriju ierēdņu labumam.

Veselības aprūpes sistēmas problēma ir senajā 1990.gada Ivara Godmaņa valdībā, kad, dalot nabadzības budžetu, Godmanis izlēma- medicīnai pavisam maz, jo ārstus tauta paēdinās. Tā no 1990.gada medicīna palikusi sērdienītēs. Visas valdības savās deklarācijās apņemas sasniegt veselības aprūpei paredzēto 4.1% vai pat 4.5%, bet rezultātā piemet iepriekšējā gada budžetam dažus miljonus (proporcionāli mazāk par IKP pieaugumu), un veselības budžets pret IKP gadu no gada slīd lejup. Ja nākamā gada budžeta veidošana būs tikpat agnoranta kā līdz šim, tad ar nelielu pielikumu veselības budžets beidzot būs mazāks par 3% no IKP.

Komentāri (18)

ligakalnina 13.08.2013. 10.15

Izskatās, Apīnis dzīvo kādā savā pasaulē, manuprāt, priekšlikumi galigi nereāli.
Varbūt, vienīgais, ko var apspriest, ir NI nod. variantii.
Palielin, akcīzi tabakam un alkoholam – nozīmē palielināt nelegalās tabakas un alkohola īpatsvaru.
Uzlikt nodokli “kaitīgiem” produktiem – ne visi Latvijā prot iekārtoties tik ērti, kā Apinis un Circene, daudzi pērk lētāko produktu, jo tiem vienkārši nav citas izejas, tas būtu sitiens taisni pa maznodrošinātajiem.
Tas priekšlikums “ja tu ko prasi, tad pasaki, kur ņemt” ir absolūts murgs, mums Saeima un valdība par ko saņem naudu?
Par to lielo objektu privatizāciju – ar LM nepietiek?
Par to, ka medicīnai maz naudas – loģiski, toties ierēdņiem daudz, un to prasības aug, bet, kā tiek izlietota pat esošā nauda – Igaunijā nav VM, un par to atbild ap 10 cilvēkiem pie Sociālo lietu ministrijas, un cik ierēdņi strādā Latvijas VM?
Varbūt, vienkārši pāriesim uz Igaunijas modeli, valstis taču līdzīgas pēc visiem parametriem, un būs medicīna, praktiski bezmaksas, bet, politiķiem tas, acīmredzot, ir neizdevīgi, izdevīgi nemitīgi ko reformēt, “apgūsot” naudu, pēc pusgada, kad finansējums beidzies ( tas mums jau ieplānots, apstiprinot budžetu), dalīt naudu “pēc deguniem” un partejiskās piederības, un turēt visus stresā un atkarībā, un vēl jau uzturot milzīgu administratīvu aparātu, dažnedažādas aģentūras, utt., kas, lielā mērā, nepieciešamas caurkritošo politiķu un pietuvināto darbavietu nodrošināšanai?
Kas attiecas par to sociālo nodokli – tik neadekvāti, kā Latvijā, sociālo nodokli neizlieto nekur.
Ja vienam bērna pabalsts var būt 11 tūkst. mēnesī, citam pārdesmit lati ( par pabalstu griestu atcelšanu, cik atceros, iestājas taisni NA, tā viņi izprot sociālo taisnīgumu), tad kāpēc to sauc par pabalstu, vairākumā valstu pabalsts ir fiksēts, un to piešķir tiem, kam nepieciešams, nevis tiem, kam tāpat nekas netrūkst, vienam pensija tūkstošos, citam 100 lati, ar vienādu stāžu, to nesauc par sociālo sistēmu, bet, par parodiju, kur netiek ievērots elementārs solidaritātes princips, sociālais budžets un valsts nav banka, kur paņem tik, cik ieliek ( kaut, lielo pensiju saņēmēji sen izsmēluši savas iemaksas), visā Eiropā strādā princips, kad mazāk veiksmīgiem palidz veiksmīgākie, Anglijā vispār pensijas atkarīgas tikai no stāža, cik zinu, toties nevienam nav zemāka par iztikas minimumu, gribi lielāku – lūdzu, ir privātie fondi, utt., nevis, kā Latvijā, un mūsu klauniem vēl nav kauns saukt mūsu pensiju sistēmu par labāko pasaulē un tādā garā, dabiski, priekš tāda Viņķeļa, kas nosēdējis dažnedažādos bezjēdzīgos politiskos “komisāra” amatos ar labu algu, no 1000 līdz 4000, un neatbildot par neko, tā ir labākā pasaulē, pasaulē par neko naudu nemaksā,.
Un vēl, kāpēc A. aizmirst par progresīvo nodokli, kas būtu sen jāievieš, un kurš ir praktiski visās ES valstīs?
Tas nevarētu uzlabot budžeta situāciju?
Par to Apīnim būtu jārunā, nevis jāmurgo.

+3
0
Atbildēt

6

    Ieva > ligakalnina 14.08.2013. 17.28

    Ne visi piedzimst smuki, ne visi piedzimst gudri, ne visi ir veiksmīgi, vai tur mēs ko labojam? Tā ir dabas radīta netaisnība. Kāds Tu esi, tādam jādzīvo. Ja neesi Einšteins, samierinies! Savukārt, slinkums tāds nav, bet tā ir paša izlaidība. Tāpat dzeršana. Savukārt mazo pensiju indeksēšana rada netaisnību, jo novienādo sliņķi ar darbarūķi. Es piekristu, ka mazās pensijas tiktu pārskatītas, kompensācija par krievu laika darba gadiem pacelta, tiktu ņemts vērā bērnu skaits, bet ne mehānisks pārrēķins tikai mazajām pensijām, jo tas nevis mazina, bet palielina netaisnību.
    Lielbritānijā darba ražīgums ir stipri augstāks, Nesen bija viens Vācijā dzīvojoša latvieša raksts par viņa novērojumiem Vācijā par tur esošajiem latviešiem.
    http://www.tvnet.lv/zinas/viedokli/473287-loti_neglaimojoss_viedoklis_par_latviesiem_dala_ir_gurka_ripinataji
    Vispārējais secinājums- sliņķi un dzērāji, kas negrib strādāt. Jā, piemēram, Īrijā ir augstākas algas, bet nez vai būtu pareizi par kaudzi saskaldītas malkas Latvijā maksāt tikpat cik par trijām Īrijā – jo darba ražīgums atšķiras 3X . Pie kam tas ir valsts , ne indivīda darba ražīgums- mūsu visu kopīgā, vidējā atdeve..

    Par Viņķeli zinu vien to, ka viņš bija represēts padomju laikā- lasīju medijos, tāpēc nez vai tāpēc saukt par komisāru viņu būtu pareizi, bet par speciāli radītiem amatiem, savukārt, neesmu informēts, tāpēc būtu labi dzirdēt faktus. Pieņemu, ka viņam drusku paveicās tikt labos amatos, bet tā jau tas dzīvē notiek, un es neesmu melnās skaudības piekopējs. Kāpēc mēs visi esam tik skaudīgi, un nenovīdīgi metamies virsū katram, kam dzīvē veicies drusku labāk?

    Progresīvā nodokļa ideja jau arī ir puritāniski pareiza, bet vai neesat lasījis Vilka apsvērumus par to ka “bagātie” ar lielām (oficiālām) algām ir tikai daži procenti, bet ķerties klāt (palielināt nodokli) pie robežas 400-500 latu algas nez vai būtu labi. Tāpēc secinājums- šī nodokļa administrēšana (aprēķinu programmu pārtaisīšana, ieviešana, uzskaite, kontrole utt) varētu pat iznākt dārgāk, kā ieguvums. Tāpēc mans secinājums te – tā ir viena no idejām, kurai ir laba doma apakšā (līdzīgi kā, piemēram, “pareizā” ideja aizliegt tirgot alkoholu 1. septembrī), bet kas dzīvē var dot pretēju rezultātu (tāpat kā likums par alkohola netirgošanu pēc 10:00, kas ir radījis “točku” uzplaukumu, izgaismojis policijas impotenci, un novedis pie saindēšanās Preiļos un Jelgavā). Drīzāk te vietā būtu saprātīgs likums par palielinātu nodokli (otrajam) nekustamajam īpašumam, kā Apinis arī raksta, jo “apdalītie” jau tādu nenopirks.

    0
    -1
    Atbildēt

    0

    Ieva > ligakalnina 14.08.2013. 13.36

    Nu kaut kā par daudz žults. Ja cilvēks ir nopelnījis (jo ir tikai apsvērumi, ne pierādījumi, ka nav) ir jāmaksā attiecīgā pensija. To sauc par drošumspēju. Man gribas rēķināties ar to, ka man taisnīgi maksās par to, ko nopelnu. Un es esmu pret sociālo uravņilovku, maksāt visiem vismaz minimālo algu, visiem puslīdz vienādi vai arī pret to, ka veiksmīgajiem jāatbalsta sliņķus, Invalīdus, bērnus un slimos, jā, bet sliņķus nē. Manuprāt, šī attieksme ir sociālisma sekas. Mazo pensiju indeksācija ir viens no tās izpildes veidiem (kāpēc tiek sodīti tie čaklie darbarūķi, ka priekš pensijas ir strādājuši vairāk?) Ir jau ir negāciju daudz, bet sauklis “vajag salikt visus zagļus cietumos” jau paliek tikai deklaratīvs lozungs, ja tam nav pamatojuma un izpildes procedūras. Un, diemžēl, šis komentārs, atšķirībā no citām reizēm, tāds lozungisks sanācis.

    A par Apiņa rakstu- principā piekrītu viņa tēzēm, tikai nez kāpēc viņš nav pieminējis arī citu avotu – avotu, kas finansē medicīnu rietumu pasaulē – apdrošināšanu. Tagad ir kuriozs, ka tiem, kam nauda ir, to nevar izmantot medicīnā (es nerunāju par “standarta” pacientu nodevām utml. ) Un, kas sliktākais, tā nokļūst aploksnēs. Normāli būtu maksāt par savu veselības apdrošināšanas polisi regulāri- 5-15 ls mēnesī, bet nemaksāt tad , kad vajadzīga nopietna operācija, vai kāds laiks jāpavada slimnīcā. Un maksāt brīvprātīgi – tiem, kas grib, lai serviss būtu līmenī. Mēs, īstenībā, parasti par savu veselību nerūpējamies, neinvestējam tājā laiku un līdzekļus, tajā pašā laikā gaidam, lai viss būtu brilianti un gatavs.
    Savukārt, par medicīnu, kā tādu- protams, no tiem, kam nemaksā, neko jau ar daudz nevar prasīt, bet apkalpošanas kultūra ir zem katras kritikas pat privātajās iestādēs. Nesen biju ciemos slimnīcā ap diviem, mēģināju sameklēt ārstējošo ārstu, bet māsiņas teica, ka visi dakteri jau ir prom. Savukārt dakteri jau nu reiz nav tā kategorija, kas ir slikti apmaksāta, jo koruptīvo shēmu, sauktu “pateicība aploksnē” jau Zatlers legalizēja. Manuprāt, tieši medicīnas sistēmā bardaks ir vislielākais, bet gadiem neredzu, ka būtu kāda virzība uz tās sakārtošanu. Vajag, dodiet, katastrofa- to jā, to dzirdu katru gadu, bet viss sabirst kā melnajā caurumā..

    0
    0
    Atbildēt

    0

    ligakalnina > ligakalnina 14.08.2013. 15.03

    Neviens tev neliedz pelnīt un krāt pensijai privāto pensiju fondos, bet, valsts pensijām un pabalstiem tādas atšķirības – desmitiem un simtām reižu, būt nevar.
    Sliņķus nodalīt no tiem, kam vienkārši nepalaimējas vai kuri, dažādu iemeslu dēļ, nespēj sev nopelnīt lielu pensiju, atšķirt viegli – pēc darba stāža.
    Kāpēc cilvēkam, kurš godīgi strādājis padomju laikos, un kura darba augļus privatizējuši patreizējie blēži, ar stāžu 40 un vairāk gadu, pensija ir 150, bet, tādam komisāram Viņķelim un simtiem līdzīgu komisāru, kas visā dzīvē nav izdarījuši neko jēdzīgu, izņemot to, ka sēdējuši speciāli radītos amatos, pensija ir reizes 10 lielāka?
    Kāpēc Lielbritānijā neviens neraud par to, ka vienādi vecuma pabalsti visiem nav taisnīgi?
    Un neviens no turienes nebrauc pelnīt pensiju uz Latviju, bet, viss notiek otrādi?
    Tam nav nekāda sakara ar socialismu, bet, ar elementāro sociālo taisnīgumu, visi cilvēki nav vienādi talantīgi, utt., un sabiedrība nav d;žungļi, kurā katrs cīnās par izdzīvošanu, kā tas ir Latvijā, tad mums nekādu valsti nevajag.
    Tas, ka medicīnā bardaks, ir tikai daļa no tā, ka bardaks visā valstī un bardaks galvās, un vēl tāpēc, ka mūsu valstī proritāste ir nevis cilvēks, bet, ierēdnis un Potjomkina sādžu būve, jo lielāka megabūve, jo lielāks “atbirums”.

    0
    0
    Atbildēt

    0

    Ieva > ligakalnina 15.08.2013. 11.38

    Netaisnība, protams. Manuprāt, katrā valstī ir šādi negatīvi un pozitīvi piemēri. Vienīgi varu teikt, ka šis inženieris varēja nepiekrist strādāt par šādu algu. Ja piekrita, kāpēc tad darba devējam būtu jāmaksā vairāk? Darbaspēka tirgu to atļauj, kāpēc neizmantot?
    Un varbūt šim inženierim šī bija pozīcija, no kuras meklēt citu, labāku? Vai varbūt viņš ir zinošs, bet neaktīvs, neuzņēmīgs utt., un šī pozīcija viņam atbilst?
    Katrā ziņā darbaspēka tirgu valsts neregulē. Zinoši, radoši un aktīvi inženieri jau nu reiz ir tā kategorija, kur ir darbaspēka deficīts, un arī te dzīve visu noliks savā vietā. Agri vai vēlu.

    Bet tas, par ko es runāju komentārā, ir valsts garantēta stabilitāte pensijām. Lai arī mazām, bet garantēta. Tāpēc pensiju apgriešana krīzes laikā bija sliktākais, ko valsts varēja izdarīt. Jo tā grāva savus pamatus, radīja papildus stimulu nemaksāt nodokļus, kas arī notika (Kāpēc man tos maksāt, ja valsts vienalga manu nopelnīto atņems…)
    Kā jau rakstīju, arī mehāniska pensiju indeksācija daļai no pensijām ir negodīga, tā kā bomzi un darbarūķi noliek vienā strīpā. (Kāpēc man strādāt, ja valsts vienalga visiem maksā gandrīz tādu pašu pensiju?)

    0
    0
    Atbildēt

    0

    Ieva Aile > ligakalnina 16.08.2013. 17.58

    Ķīps,Tipiska mežonīgā kapitālisma pieeja -ja var nošmugulēt samaksu darbiniekiem,kāpēc gan to nedarīt.Atliek tik kādam zinošam darbiniekam tur strādāt no 1985.gada, nelielā pilsētā ar ierobežotu darba vietu skaitu,kurš turklāt dzīvo sava tēva celtā mājā ar rūpīgi koptu dārzu,bitēm,vistām utt. un no turienes nekur netaisās aizbraukt,kā darba devējs- pašvaldības uzņēmums- var tā apgriezt algu,ka acis spiežas laukā.Izslavētās rietumu vērtības :D Uzspļaut man gribas uz tādu iekārtu!Tavai zināšanai,notekūdeņu attīrīšanas iekārtas ir BIOLOĢISKAS,tur nekas nav jāizdomā no jauna,mehānismi un agregāti tikai jāuztur darba kārtībā,inženieriem tur nav ko darīt,ar to tiek galā atslēdznieki un elektriķi,tur galvenais uzsvars uz bioloģisko procesu vadīšanu un kontrolējošām ķīmiskajām analīzēm.

    0
    0
    Atbildēt

    0

    Ieva Aile > ligakalnina 14.08.2013. 19.59

    Ķīps,kur tu pie mums redzi taisnīgu samaksu par padarītu darbu?!Man atkal jānāk ar piemēru par pēc visiem rietumu standartiem uzbūvētu ražīgu notekūdeņu attīrīšanas iekārtu vadītāja (ar augstāko izglītību un sertifikātiem) nēnešalgu 180 LS,lai nokauninātu par demagoģijas izplatīšanu?

    +1
    0
    Atbildēt

    0

Ieva Aile 14.08.2013. 20.13

Rokas nost no cukura un sāls!kā tad mēs skābēsim gurķus un vārīsim zaptes?!

+1
0
Atbildēt

0

Kristīne 14.08.2013. 03.02

“Valsts maku var papildināt, prātīgi pārliekot nodokļu svaru”
==
Sabiedrības veselību var būtiski uzlabot, samazinot melu daudzumu

+1
0
Atbildēt

0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu