Kases aparātu reforma – arī pasažieru pārvadāšanas nozarē

AS "Pasažieru vilciens" konduktoru mobilais daudzfunkcionālais kases aparāts. Foto: Evija Trifanova, LETA
Edijs Tanons, SIA Datakom inovāciju direktors
Print Friendly, PDF & Email

Pagājušais gads nāca ar pārmaiņām par kases aparātu lietošanu, jo spēkā stājās kases aparātu un sistēmu reforma, kas ietverta Ministru kabineta (MK) noteikumos par nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu tehniskajām prasībām. Izmaiņas skāra komersantus, piemēram, veikalus, degvielas uzpildes stacijas, restorānus. Šogad beigsies pārejas periods pasažieru pārvadāšanas nozarei. Proti, šā gada laikā pārvadātājiem ir jāpielāgo savus kases aparātus, lai tie atbilstu MK noteikumos noteiktajām tehniskajām prasībām, jo izmaiņas oficiāli stājas spēkā 2021. gada 1. janvārī. Visi transporta uzņēmumi, kuri šogad mainīs savas kases iekārtas, saskarsies ar tām pašām problēmām, kurām pērn gāja cauri uzņēmēji.

Sākotnēji izmaiņas bija paredzēts ieviest, tāpat kā citiem uzņēmējiem un iestādēm – ar pagājušā gada sākumu, taču grozījumi MK noteikumos Nr.95 paredzēja, ka pasažieru pārvadāšanas nozarē noteiktajām tehniskajām prasībām atbilstošu elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas uzsākšanas termiņš tiek pagarināts par diviem gadiem. Šāds lēmums tika pieņemts, jo pret izmaiņām iebilda Pasažieru pārvadātāju asociācija (LPP), jo 2018. gadā nebija neviena kases aparāta, kas atbilstu jauno noteikumu prasībām. Arī autobusu kompānijas lūdza, lai prasības atceļ līdz 2020. gada beigām, kad pakalpojumu sniegšana būs jāsāk tiem uzņēmumiem, kas būs uzvarējuši iepirkumā par pārvadājumu nodrošināšanu visa Latvijā uz 10 gadiem. Šis ir loģisks lūgums, jo investīcija, lai mainītu kases aparātus, ir liela, bet, ja nav līguma, tad tie ir zaudējumi un investīcijai nav pielietojuma.

Iespējams, daudziem joprojām nav skaidrs, kāpēc vispār ir nepieciešama šādas izmaiņas, kas rada neērtības un finanšu ieguldījumu uzņēmumiem. Iemesls ir ļoti vienkāršs – lai apkarotu ēnu ekonomiku, samazinātu krāpšanos ar nodokļiem, čeku neizsišanu, to anulēšanu un lai izvairītos no citām krimināli sodāmām darbībām.

Patlaban Latvijā ir pieejamas Valsts ieņēmumu dienesta (VID) reģistrētas, noteikumiem atbilstošas kases sistēmas – ar to sarakstu var iepazīties VID mājas lapā. Daudzi uzņēmumi lieto jaunās sistēmas un kases aparātus, taču joprojām ir daudzi, kuri nav ieviesuši šīs izmaiņas, tāpēc tiek veiktas regulāras pārbaudes, un soda lielums ir no brīdinājuma līdz pat biznesa apturēšanai.

Pasažieru pārvadātājiem ir īpaši jāpievērš uzmanība šim jautājumam un jāsāk meklēt partneris, ja tāds vēl nav atrasts, kurš nodrošinās viņiem atbilstošu kases aparātu vai sistēmu, lai izvairītos no krāpšanās ar biļešu naudu un biļešu neizsniegšanu, kas diemžēl ir ierasta prakse starppilsētu autobusos. Šīs pārmaiņas ir būtiskas ne tikai valstij, bet arī pašam uzņēmumam, jo tiks apkaroti negodprātīgi autobusu vadītāji.

Pāreja uz kaut ko jaunu vienmēr prasa jaunu prasmju apgūšanu un laika resursus, tāpēc ir svarīgi, ka sistēma ir ērti lietojama un uzņēmuma vadītājiem ir skaidras atskaites par veiktajiem naudas darījumiem, bez slēptām darbībām. Mūsdienās nevaram izslēgt karšu lietošanu kā vienu no norēķinu veidiem arī sabiedriskajā transportā. Jebkuras jaunas sistēmas veiksmīga ieviešana ir atkarīga no tā, vai tā būs ērti lietojama un intuitīvi saprotama. Citiem vārdiem sakot – ja šoferim vai kasierim būs ilgi „jāiebrauc“ programmas īpatnībās un papildus iekārtās, pasažierim būs ilgi jāgaida līdz apmaksas brīdim un čekam, tad autobusi kavēsies un pasažieri būs neapmierināti. Savukārt bizness atgriezīsies pie senču saknēm un nekad nesāks izmantot karšu maksājumus, lai cik tie būtu ikdienā ērti.

Tieši tādēļ, kad izstrādājām Tiki-Taka PAY, vairākkārt tika pārstrādāta sistēmas darba loģika, lai tā būtu kasieriem saprotama, viegli lietojama un, protams, strādātu ātri. Tas ir rezultējies ļoti vieglos ieviešanas projektos klientiem – sistēmu nomaiņa prasa minimālu lietotāju apmācību un lielāko darbu paveic intuitīvie skārienekrāna dizaini. Arī biznesa vadītāji var vairāk pievērsties saņemto datu analīzei un centrāli pārvaldīt iekārtās uzstādītos datus un “pogu” izkārtojumus. Pirms desmit gadiem pieejamajās tehnoloģijās šādu iespēju nav, tādēļ, apvienojot nepieciešamību ar iespēju, gudri būtu izvēlēties mūsdienīgu tehnoloģiju, kura spēs izturēt nākamo desmitgadi.

Skatoties uz to, kam gāja cauri uzņēmēji, jāsaka, ka nevajadzētu sistēmas ieviešanu atlikt uz pēdējo brīdi, jo šis process prasa laiku – sākot pāreju tikai šā gada nogalē, to var arī nepaspēt ieviest, un tad var ķert VID sankcijas, kas noteikti nav vēlamais scenārijs nevienam uzņēmumam.

Pagaidām nav neviena komentāra

Lai pievienotu komentāru, vai ienāc ar:

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu