Paliksim Latvijā vai iekarosim pasauli? • IR.lv

Paliksim Latvijā vai iekarosim pasauli?

1
Ilustratīvs attēls no Pixabay.com
Natalja Gudakovska

Jaunā Latvijas uzņēmēju paaudze aizvien biežāk pierāda, ka pie mums radīti produkti un pakalpojumi var kļūt pasaulē pamanīti un konkurētspējīgi. Tomēr, lai šāds scenārijs piepildītos, bez spilgtas biznesa idejas, finansējuma, savstarpēji papildinošas un neatlaidīgas komandas, ir vajadzīgs vēl kas izšķiroši nozīmīgs. Runa ir par uzņēmēja ambīcijām iekarot Eiropas un pasaules tirgus jau no paša sākuma, no uzņēmuma izveides brīža. Mana pieredze rāda, ka ar šādu attieksmi apveltīti uzņēmēji attīsta savu biznesu krietni citādāk nekā tad, ja uzņēmējs orientējas tikai uz Latvijas tirgu. “Pasaules iekarotāja” domāšana bieži vien nostrādā kā izšķirīgs faktors, kas aizrauj līdzi domubiedrus, investorus, partnerus. Jo mums visiem taču gribas pievienoties augošam, veiksmīgam uzņēmumam un piedalīties kādā grandiozā un vērtīgā projektā, kurš padarīs pasauli labāku.

Vērtīgās gaisa pilis

Latvijā par grandiozām iecerēm dažkārt mēdz nievājoši teikt: “Gaisa pilis.” Šis jēdziens apzīmē nereālu fantazēšanu, kurai nav lemts piepildīties. Iedomāsimies, ka ikviens uzņēmējs būtu pilnībā brīvs no “gaisa piļu” sindroma. Diez vai tad būtu tapis kaut viens revolucionārs produkts, jo ierastajā lietu kārtībā kaut kas kardināli jauns gandrīz vienmēr robežojas ar zinātnisko fantastiku. Tomēr, lai pārmaiņas notiktu, bet “gaisa pilīm” iztikt nevar. Latvijas biznesa vidē ir vitāli nepieciešama šāda domāšana, jo lielākoties esam pārlieku piesardzīgi, apdomīgi, prātīgi.

Manis pieminētā apņemšanās iekarot pasaules tirgu, protams, izskatās pēc daudz riskantākas pieejas, nekā orientēties tikai uz klientiem Latvijā. Tomēr ilgtermiņā daudz riskantāk ir palikt ierobežotā, nelielā tirgū, nekā savlaicīgi plānot ieiešanu Eiropas un tad arī citu reģionu tirgos. Patiesībā, ilgtermiņā tā ir vienīgā izdzīvošanas stratēģija, un tirgus diversifikācija kļūs par labāko nodrošinājumu tam, lai augtu apgrozījums un mazinātos atkarība no svārstībām nelielā tirgū.

Ar ko esam pārāki, kas mums pietrūkst?

Kādi ir mūsu uzņēmēju plusi un mīnusi, vērtējot spēju iekarot ārvalstu tirgus? Pie galvenajām priekšrocībām var minēt Latvijas uzņēmēju spēju radīt inovatīvus produktus un spēju saglabāt salīdzinoši zemākas ražošanas izmaksas. Tā pati augstā kvalitāte, spilgts zīmols un tā stāsts, pie mums ir pieejams par relatīvi zemāku cenu. Jāsaka, ka Latvijas uzņēmēju raksturo vērtīga spēja “saprast” nākotnes tendences un pieprasījumu. Arī mūsu radītie zīmoli var pārsteigt un aizraut cilvēkus tiklab Latvijā kā Anglijā, Somijā vai Kanādā. Mūsu uzņēmēji ļoti nopietni attiecas pret ilgtermiņa saiknes veidošanu ar potenciālo klientu – tas nozīmē izcilu kvalitāti un servisu, kā arī piesaisti uzņēmuma vērtībām. Pēdējo 30 gadu laikā esam labi apguvuši to, kā funkcionē mūsdienīgs uzņēmums, par labu mums nāk Rietumu un Austrumu tirgu izpratne.

Runājot par lietām, kuras pieklibo, jāsāk ar to, ka ne vienmēr mūsu uzņēmēji saprot nozīmīgas kultūru atšķirības dažādos tirgos. Ja cilvēks saka: “We might do this”, britam tas nozīmē, ka sarunā minētā lieta nekad nenotiks. Latvietim tas nozīmē, ka apspriesto lietu visdrīzāk darīsim pēc kāda laika. Kultūras atšķirtības tiešā veidā skar mārketingu un komunikācijas stratēģijas. Nereti pietrūkt dziļāku zināšanu par uzņēmējdarbības tiesiskajiem nosacījumiem, par piegāžu ķēžu organizēšanu un sadarbību ar vietējiem partneriem. Kā vēl vienu izplatītu izaicinājumu var minēt investīciju pieejamību ekspansijai, precīzāk, izpratnes trūkumu par to, kā investīcijas būtu piesaistāmas.

Spēja “iztulkot” svešu kultūru

Viena no Amrop īpašajām kvalitātēm, kuru mums ir bijusi iespēja attīstīt, veicot starptautiskas kandidātu atlases, un bieži sadarbojoties ar kolēģiem no vairāk kā 60 valstīm,  ir dažādu kultūru izpratne. Atbildīgu vadošo darbinieku piesaiste nebūtu iespējama bez vietējā tirgus, vērtību un cilvēku vēlmju pārzināšanas. Spēcīga komanda, kurā pārstāvēti arī konkrētā tirgus cilvēki, kas ļoti labi zina vietējo tirgu specifiku un var palīdzēt atrast veidu – kā šo iespēju “iepārdot” vietējiem kandidātiem, bieži vien kļūst par atslēgas faktoru ilgtermiņa veiksmes stāstam. Jāņem vērā, ka piesaistot darbiniekus ārvalstu tirgos, ir jāsniedz ļoti precīza un skaidra informācija par to, kā notiks sadarbība un saziņa, kā tiks mērīti sasniegumi, un, kādas būs procedūras, kā arī – kādi var būt zemūdens akmeņi. Svarīgi jaunos darbiniekus sagatavot – informēt par to, kādi varētu būt riski, kādu atbalstu var sagaidīt vai arī par iespējamo atbalsta trūkumu. Ņemot vērā, ka kandidāti ienāk vidē ar negataviem procesiem, infrastruktūru un ierobežotu atbalstu, sagatavošanai ir būtiska nozīme, lai viņiem nerastos nepamantotas gaidas. Tas, savukārt, palīdz mūsu klientam gludāk izveidot infrastruktūru un radīt procesus.

Nozīmīgs ir pats sadarbības sākums, kad jaunais darbinieks uzzina par uzņēmuma vērtībām un iekšējo kultūru, rašanās vēsturi un mērķiem. Šie ir būtiski elementi divu iemeslu dēļ, – pirmkārt, tas palīdz radīt atbilstošākas gaidas, un izvērtēt – kāda veida pieredze būs kritiska, un, otrkārt, iejusties jaunajā komandā, un palīdzēt cilvēkam saprast to, ka viņi  ir daļa no uzņēmuma ceļa iepretim kādam lielākam mērķim. Tātad, arī šajā posmā “gaisa pilis” būs gana svarīgs nosacījums, lai komandu no sirds aizrautu.

Piemēram, uzņēmums Grindeks ar mums dalījies, ka pēdējā gada laikā ir sekmīgi atvēris meitas uzņēmumus 29 valstīs Eiropā, Ziemeļamerikā un Okeānijā. Jau 17 valstīs, pateicoties kvalitatīvai un profesionālai sadarbībai ar Amrop, pakāpeniski darbu uzsākuši meitas uzņēmumu vadītāji (plānots šo attīstības ceļu turpināt, atverot meitasuzņēmumus arī citur pasaulē). Straujas globālas attīstības ietvaros ir nepieciešami ne tikai darbinieki visā pasaulē, bet arī jēgpilna komunikācija starp visām iesaistītajām pusēm. Darbinieku atlases process tiek organizēts pilnībā attālināti, tādēļ, lai nezaudētu klātienes tikšanos nozīmību, sākotnēji visi jaunatvērto meitas uzņēmumu vadītāji nedēļu pavada Latvijā, kur iepazīst uzņēmuma darbības pamatprincipus, kā arī personīgi satiekas ar visu svarīgāko funkciju kolēģiem, lai izprastu to, kas ir Grindeks svarīgākās vērtības un nākotnes vīzija. Lai saglabātu šo saikni un veidotu kopīga kolektīva sajūtu, īpaši svarīga nozīme ir  komunikācijai.  Uzņēmums organizē regulāras individuālās tiešsaistes tikšanās meitas uzņēmumam vadītājam ar attiecīgās funkcijas kolēģiem un uzņēmuma valdi, kā arī reizi divās nedēļās tiek organizēta visu vadītāju kopīga tiešsaistes tikšanās.

Daudzveidība kā ieguvums

Nereti mēs kļūstam par sava veida “tiltu” starp Latvijas uzņēmēju un viņa komandu kādā no ārvalstu tirgiem. Mūsu misija ir būt kā tulkam, kurš paskaidro, ko tad patiesībā nozīmē uzņēmuma vadītāja un citu kolēģu teiktais. Kultūru daudzveidība var kļūt par uzņēmuma stipro pusi, veidojot unikālus produktus un pakalpojumus, kā arī uzturot radošu mikroklimatu uzņēmumā. Mana pieredze, strādājot Rietumeiropā, rāda, cik nozīmīga ir pozitīva atgriezeniskā saite par darbinieku paveikto. Latvijā esam raduši koncentrēties uz negatīvām lietām un kritiku, labi paveiktu darbu uzskatot par pašsaprotamu. Kritika ir vajadzīga, taču arī pozitīvs vērtējums nav mazāk nozīmīgs, jo iedrošina un atraisa cilvēkus, padara darbu efektīvāku.

Protams, efektivitātes kontekstā ir jāpiemin arī tehnoloģiju izmantošana. Tomēr, lai cik daudz spēj tehnoloģijas, tās pagaidām nevar “sajust” kultūras atšķirību radītās iespējas un riskus. To var paveikt pieredzējuši uzņēmuma vadītāji, personāla vadības speciālisti un citi darbinieki, kuru rokās bieži vien ir unikāls attīstības resurss – dažādu cilvēku atšķirīgās pieredzes, zināšanas un uzskati. Pareizi liekot to lietā, var palīdzēt biznesa īpašniekiem sasniegt un realizēt pasaules iekarošanas plānus. Tomēr nekas no minētā nebūs iespējams bez ambiciozas pieejas savam biznesam, tāpēc viens no Latvijas attīstības ilgtermiņa mērķiem ir radīt iespējami labāko augsni uzņēmējiem, kuri grib un var būvēt “gaisa pilis”.

 

Autore ir Amrop Latvija vecākā projektu vadītāja

Komentāri (1)

kolpants 09.02.2024. 16.05

Эх, какой неудачный пример с Гриндексом. Теперь это уже история позора, а не успеха-за работу с Россией.

0
0
Atbildēt

0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu