Neierobežosim jauniešus ar mūsu redzesloku 1

Ilustratīvs foto - wikipedia.org
Klaudio Rivera

Ja pavērosiet, kā bērni mācās, tas būs diezgan motivējoši. Bērniem nav filtru, īpaši tad, kad viņi mācās caur spēlēm un praktisku darbošanos. Viņiem nav bail kļūdīties un to saprast, kamēr viņi spēlējas un dara ko praktisku. Rotaļu laukums savā ziņā ir eksperimentu vieta, kas bērniem piedāvā trīs svarīgus mācīšanās pieredzes elementus: ir konkrēti noteikumi un arī ierobežojumi, pastāv nepārtraukta atgriezeniskā saite un – vēl svarīgāk – bērni tur atrodas pašas spēles dēļ. Viņiem nav citu mērķu kā tikai spēlēties.

Nav brīnums, ka spēles piedāvā privileģētu mācību sistēmu. Iedomājieties, cik produktīva būtu jebkura mācību darbība, ja skolēni ievērotu noteikumus, saņemtu nepārtrauktu atgriezenisko saiti un darītu to tikai mācīšanās dēļ.

Skolas un universitātes dažkārt palaiž garām iespēju izmantot vairāk spēļu elementu, lai mācītu jauniešus.

Viens no iemesliem – mēs esam tik ļoti koncentrējušies uz konkrētu mācību mērķu un standartu sasniegšanu, ka mācīšanos cenšamies padarīt par lineāru procesu. Mēs liekam smadzenēm darboties kā lego, pievienojot zināšanu detaļas citu pēc citas. Patiesībā ikviena cilvēka mācīšanās process ir daudz sarežģītāks: tajā piedalās emocijas, sociālā mijiedarbība un citi faktori.

Mācīšanās kā spēļu process ir noderīgs, risinot problēmas. Jūs uzdodat skolēniem problēmu bez acīmredzama risinājuma un lūdzat viņiem izprast detaļas, atrast risinājuma alternatīvas, izvēlēties vienu no tām un aizstāvēt savu izvēli. Šajā procesā viņiem ir jāsaglabā teorija kā loģiska risinājuma pamats.

Pēdējo gadu laikā, vadot Rīgas Biznesa skolas bakalaura programmu, esam iepazīstinājuši studentus ar reāliem problēmu gadījumiem privātajā un valsts sektorā. Šogad esam nolēmuši saviem studentiem izvirzīt vēl vienu uzdevumu – kā viņi varētu atrisināt kādu globālu problēmu?

Pat vēl vairāk – kā viņi risinātu globālu problēmu, ko vēl neviens nav atrisinājis?

Šāda iespēja radās, jo organizācija esi.lv ar Latvijas Ārlietu ministrijas atbalstu meklēja akadēmiskos partnerus projektam Āfrikā – Namībijā un Zambijā. Pašlaik kopā ar esi.lv esam sākuši izglītības un uzņēmējdarbības attīstības projektu “Female Empowerment through Entrepreneurship in Africa”, ko Ārlietu ministrija atbalsta attīstības sadarbības grantu programmā 2022.-2023.gadam.

Semestra laikā Rīgas Biznesa skolas studenti un 60 studentes no Namībijas un Zambijas radīs biznesa idejas, lai risinātu reālas problēmas šajās Āfrikas valstīs, kas atrodas Sahāras tuksneša apkaimē. Galvenais mērķis ir palīdzēt jaunajām sievietēm celt pašapziņu un dot iespēju paveikt nozīmīgas lietas savas valsts, kontinenta un pasaules labā.

Sadarbības projekts dos iespēju mūsu studentiem apgūt starpkultūru prasmes, līdzdarbojoties uzņēmējdarbības uzlabošanā.

Tas palīdzēs viņiem labāk izprast uzņēmējdarbību Āfrikā, jo projekta gaitā vajadzēs to izskaidrot auditorijai, kurai, iespējams, nav tādu priekšzināšanu, kādas ir mūsu jauniešiem. Turklāt darbs ar cilvēkiem no pilnīgi atšķirīgas kultūras var paplašināt viņu izpratni par pasauli, bagātināt redzesloku un sniegt ieskatu cilvēcībā un uzņēmējdarbībā, kas citādi neradīsies, ja vienmēr strādāsiet tikai savā sabiedrībā un ierastajos apstākļos.

Tāpēc piekritām pievienoties Āfrikas iniciatīvai, ko virza kopiena esi.lv. Mēs ar Rīgas Biznesa skolas komandu palīdzēsim uzlabot zināšanas, uzņēmējdarbības attīstību un vienlaikus radīsim vidi projektā iesaistīto Āfrikas sieviešu un mūsu studentu savstarpējai sadarbībai. Mūsu studenti ar savām idejām, entuziasmu un intelektuālo potenciālu palīdzēs attīstīt uzņēmējdarbības idejas kopā ar Namībijas un Zambijas sievietēm, kuras ir pieteikušās šajā projektā prasmju uzlabošanai. Visbeidzot – Āfrika ir lielu iespēju kontinents!

Šis projekts ļauj mūsu bakalaura līmeņa studentiem strādāt problēmu risināšanas režīmā un piedalīties vērienīgā piedzīvojumā.

Mūsu motivācija tiek palielināta, saskaroties ar problēmu, ko vēl neviens nav atrisinājis. Palīdzība Āfrikas jaunajām sievietēm, lai dotu viņām vairāk iespēju, noteikti ir prioritāte un ilgtermiņa uzdevums visai pasaulei. Tas dod spēku mācīties.

Mēs jauniešus bieži ierobežojam ar savu redzesloku – realitātē mūsu redzesloks parasti ir mūsu robežas. Darbojoties Rīgas Biznesa skolā, mēs vēlamies, lai studenti pārspētu mūsu sasniegumus. Mēs vēlamies, lai viņi par atskaites punktu ņemtu mūsu robežas. Tas nozīmē sapņot un eksperimentēt tur, kur mēs neesam uzdrošinājušies.

Klaudio Rivera ir Rīgas Biznesa skolas direktora vietnieks, bakalaura programmas vadītājs.

Komentāri (1)

Sskaisle 11.10.2022. 22.32

nū …nezinu gan ….. man tomēr šķiet šausmīgi dīvaini, ka pandēmijas laikā ES dalībvalsts Latvija nevarēja savus skolas vecuma jauniešus nodrošināt ar iespēju mācīties attālināti. Slavenais gadījums , kad Alūksnes novadam valsts , konkrēti JKP vadītā IZM iedalīja tikai vienu!! datoru uz visu novadu.
Es nerunāju par to kādos apstākļos dzīvoja un dzīvo trūcīgās sabiedrības daļas jaunieši.

Tagad izradās LR Ārlietu ministrijai ir nauda, lai mācītu āfrikāņus.
Esmu bijusi Namībijā un tā ir viena no pasaules sociāli nevienlīdzīgākām valstīm. Lai jau jaunieši brauc un skatās, kā dzīvo nabagi Latvijā jau to ignorē…. to nabagu dzīvi Iemet karceros Naukšēnos….

Nu kaut kā neiet tas viss kopā man.

+1
0
Atbildēt

0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu