
Foto — Annemarija Gulbe.
Latvijas Mākslas akadēmija svin 100. jubileju ar studentu izstādi Arsenālā
Skatot izstādi Academia, kurā svaigi ēvelētu koka konstrukciju un telpaugu ietvarā uz mirkli ir iemājojuši vairāk nekā 40 akadēmijas studentu un neseno absolventu, šķiet, ka skolas salīdzinoši konservatīvajā domāšanā ir notikusi sakustēšanās. Par izstādes kuratoru akadēmija ir iecēlusi mākslinieku un LMA Vizuālās komunikācijas nodaļas profesoru Ojāru Pētersonu. Kurators savukārt, atsaucoties uz Platona akadēmiju, par metaforisko spēles laukumu ir izvēlējies olīvdārzu, kur skolniekiem nodoties cēlu jautājumu apspriešanai.
Izstādes varenās konstrukcijas liek domāt par ietvaru, ko skola dod mākslinieka attīstībai, bet telpaugi — par pasniedzēju rūpēm, audzējot talantu. Pētersona iecere un izstādes arhitektūra, kas man kā bijušajai akadēmijas studentei rada asociācijas ar Vizuālās komunikācijas nodaļas slaveno, apzaļumoto balkonu, ir idejiski un vizuāli veiksmīgākā projekta daļa. Izstādē to lieliski attīsta vienīgie VR mākslas darba radītāji Alvis Misjuns un Jurģis Peters. Viņu veidotā Siltumnīca ir virtuālais dārzs, kas brīdī, kad skatītājs uzliek VR brilles, imitē Arsenāla telpu, un ar plaukstas kustību to var papildināt, radot ilūziju, ka dārzs ir nemitīgā augšanas un attīstības stadijā. Vērīgāks skatītājs pamanīs arī celtniecības materiālu pārpalikumus, kas novietoti uz zemes vai atstutēti aizkulisēs, radot simbolisku norādi uz jauno talantu radošā ceļa būvdarbu turpinājumu.