SAAB - joprojām komā • IR.lv

SAAB – joprojām komā

28
Didzis Melbiksis

Zviedru automašīnu ražotājam steidzami nepieciešamas investīcijas

Zviedru automašīnu ražotājam SAAB ir steidzami nepieciešamas investīcijas, citādi uzņēmums aizies pa skuju taku ar visu preču zīmi. Valdība kategoriski atsakās palīdzēt ar naudu no valsts budžeta, un šādā situācijā nemaz nav neiespējams, ka par SAAB līdzīpašnieku kļūs arī krievu miljardieris Vladimirs Antonovs.

Kopš 6.aprīļa SAAB ražotnē Zviedrijas pilsētā Trolhetanā valda klusums un miers. Automašīnu ražošana tika pilnībā apstādināta, jo uzņēmumam vairs vienkārši nebija nepieciešamo līdzekļu, ar ko samaksāt piegādātājiem. Maija mēnesī uzņēmums centīgi meklēja investorus – ar ķīniešu “Hawtai” tā arī neizdevās vienoties, taču 9.maijā 30 miljonus eiro SAAB kasē iepludināja investīciju fonds “Gemini”. Jūnijā SAAB glābējiem pievienojās divi ķīniešu uzņēmumi – “Youngman” un “Pang Da”. Pēdējais veica lielākus automašīnu pasūtījumus un kopumā samaksāja 45 miljonus eiro. Tomēr dīkstāve Trolhetanā turpinās arī šodien.

Savukārt SAAB darbinieki savu algu jūnijā nesaņēma laikā. Arodbiedrība “IF Metall” daļai savu biedru pat nodrošināja tūlītējus bankas kredītus, lai cilvēki varētu apmaksāt savus ikmēneša rēķinus. Martins Šelds, automašīnu tirgus analītiķis no Stokholmas Ekonomikas augstskolas, pēc algu neizmaksāšanas teica, ka SAAB dienas visdrīzāk ir skaitītas.

Tas, iespējams, bija nedaudz par skarbu teikts, jo teju nedēļu vēlāk algas gan tika izmaksātas. Taču SAAB nākotne ir joprojām miglā tīta. Jāatceras, ka uz spēles šajā gadījumā ir ne tikai pats SAAB. Runa ir par kopumā ap 7000 darba vietu – puse no tām ir tieši SAAB, otra puse ar automašīnu ražotāju tieši saistītos uzņēmumos. Tāpat nav zināms, precīzi cik vēl darba vietu ir netieši saistītas ar SAAB un tā piegādātājiem.

SAAB pašlaik ir akūti nepieciešami līdz pat 800 miljoni zviedru kronu (aptuveni 62 miljoni latu). Šī nauda ir nepieciešama, lai uzņēmums nebankrotētu jau tuvāko nedēļu laikā. Vai uzņēmums iegūs šo naudu? Un vai izdosies atrast līdzekļus arī ilgtspējīgai SAAB darbībai? Atbilžu uz šiem jautājumiem pagaidām nav.

Pēdējo dienu laikā Stokholmā viesojušies gan Ķīnas valdības pārstāvji, gan arī Vladimirs Antonovs. Ar lielākām investīcijām no ķīniešu puses ir viena problēma – tās prasa laiku, kura SAAB pašlaik nav. Visas lielāka apjoma investīcijas ārvalstīs ir jāapstiprina Ķīnas varasiestādēm, kas ilgst vairākus mēnešus. Savukārt Antonovs piedāvā ieguldīt SAAB miljardu zviedru kronu (aptuveni 77,5 miljoni latu) kaut vai rīt. Taču ir viena problēma – šādam darījumam zaļo gaismu pagaidām devusi tikai Zviedrijas Valsts kase. Pārējie trīs atbildīgie – “General Motors”, “Eiropas Investīciju banka” un Zviedrijas valdība – pagaidām klusē. Lāršs Karlstrēms, Antonova pārstāvis Zviedrijā, medijos stāsta, ka pietiktu ar valdības piekrišanu. Tad jāvārdu teikšot arī “Eiropas Investīciju banka”, bet “General Motors” principā jau esot piekritis.

Redzot uzņēmuma bēdīgo stāvokli, Antonovu kā potenciālu investoru pēc tikšanās vērtē arodbiedrības pārstāvji. “Tikšanās norisinājās pozitīvā gaisotnē, mēs runājām gan par akūto situāciju, gan arī par SAAB nākotni un nepieciešamību rast ilgtspējīgu risinājumu,” tā zviedru presei stāsta arodbiedrības “IF Metall” priekšsēdētājs Stefans Lēfens. Atbalstu Antonovam kā investoram paudusi arī Rietumzviedrijas Tirdzniecības palāta.

Vai Zviedrijas valdība pakļausies šādām prasībām? Vai varbūt ir vēl citi, pagaidām neatklāti risinājumi SAAB glābšanai? Vai kā alternatīva tiek apsvērta valsts palīdzība parādos grimstošajam uzņēmumam? Atbildes, lai kādas tās būtu, mēs noteikti iegūsim tuvāko nedēļu laikā. Visvairāk uz tām gaida tie tūkstoši strādnieku, kuri jau mēnešiem ilgi atrodas dīkstāvē, un SAAB piegādātāji, kuri nav saņēmuši maksājumus.

Komentāri (28)

Lai pievienotu komentāru, vai ienāc ar:

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu