Sarunas tavās austiņās • IR.lv

Sarunas tavās austiņās

Džemma Sudraba
Alise Zita Zeidaka

Latvijā populāru raidierakstu veidotāji ļauj ielūkoties, kas podkāstam vēderā

Tie pavada mūs pastaigā, kārtojot māju un sportojot. Ļauj jebkurā laikā piedzīvot pārsteidzošus jaunatklājumus un būt klāt pavisam vaļsirdīgās sarunās. Podkāsti jeb raidieraksti šobrīd piedzīvo savu uzvaras gājienu. 

Nosaukums «podkāsts» radies 2004. gadā, savienojot angļu valodas vārdus iPod un cast jeb pārraidīt. Tieši šīs Apple ražotās ierīces popularitāte un viedtālruņu attīstība radīja auglīgu augsni jauna veida audiosaturam. «Šobrīd podkāsti piedzīvo savu zelta laikmetu — ir nostabilizējušās to funkcijas, tipi un auditorija, attīstījušās platformas, lai raidieraksti varētu plaukt un piepildīt savu potenciālu, un sabiedrībā izveidojušies arī jauni paradumi,» stāsta RSU Komunikācijas fakultātes dekāne Anda Rožukalne. 

Skanot tieši klausītāja austiņās, raidieraksti ir privātāka un pat ķermeniski tuvāka audiosatura pieredze. Taču to straujo attīstību ir vērts sasaistīt ar vairākām sociālām un kultūras parādībām, uzskata eksperte. «Podkāsti iezīmē konkrēta dzīves stila tendenci: stilīgu «gadžetu» izmantošana un dažādas nodarbes, piemēram, ceļošana, sportošana un pastaigas vienatnē. Ir aktuāli veltīt laiku sev, un daļa no tā ir podkāsti.» Līdz šim cilvēki austiņās vairāk klausījās mūziku, kuras funkcija ir garastāvokļa ietekmēšana un atmosfēras radīšana, taču raidieraksti piedāvā iespēju mācīties un atklāt daudz jauna. Turklāt, klausoties raidierakstus par kādu specifisku tēmu, var ne tikai iegūt zināšanas, bet arī dibināt kontaktus ar citiem interesentiem. «Podkāsts salauž masu auditorijas ideālu, piedāvājot individuālu nišas pieredzi,» saka Rožukalne. 

Vai raidieraksti nogalēs frekvenču radio? Lai arī daļa auditorijas pārklājas, nereti podkāsti piesaista pavisam citus cilvēkus, kas radio nav klausījušies. Raidieraksts var pat kalpot par dzinuli, lai sāktu klausīties lineāro radio — cilvēkiem arvien ir būtiski sekot tiešraides aktualitātēm. Būtisks ir arī ieraduma spēks, piemēram, klausīties iecienīto raidījumu, braucot mašīnā uz darbu. Turklāt podkāsti paver jaunas iespējas arī pašiem radio un citiem tradicionālajiem medijiem — veidot jauna veida produktu.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu