Ebonīts un ziloņkauls

  • Sonora Broka, žurnāla Ir kinokritiķe
  • 23.01.2019
  • IR

Tumšādaina pianista un Bronksas itāļa, klubu apsarga ceļojums filmā Ceļvedis — aizvadītā gada kinoveiksme

Astoņdesmito gadu sākumā ārkārtīgu popularitāti iemantoja Pola Makartnija un Stīvija Vondera dziesma Ebony and Ivory jeb Ebonīts un ziloņkauls — veltījums sasāpējušajam rasu jautājumam. Dziesmas tekstā minētie baltie un melnie klavieru taustiņi, kas kopā rada harmonisku skanējumu, kā dažādu ādas krāsu apzīmējums lietots jau 19. gadsimta beigās. Temats nav zaudējis aktualitāti arī postkoloniālisma laikmetā, par to liecina kaut vai divas nesen tapušas amerikāņu režisoru filmas — Spaika Lī Melnais Kkklansmens un Pītera Farelija Ceļvedis.

Farelija filmas pamatā ir patiesi notikumi — 60. gadu sākumā jamaikiešu izcelsmes klavieru virtuozs Dons Šērlijs devās koncerttūrē cauri visai Amerikai, un viņa šoferis bija Ņujorkas klubu naktsdzīves rūdītais itālis Tonijs Lips. Ceļojums, kas Tonija aizspriedumu dēļ sācies visai sarežģīti, vainagojās ar abu draudzību mūža garumā.

Jaunākajā žurnālā