Kā palīdzēt mazajiem uzņēmumiem pelnīt vairāk, strādāt efektīvāk

Ilustratīvs attēls
Vladislavs Mironovs

Gandrīz puse jeb 42% un mazo uzņēmumu segmentā pat 62% Latvijas uzņēmēju varētu strādāt ienesīgāk un efektīvāk, ja saviem biznesa rādītājiem sekotu līdzi biežāk nekā reizi mēnesī vai pāris mēnešos – šādu secinājumu ļauj izdarīt Citadeles un pētījumu aģentūras Norstat veiktā Latvijas un Lietuvas uzņēmēju aptauja.

Pilns veikals ar dārza rūķiem, un nākamais pasūtījums jau ceļā, bet veikala apmeklējums nav spīdošs un par internetā pārdoto precīzu datu nav? Šāda aina mazo uzņēmumu ikdienā nav retums. Kad uzņēmuma vadītājs uzzina, ka pagājušajā mēnesī vairumā iepirktās, visu šo mēnesi tirgotās un nākamajam mēnesim jau atkal pasūtītās preces patiesībā īsti nepērk un nav pieprasītas? Kā redzam, nereti vien pēc mēneša vai pat retāk, kad tiek analizēti uzņēmumu biznesa rādītāji. Ja nav pieprasījuma pēc jau iepirktajām precēm, bet ir pasūtīta jauna partija, iecerētās peļņas vietā ir tikai zaudējumi.

Aizvadītā gada laikā Citadelē pieprasījums pēc finansējuma uzņēmumu digitalizācijas un e-komercijas projektiem auga 8 reizes – tas nozīmē, ka arī vietējie uzņēmēji saprot, ka šis virziens ir būtiska daļa no nākotnes attīstības kursa. Taču, lai strādātu efektīvāk un ienesīgāk, pircēju paradumi šodienas dinamiskajā ikdienā pieprasa tiešsaistes monitoringu un operatīvu reakciju.

Vislielākais neizmantotais potenciāls ir mazo uzņēmumu vidū

Jo lielāks uzņēmums un vairāk darbinieku, jo biežāk ikdienā tiek sekots līdzi pārdošanas datiem un biznesa rādītājiem, liecina aptaujāto uzņēmumu pieredze.

Mazo uzņēmumu, kuri nodarbina sešus līdz 10 darbiniekus, segmentā potenciāls jeb neizmantotās iespējas strādāt efektīvām ir vislielākās – 61% no šiem uzņēmējiem biznesa rādītājus analizē reizi mēnesi vai pāris mēnešos, liecina aptauja. Katru dienu biznesa rādītājiem seko līdzi tikai 4% uzņēmēju.

Mikrouzņēmumos līdz 6 darba ņēmējiem, kur nereti viens darbinieks ir cilvēks orķestris, apvienojot dažādus pienākumus, aktuālajiem biznesa rādītājiem ikdienā seko līdzi vairāk – 12%, bet tas tāpat ir divas reizes mazāk – uzņēmumos ar 250+ darbiniekiem vismaz 22% diendienā seko līdzi biznesa rādītājiem.

Biznesa rezultātu analīze ikdienā, kā redzam aptaujā, visbiežāk interesē pārdošanas daļas vadītājus – 29% no tiem vismaz pāris reizes vai pat katru dienu seko līdzi rezultatīvajiem rādītājiem, savukārt uzņēmuma vadītājs vai izpilddirektori to dara retāk – tikai 19% diendienā vai pāris reizes nedēļā.

Vai Lietuvas uzņēmēju pieredze atšķiras no Latvijas? Jā, tomēr pavisam nedaudz, un kopējā tendence ir visnotaļ līdzīga. 25% Lietuvas uzņēmēju biznesa rādītājus analizē ikdienā vai pāris reizes nedēļā, savukārt 39% reizi mēnesī vai retāk, liecina aptauja.

Nav naudas un laika datu analīzei?

Viens no e-komercijas laikmeta lielākajiem izaicinājumiem ir spēja efektīvi pārvaldīt biznesa datus, ērti pārraudzīt darījumus jebkurā vietā, laikā un jebkādā ierīcē, kā arī spēt tos ātri apkopot un analizēt reāllaikā. Bankas ikdienā un komunikācijā ar uzņēmējiem nereti dzirdam, ka uzņēmējiem nav resursu – gan finanšu, gan cilvēkresursu – operatīvai datu analīzei ikdienā.

Ar šo izaicinājumu lielākoties saskaras tieši mazie un vidējie uzņēmumi, jo attīstīt, uzturēt pielāgotas biznesa procesu vadības sistēmas un veikt integrācijas ar dažādiem datu piegādes kanāliem prasa lielas laika un finanšu investīcijas. Protams, var piekrist, ka lielajiem uzņēmumiem ir gan lielāki naudas resursi, gan tiek algoti darbinieki vai iepirktas speciālas programmas datu analīzei. Tomēr arī mazo un mikro uzņēmumu iespējas kļūst arvien plašākas, jo dažādi rīki analīzei pieejami bez papildus maksas. Arī Citadele, meklējot risinājumu, kā palīdzēt uzņēmējiem, ir attīstījusi biznesa portālu, kas mazajiem un vidējiem uzņēmumiem sniedz bezmaksas datu analītikas platformu. Vairs nav jāburas cauri tabulu kalniem, velkot kopā, kur kādas kanālos preces pārdotas, un ekselī jāizraksta rēķini. Tā vietā daļu funkciju, ko vēl nesen veica grāmatvede, viedtālrunī patlaban var paveikt ar pāris klikšķiem, piemēram, aplūkot klātienes un interneta pārdošanas datu kopsavilkumu, rēķinu statusus un citu operatīvo informāciju.

Nebaidīties un izmēģināt jaunās iespējas

Līdz ar e-komercijas straujo attīstību pandēmijas ietekmē pēdējos gados strauji augušas ne tikai uzņēmēju iespējas, bet arī dubultojies apstrādājamo datu apjoms. Turklāt tieši konkurenti vairs nav tikai veikaliņš pretējā ielas pusē, bet faktiski viss internets jeb tirgus placis, kas nojauc robežas, tāpēc jāspēj operatīvi reaģēt uz klientu pieprasījumu un paradumu maiņu.

Iespējas, kā strādāt efektīvāk un ienesīgāk, aug tāpēc aicinu uzņēmējus uzdrošināties, nebaidīties, meklēt un izmēģināt jaunus risinājumu, lai praktiskā ikdienā novērtētu, kā ar to palīdzību ietaupīt gan laiku, izmaksas, gan citus resursus. Protams, arī meklēšana un izmēģināšana prasa laiku, tomēr,  pirmajā reizē pamēģinot, iespējams, iztērēsi piecas minūtes, bet nākamajā mēnesī, lietojot jau ikdienā, varbūt palīdzēs ietaupīt jau piecas stundas.

 

Autors ir Citadeles valdes loceklis stratēģijas realizācijas, digitālās un biznesa attīstības jautājumos

Pagaidām nav neviena komentāra

Lai pievienotu komentāru, vai ienāc ar:

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu