
Foto no privātā arhīva.
Uzņēmējs Jānis Bergs raksta par savu pieredzi, turpinot iekarot ASV lielo tirgu
Gada nogalē mani Denverā apciemoja kolēģi no Mobilly ar mērķi veikt nelielu izlūkbraucienu uz ASV lielo un pievilcīgo tirgu, kuru pēdējā laikā vēlas iekarot gandrīz katrs sevi cienošs Latvijas uzņēmums.
Man paliekoša garīga vērtība no brauciena bija kolēģa Ģirta ieteiktā grāmata The Culture Map ar apakšvirsrakstu Decoding How People Think, Lead and Get Things Done Across Cultures*. Dažādās kompānijās stāstot par latviešu un amerikāņu atšķirībām, ļoti «lido» no šīs grāmatas aizņemtais salīdzinājums, ka amerikāņi ir «aprikožu» cilvēki, savukārt latvieši ir ļoti izteikti «kokosriekstu» cilvēki. Tas nozīmē, ka pirmajās tikšanās reizēs amerikāņu kultūras cilvēki būs draudzīgi, smaidīgi, atvērti un runīgi. Neviena saruna nesāksies bez tā sauktā small talk — ja vien būs izdevība, viņi stāstīs par ģimeni, darbu, hobijiem, neseniem ceļojumiem un citiem svarīgiem dzīves notikumiem. Mūsu kultūras cilvēkiem viņi liksies tik saldi un sulīgi kā pārgatavojušās aprikozes. Dažs tautietis pēc jauki pavadītas pēcpusdienas domās, ka ieguvis jaunu draugu uz mūžu, un būs vīlies un aizvainots, kad jauniegūtais draugs pēc neilga laika viņu pat neatcerēsies. Tā aiz mīkstās un sulīgās ārējās kārtas slēpjas ciets kauliņš, kurā iekļūt vairs nav tik viegli.