Dace Andersone, vizuālā praktiķe • IR.lv

Dace Andersone, vizuālā praktiķe

Vizualizēšana ir saistīta ar smadzeņu darbību, nevis mākslu. Ir vērts pamēģināt informāciju nevis pierakstīt, bet uzzīmēt domu karti, kādu zīmējumu un savilkt bultiņas. «Iespējams, tad varēs ieraudzīt jaunas sakarības,» iesaka Dace. Foto — Kristīne Madjare
Alise Zita Zeidaka

Izdzirdot vārdu «vizualizēšana», vispirms iedomājos par animāciju. «Tam, ko daru, nav sakara ar mākslu,» skaidrību ievieš Dace Andersone. Viņa ir vienīgā profesionālā vizualizēšanas praktiķe Latvijā. «Vizualizēt nozīmē kaut ko padarīt redzamu. Piemēram, 3D modeļi, vizuāls datu atainojums un arī animācija ir vizualizācija. Es nodarbojos ar diviem šī plašā lauka atzariem,» viņa paskaidro. Latviešu valodā tam piemērota vārda nav. Iespējams, to varētu dēvēt par vizuālo domāšanu.

Pirmais Daces nodarbošanās atzars ir pasākumu «vizuāla pavadīšana», viņa veido vizuālos pierakstus. Kamēr runātājs runā, Dace uz lielas lapas vai digitāli stāstīto vizualizē — zīmē un pieraksta atslēgas vārdus un grupē informāciju. Vizualizēšanā būtisks ir vienas lapas princips — arī veselas lekcijas pieraksti, kas kladē būtu garš penteris, var aizņemt vienu lapu. Taču nevajag domāt, ka tā ir muļķīga zīmēšana nopietnās konferencēs. «Vizualizēšana ir domāšanas veids. Tiklīdz informāciju nevis lineāri pieraksti, bet sāc strukturēt, piemēram, kolonnās, «ieslēdzas» vizualizēšana.» Smadzenes informāciju atceras un apstrādā sistemātiski — veidojot kombinācijas. Tātad vizualizēšana ir pierakstu veikšana, izmantojot smadzeņu dabisko domāšanas metodi.

Dace uzskata — tai vajadzētu būt nozīmīgai izglītības sastāvdaļai. Lai nav tā, ka students cītīgi veic pierakstus, bet informācija iet pa vienu ausi iekšā, pa otru — ārā. Arī viņai tā bijis —  ar vizualizēšanu sākusi nodarboties tāpēc, ka atradusi veidu, kā efektīvi uztvert un iegaumēt.

Otra Daces nodarbe ir mācību vadīšana. Parasti šajos semināros piedalās uzņēmumu vadītāji, jo vizualizēšanai ir cieša saikne ar komandu un komunikāciju: «Ir ļoti daudz informācijas, ko uzsūcam visdažādākajos veidos. Es mācu, kā iekarot uzmanību un pasniegt vēstījumu tā, lai klausītājs to uztver pa vairākiem kanāliem.»

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu