SKDS: 5% barjeru pārvarētu sešas partijas • IR.lv

SKDS: 5% barjeru pārvarētu sešas partijas

98
Dati: SKDS. Ilustrācija: Ir.lv
Indra Sprance

24.1% apgalvo, ka nezina, par kuru partiju balsos; 17.4% – vēlēšanās nepiedalīsies

Ja Saeimas vēlēšanas notiktu maija otrā pusē, parlamentā būtu pārstāvēti gandrīz tie paši politiskie spēki, kas pašlaik – “Saskaņas centrs” (SC), “Vienotība”, Zaļo un Zemnieku savienība (ZZS), LPP/LC, Tautas partija (TP) un apvienība “Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā”,  liecina sabiedriskās domas pētījumu centra “SKDS” maija beigās veiktā aptauja.

Saskaņā ar aptaujas rezultātiem, ja vēlēšanas notiktu maija beigās, iekļūšanai Saeimā nepieciešamo 5% vēlēšanu barjeru nepārvarētu apvienība “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK, kas gan nesen paziņojusi par kopēja saraksta veidošanu ar “Visu Latvijai!”.

Maija beigās vispopulārākais politiskais spēks bija SC, par kuru savas balsis bija gatavi atdot 18,2% vēlētāju, par “Vienotību” – 13,7%, par ZZS – 8,5%, par TP – 4,6%, par LPP/LC – 2,9%, par PCTVL – 2,9%, par “Visu Latvijai!” – 2%, bet par Latvijas Sociāldemokrātisko strādnieku partiju – 1,2% aptaujāto. Citas partijas būtu guvušas mazāku atbalstu.

Kaktiņš Ir.lv atzina, ka SC popularitātes pieaugums ir “interesants fenomens”. “Pieaugot vēlēšanu batālijām, savā starpā asi cīnās tā dēvētās latviskās partijas, tumsas spēki ar gaišajiem spēkiem, kā rezultātā no vēlētāja skatu punkta visi viņi varētu izskatīties netīri, bet “Saskaņas centrs” tā kā malā stāvējis,” skaidroja Kaktiņš.

Savukārt to, ka TP maijā varētu būt populārāka par LPP/LC, Kaktiņš saidroja kā ilgstošu pēdējā laika tendenci, izņemot aprīli. “Ja skatāmies tendences ilgākā laika posmā, tad Tautas partijai reitingi vidēji bijuši augstāki nekā LPP/LC,” pauda Kaktiņš.

Vaicāts, vai, saskaitot abu partiju potenciālo atbalstītāju skaitu, vaētu prognozēt jaunās apvienības “Par labu Latviju” reitingus, Kaktiņš atbildēja piesardzīgi. Pēc viņa teiktā, līdzšinējā pieredze rādījusi, ka, politiskajiem spēkiem apvienojoties, atbalsts ir nedaudz mazāks, nekā katrai partijai būtu atsevišķi un tad tos summējot.

Aptauja arī liecina, ka maija beigās 41,5% balstiesīgo iedzīvotāju nespēja izvēlēties partiju, par kuru balsot, no tiem 17,4% apgalvoja, ka nepiedalītos vēlēšanās, bet 24,1% atzina, ka vēl nav izlēmuši.

Pētījuma autori norāda, ka, pieņemot, ka neizlēmušo balsis sadalās proporcionāli jau izlēmušo pilsoņu balsīm, un, veicot rezultātu pārrēķinu, atklājies, ka šāda balsu sadalījuma gadījumā Saeimā varētu iekļūt seši politiskie spēki – SC, kas faktiski iegūtu 31% balsu, “Vienotība” ar 23,4% atbalstu, ZZS gūtu 14,5% vēlētāju atbalstu, TP – 7,8%, LPP/LC – 5% un PCTVL ar 5% vēlētāju atbalstu.

Kā norāda pētījuma autori, partiju popularitātes reitingi kopš marta nav būtiski mainījušies, tiesa, nedaudz plielinājusies SC popularitāte, maijā sasniedzot augstāko rādītāju pēdējo gadu laikā.

 

Komentāri (98)

andrisskrastins 09.06.2010. 12.13

Īstenībā mani vairāk satrauc kopējā apātija, nevis balsošana par vienu vai otru spēku. Izskatās, ka latvieši ir nolaiduši rokas, tā arī nesaprotot kā vadīt valsti.

Un tas jau ir nopietni.

+7
0
Atbildēt

3

    Arija Saleda > andrisskrastins 09.06.2010. 12.45

    kāda apātija, vēlēšanās piedalīsies kādi 70 %

    0
    0
    Atbildēt

    0

    ievuliitis > andrisskrastins 09.06.2010. 12.31

    Depresija saucās tā diagnoze.

    0
    0
    Atbildēt

    0

    Ieva > andrisskrastins 09.06.2010. 12.45

    Jā, mēs esam defāzē tagad:

    Deresija, deflācija, demoralizācija, degradācija….. deputāts, defektācija…

    +1
    0
    Atbildēt

    0

Scipcinskis 09.06.2010. 11.37

Kļūst bail. Tiešām bail. 17,4% un 24,1% kopā ir 41%. Milzīgs daudzums muļķu.

+8
-2
Atbildēt

24

    Arija Saleda > Scipcinskis 09.06.2010. 13.47

    Mārtiņ malacis! Tā turpini, oranžo portālu lasa tikai oranžie, ko tur rakstīt?

    0
    0
    Atbildēt

    0

    Scipcinskis > Scipcinskis 09.06.2010. 13.02

    Ok. Iečivini tikai twitterī, lai pamanu.

    0
    0
    Atbildēt

    0

    vasara44 > Scipcinskis 09.06.2010. 13.00

    Neesmu oranžajā.
    Par ko iesaki balsot?

    0
    0
    Atbildēt

    0

    eva_o > Scipcinskis 10.06.2010. 12.50

    Murgaina sajūta – laiks iestrēdzis un griežas uz vietas. Atkal ir 1996. gads, atkal ir sajūta, ka histēriski aktīvi cilvēki rauj Latviju bezdibenī, bet nav iespējas neko mainīt, jo visi spēki aiziet izdzīvošanai. Atkal rodas lēmums – “ja esat cieti nolēmuši pakāst Latviju, es nevaru jums to liegt, bet varu aizbraukt”. Un atkal saņemot dokumentus emigrācijas formēšanai firmas darbiniece man jautā: “Bet vai jūs nepārdomāsiet?” Un aizžņaugtā balsī atbilde, kā kāpjot āliņgī: “Nē, nepārdomāšu!”
    NEVAR Latvijā nodzīvot dzīvi sēdus uz ceļasomām!!! DIEZGAN! Man patīk NEO: “Prom nebraukšu, bet jūs mainīsieties!” Reiz biju karavīrs. Esmu gatavs iet PAR LATVIJU. Neesmu drošs par to, ka izmaiņas izdosies mierīgā ceļā, bez nopietnas mietu vicināšanas, jo neredzu līderus, kuri spēj vest.

    0
    0
    Atbildēt

    0

    lidija_stripkane > Scipcinskis 09.06.2010. 18.45

    Pie jebkuriem rezultātiem apmēram 2/3 no visiem domājošiem vēlētājiem būs liela vilšanās sajūta. Ar to jārēķinās.
    Tā kā tas ir bērnišķīgi- ja manējie neuzvar, eju kārties!

    :)) Vēl jau paliek lietussargi, kā pēc pagājušajām vēlēšanām. Tie, kas nebija mierā ar demokrātiski sasniegto rezultātu devās uz vecrīgu dauzīt logus.
    Smieklīgākais ka ar saukļiem- Mēs par demokrātiju!!! Tiešām smieklīgi!!!

    0
    0
    Atbildēt

    0

    Scipcinskis > Scipcinskis 09.06.2010. 14.19

    Skat. pecisk atbildi.

    0
    0
    Atbildēt

    0

    Jānis Dreimanis > Scipcinskis 09.06.2010. 14.10

    Nu, pirmkārt jau nevis “harikiri”, bet “harakiri”.

    Otrkārt, nemācās tādēļ, ka neviens nemāca. Tikai neliela sabiedrības minoritāte ir gatava mācīties bez apkārtējo mudinājuma. Jau Roterdamas Erasms rakstīja, ka gudrība ir vistaisnīgāk sadalītā lieta pasaulē, jo neviens nesūdzas par tās trūkumu.

    Jautājums – ko mēs, Ir.lv lasītāji esam gatavi darīt, lai izskaidrotu apmēram pusei pilsoņu, cik bīstami ir izdarīt stulbas izvēles vēlēšanās? Nākamais jautājums – ko mēs reāli darīsim šovasar un šoruden?

    0
    0
    Atbildēt

    0

    Jānis Dreimanis > Scipcinskis 09.06.2010. 15.51

    OK, pamanīju. Bet ar to ir daudz par maz. Vispār – vajadzētu savākties kopā aktīvu cilvēku grupai un izdomāt plašāku aktivitāšu klāstu.

    0
    0
    Atbildēt

    0

    shefere > Scipcinskis 09.06.2010. 12.26

    Nu jā, pieņemu Tavu viedokli, tomēr šķiet, ka vienalga tas etniskais dalījums balsojumā dominē, neatkarīgi no tā vecpilsonis vai jaunpilsonis. Bet piekrītu, ka varētu būt ietekme arī tāda kā Tu saki.

    0
    0
    Atbildēt

    0

    daina_tabuna > Scipcinskis 09.06.2010. 12.11

    Pelniem balsis tiek pēc veciem nopelniem- viņiem ir savs stabils elektorāts. Es par SC.

    0
    0
    Atbildēt

    0

    Arija Saleda > Scipcinskis 09.06.2010. 12.37

    Kāpēc uzreiz muļķi? respektē citus vai arī pārliecini, ka jābalso par…

    0
    0
    Atbildēt

    0

    daina_tabuna > Scipcinskis 09.06.2010. 12.19

    Nesaki vis. Latvieši starp SC atbalstītājiem aug ar katru mēnesi. Bet sākās viss ar to, ka naturalizācija netika pareizi organizēta un bezmaz visi jaunpilsoņi ar plašu soli spērās iekšā SC atbalstītāju rindās. Augot SC popularitātei kopumā, tās popularitāte aug arī starp vecpilsoņiem.

    +1
    0
    Atbildēt

    0

    daina_tabuna > Scipcinskis 09.06.2010. 11.51

    Kāpēc harakiri? Pasaule ir vaļā. Var braukt uz Patagoniju un veidot gudro latviešu koloniju :-)

    +3
    -2
    Atbildēt

    0

    daina_tabuna > Scipcinskis 09.06.2010. 11.50

    Nebūs bankrots. Neļaus. Lai kādi pajoliņi nāktu pie varas, ES, EK un SVF izvilks kā tādu aizdzērušos studentu eksāmenā. Es drīzāk teiktu, ka tās ir sekas neapdomīgajai integrācijas politikai (ja vien tās neesamību vispār var saukt vārdā).

    +1
    0
    Atbildēt

    0

    andrisskrastins > Scipcinskis 09.06.2010. 12.59

    Es drīz (2 nedēļu laikā) laidīšu gaidā minikampaņu vietni, kurā būs pieejami izdales materiāli sagatavotās formās, ko dalīt cilvēkiem. Ja vēlies, varēsi palīdzēt.

    +1
    0
    Atbildēt

    0

    andrisskrastins > Scipcinskis 09.06.2010. 11.52

    Dolārs, diez kāda integrācija ir vainīga pie balsu atdošanas pelniem kubā.

    +1
    0
    Atbildēt

    0

    Scipcinskis > Scipcinskis 09.06.2010. 12.42

    Cenšos, cik vien varu. Oranžajā portālā pilnu dienasgrāmatu esmu pierakstījis. Ar cilvēkiem arī runāju. Ko vēl?

    +1
    0
    Atbildēt

    0

    Scipcinskis > Scipcinskis 09.06.2010. 11.48

    Bankrots ir viena lieta, bet mani vairāk uztrauc tas, ka cilvēki tiešām nemācās un man ir jādzīvo, piedod, idiotu valstī. Nolemtības un bezspēcības sajūta.
    Jāsagaida vēlēšanas un tad jāskatās, vai harikiri nebūtu labāks variants par turpināšanu tādā pašā garā.

    +2
    0
    Atbildēt

    0

    andrisskrastins > Scipcinskis 09.06.2010. 11.41

    Kāda jēga baidīties? Nu ir čābīgi, ir. Kā viss izgrozīsies – neviens nezin. Latvieši atkal ir emocijām pakļauti un racionālu prātu negrib domāt. Bet varbūt nevajag? Varbūt tauta tiešām grib redzēt, kā izskatās bankrots. Galu galā, savā ziņā esam tādi kā fatālisti pēc būtības.

    +3
    0
    Atbildēt

    0

    austrisv > Scipcinskis 09.06.2010. 12.36

    Es Tev piekrītu, jo liela daļa cilvēku Latvijā ir stulbi! žēl, ka Dombrovskis valsti izglāba par ātru, jo neviens nesajuta to, kas būtu, ja vairs algas nebūtu ko maksāt!
    ja netici, ka cilvēki, pie tam ar augstāko izglītību, ir stulbi, tad parunā ar skolotājiem un redzēsi, vai patiesībā skolotājs tagad ir inteliģence?!

    +3
    0
    Atbildēt

    0

    andrisskrastins > Scipcinskis 09.06.2010. 11.55

    Bet ja sirds lūzt braucot prom?

    +3
    0
    Atbildēt

    0

    andrisskrastins > Scipcinskis 09.06.2010. 12.03

    Mārtiņš, jāprovē tomēr cilvēki pārliecināt. Ja tad nekas neizdosies, varam domāt par latviešu megakopienas veidošanu kaut kur Igaunijas dienvidos :) Vai arī jāpiekukuļo igauņi, lai mūs okupē.

    +4
    0
    Atbildēt

    0

    shefere > Scipcinskis 09.06.2010. 12.15

    Dolāram- kāpēc piesauc integrāciju? Manuprāt nevietā šoreiz, jo ne jau etniskais balsojums šoreiz ir tas nepatīkamākais, pie tā jau ir pierasts un ar to ir jārēķinās. Nepatīkamais ir t.s. latviešu partiju procentu sadalījums un arī tas, ka atšķirībā no SC, kas spējusi konsolidēt ne tikai krieviskos spēkus, bet arī dažu labu latvieti (piem. sociķu Jelgavas nodaļa pilnībā pārgāja uz sc), latviešu partijas ir joprojām pārāk sadrumstalotas. Un jā, ZZS palikdama ārpus partiju grupēšanās ir liela vinnētāja, spriežot pēc pašreizējiem reitingiem. Nu patīk tautai tas Lembergs, kurš zog, taču Ventspili izbruģē un ar puķītēm izrotā.

    +4
    0
    Atbildēt

    0

    Scipcinskis > Scipcinskis 09.06.2010. 11.58

    Tieši tā – braukt prom nevēlos, bet palikt pie tādiem vēlēšanu rezultātiem un starp tādiem jocīgiem cilvēkiem arī nevar :(

    +5
    0
    Atbildēt

    0

andrisskrastins 09.06.2010. 11.38

p.s. man sāk šķist ka daudzi cilvēki par spīti politiķiem un kampaņu organizētājiem nestāsta, par ko balsos.

+5
0
Atbildēt

8

    daina_tabuna > andrisskrastins 09.06.2010. 12.51

    Pie Latvijas iedzīvotāju skaita nekas nav anonīms. Palaidīsi skaļāk purkšķi Liepājās pludmalē, kad tur nevienu apkārt nemana, bet jau pēc pāris dienām radi Rēzeknē par to zinās.

    0
    0
    Atbildēt

    0

    Sviitijs > andrisskrastins 09.06.2010. 16.40

    Bet ir jau arī vēl tāds algoritms: izvēlos partiju, pret kuru man ir vismazāk iebildumu, tomēr neiešu to partiju slavēt tikai šī iemesla dēļ. Saku “nezinu”, lai neceļ deguntiņu mākoņos. Un vēlēšanās varbūt visus izsvītrošu no šī saraksta, kaut arī kopumā nobalsošu par, lai mazāks atbalsts būtu pārējiem.

    0
    0
    Atbildēt

    0

    andrisskrastins > andrisskrastins 09.06.2010. 11.57

    Ja jau viņu ir daudz, tad jau laikam tas nebūs nepopulārs viedoklis?

    0
    0
    Atbildēt

    0

    andrisskrastins > andrisskrastins 09.06.2010. 11.51

    Savā ziņā tas ir bērnišķīgi. Vai viņi baidās, ka izsmiekls liks viņiem nedod Dievs pārdomāt?

    +2
    -1
    Atbildēt

    0

    Arija Saleda > andrisskrastins 09.06.2010. 13.45

    Pecisk, es ar piemēram vēl nezinu par ko balsošu ( neskatoties uz manu vecumu man ir balss tiesības izņēmuma kārtā). Ja atmet zzs, ašos, tad paliek vienotiba, kura ar nav nekādas naivās govis. Un pēdējie dalībnieki Ēlerte ar savu grupu mani neuzrunā, jo piemēram Čigāne, kas agrāk šausmīgi bļāva par sabiedrības informētību un tiesībām zināt nu sēdēja krūmos līdz pat pēdējam brīdim. ĢVK – politprost, Loskutovs bija KNAB vadītājs, Kalniete pie siles vienmēr turējusies, nu izsvītrošu viņus, bet tāpat viņi tiks amatos.

    +3
    0
    Atbildēt

    0

    daina_tabuna > andrisskrastins 09.06.2010. 11.47

    Baidās. Baidās paust nepopulāru viedokli. Baidās, ka kāds uzzinās un smiesies.

    +3
    0
    Atbildēt

    0

    andrisskrastins > andrisskrastins 09.06.2010. 12.20

    Aptaujas ir anonīmas un nekad neesmu pieredzējis vajāšanu pēc tā, kā tu atbildi aptaujā. Nedomāju, ka tam ir kāds sakars.

    Visticamākais, viņiem pašiem ir kauns par savu politisko izvēli, bet to ir izdarījuši, aiz spītības un protesta. Tipiski ir arī tas pats ar balsot negājējiem – “neiešu, jo protestēju”.

    +4
    0
    Atbildēt

    0

    daina_tabuna > andrisskrastins 09.06.2010. 12.14

    Nepopulārs viedoklis konkrētas sabiedrības daļas acīs. Piemēram, ja latvietis skaidri deklarēs, ka atbalsta SC, tad ir ļoti liela iespēja, ka viņš saņems neglaimojošus epitetus. Ja latvietis strādā slāvu firmā, tad viņam labāk paklusēt pat savām sipmātijam pret TB/LNNK vai VL. Ja cilvēks strādā kādā RD struktūrā, tad vispār ir stingri jāpiedomā zem kura politiskā spēka konkrētā struktūra atrodas un jāfiltrē bazars. U.tt.

    +4
    0
    Atbildēt

    0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu