Karš ēnā • IR.lv

Karš ēnā

1
Aivars Ozoliņš

GPS slāpēšana, diversijas, sabotāža ir saistīti pasākumi Krievijas karā pret Rietumiem

Somijas lidsabiedrība Finnair aprīļa beigās paziņoja, ka uz mēnesi pārtrauks lidojumus uz Tartu. Lēmuma iemesls ir globālās pozicionēšanas sistēmas signālu slāpēšana, kas traucē nosēšanos reģionālās lidostās, kurās nav dispečeru un pilotiem jāpaļaujas uz GPS. Finnair lidmašīnas divas reizes nevarēja nosēsties Tartu.

Šis notikums izpelnījās plašu starptautisku ievērību, taču elektronisko signālu traucēšana mūsu reģionā notiek jau ilgāku laiku, kļuva intensīvāka pagājušā gada decembrī, bet martā krasi pastiprinājās. Marta vidū Krievija elektroniski uzbruka pat Karalisko gaisa spēku lidmašīnai, ar kuru no Polijas atgriezās Lielbritānijas aizsardzības ministrs Grānts Šapss. (Uzbrukums gan neapdraudēja lidmašīnas drošību, tikai izjauca mobilos sakarus tajā.) Briti to nodēvēja par «galēji bezatbildīgu» rīcību, taču anonīmi atzina, ka šādi incidenti Kaļiņingradas tuvumā neesot nekas neparasts.

Militāro lidmašīnu piloti tiek galā ar GPS signālu traucēšanu, taču civilajiem tā rada pastāvīgu spriedzi, un pēdējo mēnešu laikā tūkstošiem reisu Baltijas jūras reģionā nācies saskarties ar signālu traucējumiem, kurus izraisa slāpētāji Kaļiņingradā un Sanktpēterburgas tuvumā. Izdevums Wired ziņo, ka no pagājušā gada augusta līdz šā gada martam Baltijas reģionā potenciālas signālu traucēšanas pazīmes novērotas 46 tūkstošos gadījumu.

Lietuvas ārlietu ministrs Gabrieļus Landsberģis salīdzināja GPS signāla traucēšanu ar automašīnas priekšējo gaismu atslēgšanu naktī. Igaunijas ārlietu ministrs Marguss Cahkna paziņoja, ka Tartu lidostas apkaimē notiekošo var uzskatīt par Krievijas «hibrīduzbrukumu».

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu