Balto apkaklīšu miljards

No juristiem līdz grāmatvežiem un reklāmistiem — pēdējos gados Latvijā apņēmīgi audzis «balto apkaklīšu» pakalpojumu eksports. Līdzīgi kā ražošanas uzņēmumiem, arī šajā gadījumā eksports ir ne tikai attīstības, bet arī izdzīvošanas faktors. It īpaši laikā, kad nāksies atgūties pēc koronavīrusa izraisītā negantā drebuļa

Tas nav nedz Latvijā ražots piens, nedz bērza saplāksnis, baļķi vai medikamenti — produkti, ar ko parasti asociējas vārdu savienojums «Latvijas eksports». Šoreiz runa ir par biznesa pakalpojumiem — reklāmas, grāmatvedības, personāla atlases, dažādu biznesa konsultāciju, zvanu centru un citās jomās —, kas pērn Latvijas eksporta apjomu ir papildinājuši par vairāk nekā miljardu eiro.

Daudzveidīgas uzņēmējdarbības izpausmes, ko statistikā apzīmē ar visai mīklainu nosaukumu «citi saimnieciskās darbības pakalpojumi», pērn nodrošinājušas visstraujāko pieaugumu pakalpojumu eksportā — par gandrīz 32% —, salīdzinot ar iepriekšējo gadu. Noturīgs eksporta pieaugums pēdējos gados ir bijis arī IKT un būvniecībai, bet pamatīgs kritums — finanšu pakalpojumiem. «Citus saimnieciskās darbības pakalpojumus» raksturo tas, ka nav izteiktu līderu nedz nozaru, nedz uzņēmumu griezumā, — tas ir ievērojams skaits vidēju un nelielu uzņēmumu.

Jaunākajā žurnālā