21. gadsimta konstruētā sievišķība: kāda loma tajā ir medijiem?

  • Marita Zitmane, dzimtes studiju pētniece, LU Sociālo zinātņu fakultātes docente
  • 09.04.2020
Ilustratīvs attēls no pixabay.com

Ilustratīvs attēls no pixabay.com

Tādas cilvēkam svarīgas īpašības un vērtības kā sievišķība, vīrišķība, skaistuma etaloni, veiksme, panākumi un gods ir sociāli konstruētas lietas, par ko sabiedrība vienojas – pašlaik to saprotam tieši tā un ne citādi. Laika gaitā šīs konstrukcijas var mainīties. Un, kaut arī pēdējos gados arvien vairāk runājam par dzimumu līdztiesību, mēs kā sabiedrība joprojām sagaidām, lai sievietes piepilda noteiktas gaidas ar savu izskatu, izturēšanos, dzīvesveidu utt. Liela loma mūsdienu sievišķības konstruēšanā ir arī medijiem. Kādai tad jābūt sievietei 21. gadsimta Latvijā? Kā un vai vajag mainīt esošo standartu?

Manuprāt, tāda jēdziena kā “dabiska” vai “iedzimta” sievišķība nav; tās ir prasmes, kas iegūtas laika gaitā, dzīvojot konkrētā sabiedrībā. Mēs dzīvojam laikā, kad izpratne par sievietes un vīrieša lomām mainās. Pārmaiņas nekad nav vieglas. Kādam var pat šķist, rodas bezdzimumu sabiedrība, taču maz ticams, ka bērnam var atņemt viņa identitāti. Pat ja visiem bērniem izdalītu vienādas rotaļlietas, viņi tām atrastu dažādus pielietojumus. Svarīgāk par pašām rotaļlietām ir tas, kādas attiecības bērni spēlējoties modelē.

Jaunākajā žurnālā