Madernieka pikseļi

  • Veronika Viļuma
  • 18.11.2020
  • IR
Jūlijs Madernieks 1941. gadā.
Publicitātes foto

Jūlijs Madernieks 1941. gadā. Publicitātes foto.

Izstāde Madernieka stils ir krāšņs veltījums daudzpusīgai, radošai personībai, vienam no pirmajiem profesionālajiem latviešu  dizaineriem Jūlijam Maderniekam 150. jubilejā

Izstāde, kas būtu jāredz katram latvietim, — tā Jūlija Madernieka (1870—1955) vērienīgo retrospekciju Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā (DMDM) raksturo tā vadītāja Inese Baranovska. Šim apgalvojumam ir zināms pamatojums — Madernieks daudzpusīgi īstenojis savas idejas, piešķirot laikmetīgu un individuālu raksturu latviešu etnogrāfiskajam mantojumam un vietējās dabas motīviem. 

Lai gan līdzīgus nopelnus var piedēvēt arī citiem viņa laikabiedriem — Rihardam Zariņam, Ansim Cīrulim vai Jūlijam Straumem, kurus, cita starpā, vieno studijas tolaik populārajā Štiglica Centrālajā tehniskās zīmēšanas skolā Sanktpēterburgā —, Madernieks ne tikai bija pirmais, kurš pievērsās grafikas dizainam, īpaši jaunu burtveidolu radīšanai, bet ar laiku patiešām izveidoja savu, unikālu radošo rokrakstu jeb stilu. «Viegli izrunāt vārdu «stils», bet viņu radīt — mūža darbs,» izstādi pavadošajos materiālos citēts pats meistars, un šis moto atklājas gan tās saturā, gan iekārtojumā.

Jaunākajā žurnālā