Kristīnes ceļojums

Kristīne Želve pie Jāzepa Grosvalda gleznas Parīzes nomale (1914). Foto — Ieva Salmane
Laura Dumbere

Kinorežisores, rakstnieces un kultūras žurnālistes Kristīnes Želves romāns Grosvaldi — literāri spožs darbs par Grosvaldu dzimtas likteņiem turpat 100 gadu garumā — ir līdz šim vērienīgākais ceļojums laikā, telpā un pašas pacietībā

Viss sākās ar Mērijas ceļojumu — Kristīnes Želves 2018. gada filmu par izcilā latviešu gleznotāja Jāzepa Grosvalda māsasmeitu Mēriju Grīnbergu, muzeja darbinieci, kurai kara laikā izdevās nosargāt un atvest atpakaļ no Vācijas lielu daļu Latvijas muzeju nozīmīgāko vērtību, ko vācu okupācijas armija atkāpjoties «evakuēja» uz savām teritorijām. Ja ne Mērija, šodien daudzas Nacionālā mākslas muzeja sienas būtu tukšas, nebūtu arī oriģinālā Dziesmusvētku Līgo karoga. Bet pateicības vietā Mēriju gaidīja padomju varas pratināšanas, atlaišana no darba un aizmirstība. Stāsts par viņas varoņdarbu un likteni gan satrieca, gan ļāva pavērt priekškaru uz dižās Grosvaldu dzimtas vēsturi. 

Lai lasītu šo rakstu tālāk, Tev jābūt drukātā vai digitālā žurnāla abonentam. Esošos abonentus laipni lūdzam ienākt:

Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu