Kāda būs “Rail Baltica” pievienotā vērtība Imantā un Zolitūdē? • IR.lv

Kāda būs “Rail Baltica” pievienotā vērtība Imantā un Zolitūdē?

Skats uz vienu no dzelzceļa pārejām pie Zolitūdes dzelzceļa stacijas.
Rigonda Bērziņa, biedrības "Riga Annenhof" valdes locekle

Imantā un Zolitūdē kopā dzīvo 68 000 iedzīvotāji. Tā ir desmitā daļa no visas Rīgas. Tik liela iedzīvotāju koncentrācija nav nekur citur Latvijā Rail Baltica trases tuvumā. Vietu skaits, kurās gājēji šķērso dzelzceļu, līdz ar jaunās trases izbūvi samazināsies no 17 uz piecām. Viens autotransporta savienojums šeit bijis kopš 19.gs, un tikai viens arī paliks šajā gadsimtā pēc Rail Baltica risinājumu izbūves. Tuvākie dzelzceļa šķērsojumi autotransportam, skatoties no jaunveidojamā Anniņmuižas ielas-bulvāra tuneļa uz abām pusēm, atradīsies 3,5 km un 5 km attālumā – tik reti šķērsojumi autotransportam nav nekur citur Pārdaugavā.

Vai tā ir attīstība, ko nes gadsimta mēroga projekts Rail Baltica Rīgas apkaimēm? Kādu pievienoto vērtību tas sniedz rīdziniekiem? Vai Rīgas Centrālās stacijas apkārtnes izveidošana par skaistu konfekti ar mūsdienīgiem risinājumiem atsver tās neērtības un dzīves kvalitātes pasliktināšanos, ko Rail Baltica radīs Pārdaugavas iedzīvotājiem?

Rīgas centrā gājēju tuneļi tiks aizbērti, taču Pārdaugavā tiks izrakti daudzi jauni tuneļi, kas rīdziniekus iedzīs apakšzemē.

Pārdaugavas nevalstiskās organizācijas bijušas iesaistītas projektēšanas risinājumu darba grupās kopš 2019.gada beigām, kad parakstīja sadarbības memorandu ar projekta īstenotājiem. Taču par to, kā izskatīsies Rail Baltica trases lidostas atzara risinājumi Imantas un Zolitūdes apkaimēs, bija iespēja sākt runāt tikai 2020.gada beigās. Šajā īsajā laikā iedzīvotāji ir aktīvi piedalījušies dažādos sabiedrības līdzdalības pasākumos, neatkāpjoties no projekta mākslinieku rokas un signalizējot vietvarai par to, kā procesi izskatās no iedzīvotāju skatpunkta. Apkaimes iedzīvotāju biedrības darbības laukā Rail Baltica tēma ir sarežģīta, tā prasa papildus prasmes un vairāk nekā vienkārši epizodisku iedzīvotāju viedokļa paušanu. Un tam visam pāri vēl Covid19, kas samazināja darba rīku klāstu, ar ko veikt interešu aizstāvību un komunicēt iedzīvotāju vidū. Ne piketu, ne sapulču.

Pašās 2020.gada beigās palīdzīgu roku mums sniedza jauns demokrātijas kultūras un procesu spēlētājs Latvijā – Aktīvo iedzīvotāju fonds, kas ir EEZ un Norvēģijas grantu programma 15 valstīs Eiropā. Biedrība Riga Annenhof kļuva par vienu no pirmajām Latvijas NVO, kuras neatliekamās rīcības projekts tika apstiprināts. Imantas un Zolitūdes iedzīvotāji uz diviem mēnešiem saņēma enerģijas devu savām interešu aizstāvības aktivitātēm. Projekta Demokrātijas vilciens mērķis: pārstāvēt iedzīvotāju intereses, ierosinot Rīgas pašvaldības lēmumu pārskatīšanu (samērīgumu, atbilstību ekspertu vērtējumiem) un pieņemtā lēmuma izmaiņas, respektējot valstiskā Rail Baltica projekta ietvaru un iedzīvotāju tiesības piedalīties pašvaldības teritoriju attīstības jautājumos, sekmējot iedzīvotāju līdzdalību un ticību ietekmēt lēmumu pieņemšanu. Plašāk par Demokrātijas vilciena piedzīvojumiem var lasīt šeit.

Kāda tad ir ieguvumu un zaudējumu bilance Demokrātijas vilciena noslēgumā?

Joprojām apkaimes centrā tiek plānota caurbraucošas, koncentrētas auto plūsmas izveidošana, kas ne tikai pasliktinās dzīves kvalitāti un samazinās nekustamo īpašumu vērtību tuvumā dzīvojošajiem, bet arī veidos nevienmērīgu apkaimes attīstību ar gājēju, automašīnu, sabiedriskā transporta pārvietošanās kardinālām izmaiņām.

Tā būs unikāla situācija Rīgā, kad kāda apkaime tiks pārgriezta šķērsām pušu un tiks izjaukta dzīvojamā masīva iecerētā un faktiskā funkcionalitāte.

Tomēr tas nesīs papildus drošību gājējiem, lai nepieļautu nesankcionētu sliežu šķērsošanu, un no pašvaldības puses sola kompensāciju saistīto teritoriju labiekārtošanas veidā. Pozitīvi atzīmējama ir Rīgas pašvaldības iecere mainīt Anniņmuižas šķērsojuma veidu no gaisa pārvada (viadukta) uz tuneli, kā arī viena papildus gājēju šķērsojuma izveide ārpus Rail Baltica projekta rāmjiem.

Lai arī daudzi procesi jau ir nokavēti, tomēr biedrība Riga Annenhof lūdz Rīgas pašvaldību un Rail Baltica ieviesējus vēl sadzirdēt un apsvērt divas lietas:

  • Rūpīgi izvērtēt, vai tiešām ir vajadzīgs četru joslu autobānis, varbūt ir pietiekami ar divu joslu autotransporta savienojumu apkaimju zaļajā lokā.
  • Neizmest Zolitūdes ielas šķērsojuma vietu laukā no Rīgas transporta plāniem. Viss, kas nepieciešams – paredzēt projektēšanas nosacījumos Mūkupurva posma uzbērumā (kas atradīsies uz Zolitūdes ielas, tādējādi aizslēdzot dzelzceļa pārbrauktuvi) potenciālu, tehnisku iespēju nākotnē šajā vietā veidot divu joslu tuneli. Tā Rīgas pašvaldībai būtu daudzreiz lētāk izbūvējama otrā autosavienojuma vieta nekā pašlaik plānotā Jūrkalnes ielas kravas transporta maģistrāle.

Imantas un Zolitūdes iedzīvotāji turpinās turēt roku uz pulsa. Viņi netaisās bēgt prom no Rīgas, bet gan stāties savu interešu aizstāvībā arī nākamajos Rail Baltica Rīgas lokālplānojuma gaitas posmos.

Anniņmuižas biedrība Riga Annenhof ir Imantas un Zolitūdes apkaimes iedzīvotāju biedrība, kuras darbības mērķis ir sekmēt apkaimju iedzīvotāju līdzdalību, sadarbību, iniciatīvu, brīvprātīgo darbu, pilsonisko aktivitāti, praktisko integrāciju, veidot apkaimes identitātes un piederības sajūtu, aizstāvēt apkaimju iedzīvotāju intereses.

Pagaidām nav neviena komentāra

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu