
Rail Baltica parlamentārās izmeklēšanas komisija starpziņojumā secina, kādas lielākās kļūdas novedušas projektu strupceļā
Dzelzceļa projekta Rail Baltica parlamentārās izmeklēšanas komisija ir gatava apkopot pirmos secinājumus par to, kā Latvijas infrastruktūras gadsimta projekts nogāja no sliedēm. Komisijas vadītājs Andris Kulbergs no opozīcijā esošā Apvienotā saraksta ir sagatavojis starpziņojumu, ko tuvākajā laikā nodos saskaņošanai komisijā — tajā darbojas pa vienam Saeimas deputātam no katras frakcijas.
Projektā pieļautās kļūdas ir novedušas pie neapskaužamās situācijas: stacijās Rīgas centrā un lidostā ir iesākti grandiozi būvdarbi, kuru pabeigšanai nepietiek naudas. Pat pieticīgākie aprēķini prasa vēl vairāk nekā 300 miljonus eiro, bet Eiropas Komisija atteikusies tālāk finansēt aktivitātes Rīgā, par prioritāti atzīstot pamatlīnijas izbūvi, kas vispār vēl nav sākta. Stacijām vajadzīgo naudu saspringtajos budžeta apstākļos finanšu ministrs atteicis arī no valsts maka. Buksē arī pamattrase. Eiropa kopumā piešķīrusi 526 miljonus eiro, ar ko pietiks aptuveni 40 kilometru sliežu izbūvei valsts dienvidos pie Lietuvas robežas, bet konkrētu ideju, kā finansēt pārējos 225 kilometrus, pagaidām nav. Projekta pirmās kārtas realizācijai pietrūkst aptuveni piecu miljardu eiro.