"airBaltic" pērn zaudējis vismaz 9,6 miljonus latu • IR.lv

“airBaltic” pērn zaudējis vismaz 9,6 miljonus latu

47
Foto: Jānis Saliņš, F64
Sanita Jemberga

Eksperti kā ticamāko lidsabiedrības kritiskās situācijas risinājumu min valsts daļu pārdošanu

Nacionālās lidsabiedrības “airBaltic” provizoriskie un neauditētie zaudējumi pērn bija 9,6 miljoni latu. Tā Satiksmes ministrija martā informēja valdību, pamatojoties uz menedžmenta sniegto informāciju, ceturtdien vēsta žurnāls “Ir”. 

Zaudējumus uzņēmuma vadība skaidrojusi ar Īslandes vulkāna ietekmi un aizkavējušos finansējumu jauno lidmašīnu iegādei, kā arī augošajām degvielas cenām. Taču to, kāda ir zaudējumu galīgā summa, parādīs speciālais audits, kura iznākumu valdības vadītājs Valdis Dombrovskis (“Vienotība”) cer sagaidīt vēl pirms Jāņiem. 

Līdz tam premjers atturas no komentāriem, vai patiesībai atbilst ir.lv rīcībā nonākušās ziņas par to, ka valdībā tiek apsvērta iespēja nodrošināt uzņēmuma naudas plūsmu, ja lidsabiedrības partneri sāktu pieprasīt priekšapmaksu par pakalpojumiem vai kāds no tiem, kam uzņēmums ir parādā, nervozajā gaisotnē pieprasītu tā maksātnespēju. Atbildes uz to varēšot sniegt pēc audita ziņojuma, informēja Dombrovska preses sekretārs Mārtiņš Panke.

“Ir” rīcībā esošais valdībā iesniegtais slepenais ziņojums un arī martā tapušais valsts izvirzīto padomes locekļu ziņojums akciju turētājam – Satiksmes ministrijai – ir šokējošs. 

Ziņojumā atzīts, ka padomei ir grūtības iegūt no Bertolta Flika vadītās lidsabiedrības patiesas ziņas par kompānijas finanšu stāvokli un rodas iespaids, ka tās tiek slēptas. No iegūtajiem datiem un audita ziņojuma ir redzams, ka jau 2009.gadā uzņēmuma stāvoklis ir “katastrofāls”. 

Lidsadbiedrības padomes locekļi ir atzinuši, ka viņiem nav izdevies iegūt informāciju par to, kā izlietoti 15,6 miljoni latu, kurus valdība pērn ieguldīja uzņēmumā pamatkapitāla palielināšanai.

Uz priekšu nav pavirzījusies arī Flika uzņēmumam pārdoto “airBaltic” preču zīmju atgūšana. “Ir” vēsta, ka Fliks izteicis SM divus priekšlikumus.  Pirmais paredz, ka “airBaltic” tās atpērk par maksimālo novērtējuma vērtību – 13 miljoniem eiro un procentu maksājumiem. 

Otrs priekšlikums paredz, ka Flika uzņēmums BAS iegulda preču zīmes lidsabiedrības pamatkapitālā. Tas nozīmētu, ka arī valstij būtu jāveic līdzvērtīgs ieguldījums, lai saglabātu līdzšinējo ietekmi uzņēmumā.

Valsti pārstāvošie padomes locekļi konfidenciālajā ziņojumā nav bijusi sevišķi izvēlīgi arī raksturojot Flika izveidoto apkalpojošo firmu tīklu – paustas bažas, ka šajā “klasiskajā interešu konflikta situācijā “airBaltic” intereses nav aizsargātas un atkarība no BAS kontrolētajiem uzņēmumiem ir ļoti pieaugusi”. 

Kompetenti “Ir” sarunbiedri minējuši trīs iespējamos situācijas attīstības scenārijus – valsts pārdod savas akcijas, izpērk Flika “Baltijas Aviācijas Sistēmām” piederošās daļas vai Fliks piesaista vēl kādu privāto partneri. Par ticamāko tiek uzskatīta pirmā versija.

Iespējams, ka pirms ilgtermiņa risinājuma uzņēmumā nāksies nodrošināt steidzamu kapitāla papildinājumu, lai to stabilizētu. Taču lēmumu par to apgrūtina ne tikai nepabeigtais audits, bet arī fakts, ka otra akcionāra pārstāvis Fliks ar valsti nekomunicē.

Vienīgā no Flika saņemtā informācija nākusi no speciāli sarīkotās preses konferences Berlīnē, kurā viņš sūdzējās par uzņēmuma pārņemšanu bandītiskām metodēm un mēģināja pārliecināt vācu medijus, ka Latvijā KNAB nepamatoti arestē uzņēmējus. 

Fliks, kas ikdienā vada uzņēmumu, izteica arī apgalvojumu, ka nezinot, kādi ir pirmo piecu mēnešu darbības rezultāti, kurus publiski komentējis ekonomikas ministrs Artis Kampars (“Vienotība”). Saskaņā ar ministra teikto, finanšu rezultāts ir 18 miljonu latu zaudējumi un “airBaltic” atrodas maksātnespējas priekšā, bet kompānijas vadība naudu no tās izpumpējusi.

Komentāri (47)

juhans 16.06.2011. 09.07

Žurnālisti Latvijas radio nemitīgi brūk virsū ekonomikas ministram, ka tas situāciju attiecībā uz Air Baltic “kar pie lielā zvana”. Bet, lasot šo rakstu, rodas iespaids, ka tas varbūt bija vienīgais veids (ja vispār pastāv kāds veids), kā salauzt slepenības un klusēšanas mūri ap šo uzņēmumu, kurā valsts ieguldījusi miljonus.

+17
-2
Atbildēt

0

austrisv 16.06.2011. 09.56

“Ir” rīcībā esošais valdībā iesniegtais slepenais ziņojums un arī martā tapušais valsts izvirzīto padomes locekļu ziņojums akciju turētājam – Satiksmes ministrijai – ir šokējošs.

Jau 2009. gadā , kad Fliks prasīja valsts papildus ieguldījumu 15 milj Ls vajadzēja sakārtot Air Baltic finanšu lietas, pasūtot jau tad finanšu auditu.
Paldies Dievam, ka Kampars tomēr šo Air Baltic lietu izvilka no klusēšanas zonas. Tas Gordija mezgls, kuru savikuši Šlesers&Co , vienreiz ir jāpārcērt!

+14
-1
Atbildēt

3

    Roberts Gūtšmits > austrisv 16.06.2011. 10.22

    >> Bet

    „Paldies Dievam, ka Kampars tomēr šo Air Baltic lietu izvilka no klusēšanas zonas.”

    … un uzgāza samazgu spaini …. ha, ha, ha, ha, ha … dikti smieklīgi. Nezini gadījumā, cik Šorošs nabaga kredītu nomocītajam darbonītim ir pasolījis par airBaltic kontlorpaketes iegūšanu par iespējami zemāko cenu ? Jenotu ielikteņi Privatizācijas Aģentūrā taču sakārtos lietas „pareizi”, ko ? Tik viena problēma – vajag kaut kā no skatuves novākt Fliku, kuram ir pirmpirkuma tiesības un dot šim mājienu vai labāk vairākus, lai i nebāžas, citādi būs ziepes – atnāks jutiņa ar rokudzelžiem … :)))

    „ Tas Gordija mezgls, kuru savikuši Šlesers&Co , vienreiz ir jāpārcērt!”
    Kurš Gordija mezgls ? Konkrēti. Kāds Šlesim sakars ar airBaltiku ? Pastāsti man, nezinošajam. Cik es atceros, Šlesers parakstīja līgumu ar Ryanair nevis airBaltiku ? Jeb tavā izpratnē Ryanair un airBaltiks ir viens un tas pats ? … un i līmenis … :)))

    +1
    -16
    Atbildēt

    0

    Una Grinberga > austrisv 16.06.2011. 14.53

    @Bet
    Nu, no klusēšanas zonas izvelkot, situācija būs vēl sliktāka, jo tagad visi pakalpojuma sniedzēji prasīs priekšapmaksu t.i. maksātnespēja!!!! Domājams, ka KNAB aktivitāte bija sankcinēta pēc valdības iniciatīvas un airBaltic bijušās valdes aizdomām par naudas izpumpēšanu uz Flika firmām. Kamparam šoreiz bija jāpaklusē, jo ne visi airBaltic partneri zina par īsto situāciju! Tāpat arī strauji kritīsies pārdotās biļetes, jo neviens nelidos, ja zina, ka pēc pāris mēnešiem šādas aviosabiedrības vairs nebūs. Nu, katrā ziņā jāskatās kādi ir kopējie valsts zaudējumi no bankrota un kādi ir kopējie zaudējumi, ja valsts turpina uzturēt šo “dzīvo mironi” un pārņem kontroli pār uzņēmumu pilnībā. Var jau būt, ka bankrots radīs mazākuz izdevumus no valsts budžeta.

    P.S. Un man augustā ir paredzēts lidojums :S

    0
    0
    Atbildēt

    0

    austrisv > austrisv 16.06.2011. 12.43

    Kurmīt, Starp citu, pat Tv tika rādīts šis līgums, kas noslēgts starp Air Baltic un SM ar Šlesera parakstu, kurā milzu pilnvaras tika dotas šim pašam Flikam.

    +6
    0
    Atbildēt

    0

silvija_vitina 16.06.2011. 10.11

Man tikai viens jautājums, vai ex-Satiksmes ministram(-iem) politiskā atbildība sākas un beidzas ar “eta ņi ja, eta drugoj”. Un vai galu galā šeit nesmird pēc apzinātas kaitniecības valsts interesēm? Un vai Vācijas pilsonim Flikam kā LV uzņēmuma vadītājam nesākas personības dalīšanās sindroms (no serijas “kas es esmu”?), Vācija gan diemžēl nav Zimbabve, lai arī kā dažreiz Flikam to gribētos. Ļoti jācer, ka KNAB tīklos arī šī zivs jau ir, atliek tikai izvilkt saulīte un izcept.

+13
-1
Atbildēt

4

    Piedodiet, bet riešanu drīzāk atgādina tas, ko jūs un jūs līdzinieki raksta, salasījušies baumas, puspatiesības, insinuācijas, politiski motivētas “analīzes”, vai mokoties pelēcību sakurinatā naidā un skaudībā par to, cik viena “amatpersona” Fliks pelnot.

    0
    -14
    Atbildēt

    0

    Una Grinberga > silvija_vitina 16.06.2011. 14.59

    @Teikums
    Tavs komentēšanas stils atgādina Brigmaņa argumentus par to, ka tautai tagad būtu jāvēlē atklāti, – gluži kā E.coli saēdis visas smadzenes.

    +1
    0
    Atbildēt

    0

    vegan > silvija_vitina 16.06.2011. 13.06

    Iespējams. Apgaismosi ar patiesību?

    +2
    0
    Atbildēt

    0

    austrisv > silvija_vitina 16.06.2011. 10.17

    Tāpēc jau Fliks neierodas Latvijā, jo baidās, ka paņems pie dziesmas. Suns zina ko ēdis tāpēc rej no attāļuma!

    +15
    -1
    Atbildēt

    0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu