Melnā gulbja krīzes brīdis – šoreiz atšķirīgs

  • Valērija Lieģe, “Oaklins” partnere Latvijā, globālās izpildkomitejas pārstāve
  • 26.03.2020.
Ilustratīvs attēls no pixabay.com

Ilustratīvs attēls no pixabay.com

Pēdējās nedēļās notiekošais liek atminēties finansista un domātāja Nasima Nikolasa Taleba (Nassim Nicholas Taleb) neparedzamības teoriju, ko viņš aprakstījis savā leģendārajā darbā “Melnais gulbis” (The Black Swan). Īsumā – par Melnā gulbja fenomenu var dēvēt notikumus, kas nav prognozējami, nāk kā pārsteigums (pat ekspertiem), to mērogs ir milzīgs un ietekme fundamentāla. Kāpēc Melnais gulbis? Tā ir atsauce uz senajā Grieķijā izplatītu mītu, ka melns gulbis ir kaut kas neiespējams.

Kurš gan varēja paredzēt, ka pāris mēnešu laikā Covid-19 no vienas Ķīnas provinces pārņems visu pasauli, paralizējot valstu ekonomikas un aizraujot nebūtībā tūkstošiem dzīvību. Protams, ka notiekošais ir krīze, tomēr vērts padziļināti aplūkot – kāpēc tā ir tik atšķirīga no visām citām, ko esam pieredzējuši iepriekš, un vai pēc spēja krituma sekos tikpat strauja atlabšana, arī uzņēmumu iegādes un apvienošanas (M&A) darījumu jomā.

Jaunākajā žurnālā