Ieslēgti karā • IR.lv

Ieslēgti karā

Diānas Kristas Stafeckas Lavīnija ir ierauta nepārtrauktā naida, atriebes un nožēlas ritenī. Velti viņu cenšas mierināt Koris — Mārtiņš Meiers. Foto — Mārtiņš Vilkārsis
Edīte Tišheizere, žurnāla Ir teātra kritiķe

Pirmizrāde Sēras piestāv Elektrai apliecina Valmieras teātra spēju metaforās runāt par laika izjūtu un uzturēt uguni Kurtuvē 

Varens vīrs izkrīt no… kapenēm. Sabrūk uz betona grīdas, ar pakausi un kaulu smadzenēm juzdams to, kas palicis aiz muguras — ala, pazeme, elle. Tā režisores Inese Mičules jaunajā izrādē mājās pārrodas ģenerālis Ezra Menons (aktieris Kārlis Freimanis) un vēlāk arī viņa dēls Orins (Aksels Aizkalns). Režisores, scenogrāfa Mārtiņa Vilkārša, komponista Emīla Zilberta un gaismu mākslinieka Mārtiņa Feldmaņa kopdarbs pārvērtis industriāli robusto Valmieras kultūrtelpu Kurtuve par pasauli uz dzīvības un nāves šķautnes, kuru pārkāpt ir viegli, attālināties vai aiziet no tās — neiespējami. Divi melnu kāpņu laidieni, saiedami kopā taisnstūra leņķī, kļūst par zikurātu, seno civilizāciju templi zemes un debesu savienošanai, glābiņam apdraudējumā un mirušo piemiņai. Vēl pelēka betona grīda, balts horizonts, tumsa pret gaismu un mūzika.

Amerikāņu dramaturga Jūdžina O’Nīla traģēdijas telpa kaut kā ļoti organiski izaug no Kurtuves kopējā apjoma, paturot arī starpbrīdī skatītājus savā iespaidā. (Gribu piebilst, ka arhitekta Reiņa Liepiņa redzējums ārkārtīgi īsā laikā padarījis kādreizējo kurinātavu par interesantu, reizē robustu un patīkami intīmu laikmetīgās mākslas telpu ar daudzveidīgas izmantošanas iespējām. Tās Valmieras teātris jau pierādījis ar koncertu, diviem jauniestudējumiem un vairākām no Apaļās zāles pārceltām izrādēm. Kurtuvei ir personība, ar ko tā izdevīgi atšķiras, teiksim, no Tabakas fabrikas anonīmā eiroremonta.) Horizonta baltumā varētu slēpties nesasniedzamās dienvidu salas, par kurām sapņo varoņi, bet vienīgā dzīves telpa ir  betona pleķītis, ko ieskauj melnās kāpnes, aiz kurām ir karš un nāve. 

Izrauties no šīs nolemtības — uzkāpt pa kāpnēm — nav viņu spēkos. Nekādas ilustrācijas, toties spēcīgs stimuls zemapziņai un iztēlei. Telpa, tāpat kā Ilzes Vītoliņas kostīmi, atbrīvo O’Nīla triloģiju Sēras piestāv Elektrai no jelkādas piesaistes lugas darbības vietai un laikam — amerikāņu mazpilsētai Pilsoņu kara izskaņā. Toties nepārprotamas ir norādes uz antīko prototipu — sengrieķu mītu par atgriešanos no Trojas kara: karavadoni Agamemnonu nogalina viņa sieva Klitaimnēstra, ieraujot atriebes, nožēlas un naida ratā abu bērnus Elektru un Orestu.

Sēras piestāv Elektrai ir triju, tiesa, atsevišķi nekad nespēlētu lugu — Mājupceļš, Vajātie un  Apsēstie — apvienojums. Triloģijas sižetā dramaturgs ieprogrammējis varoņu attiecības, kurās ir krietni daudz pirmatnēju, civilizācijas neiegrožotu kaislību uz asinsgrēka robežas. Savukārt režisore Inese Mičule lugu notikumus koncentrējusi un rosinājusi aktierus meklēt varoņu afektiem šodienas cilvēkam saprotamus psiholoģiskos motīvus. 

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu