fbpx

Dārzs dzīvei

Ansis Birznieks, SIA Galantus īpašnieks un direktors. Foto — Edmunds Brencis
Laura Dumbere
Print Friendly, PDF & Email

Galantus koncepta pamatā ir ideālisms — radīt cilvēkiem sapņu dārzus kā mākslas darbus, kas kļūst par brīnišķīgu dzīves vidi ārpus telpām. Šis ideālisms izrādījies pieprasīta tirgus prece

Ansis Birznieks ir veiksmīga uzņēmuma vadītājs un dārzu dizaina autors, taču viņa vizītkartē rakstīts «diplomēts dārznieks». Tā ir viņa būtība. Anša rokasspiediens ir tik ciešs, ka neviļus ievaidos, viņš atvainojas. Kad bijis jauns puika un mācījies Bulduru dārzkopības tehnikumā, ar līdzekļiem bijis pašvaki un pasniedzēji viņam izkārtojuši iespēju piestrādāt, apgriežot ābelītes privātos dārzos. Rokas bijušas stipras kā knaibles. Reiz dārza saimniece vēlējusies sarokoties, viņš centies būt maigs. Un saņēmis padomu: «Vīrietis nedrīkst otram dot paspiest «beigtu zivi». Roka jāspiež kārtīgi!» Būdams uzņēmējs jau 20 gadus, pats ievērojis, ka no vīriešiem, kuri sasveicinoties kārtīgi nesarokojas un neskatās acīs, neko labu nevar gaidīt. 

Sniegpulkstenītes krīzē

Birznieka pirmais dārzu ierīkošanas uzņēmums ar nosaukumu Garten Kurzeme dibināts pirms 20 gadiem. Kurzeme tāpēc, ka vairums pasūtījumu nākuši no šīs puses, it īpaši no bagātās Ventspils. Pašam bijusi vāja izpratne, kas un kā jādara. Taču jaunības maksimālismā šķitis, ka visu zina un māk. 1999. gadā pirmo reizi aizbraucis uz nozares izstādi Vācijā un nospriedis, ka vācieši sajukuši prātā — pērk dārza tehniku par 100 un 300 tūkstošiem! 

Tērzējis ar latviešu meiteni, kas Vācijā strādā līdzīgā uzņēmumā. Ansis stāstījis, ka pie viņa strādā 30 cilvēku. Viņa brīnījusies — tas taču ir milzīgs uzņēmums, mēs esam tikai pieci, bet strādājam ar 15 traktoriem. Un cik Ansim ir traktoru? Neviena, ar lāpstām un grābekļiem darbojamies… Saruna likusi mainīt domāšanu. Šobrīd Galantus kalpo 50 dārza tehnikas vienības.

Arī 2008. gada ekonomiskā krīze mainījusi domāšanu, jo pasūtījumi plēnējuši kā rīta migla. Ansis Birznieks izlēmis, ka vēlas orientēties uz konkrētu, šauru nišu — privātiem dārziem. Daudziem tas šķitis neprāts, jo tieši privātpersonu maksātspēja krīzē bija cietusi visvairāk. Arī tālaika biznesa partneris tam nav piekritis, abi draudzīgi šķīrušies. Jauno nosaukumu savam uzņēmumam Ansis domājis ilgi — mārketings ir viņa otra augstākā izglītība. Galantus latīņu valodā nozīmē ‘sniegpulkstenīte’. Tas šķitis daudznozīmīgi un skaisti. Latvijā ziemas ir garas un grūtas, un sniegpulkstenītes kā pirmie pavasara vēstneši cilvēkos vienmēr izraisa skaistas emocijas. Turklāt tās spēj augt zem ledus un ziedēt sniegā. Tieši to Birznieks arī gribējis — uzņēmumu, kas spēj izdzīvot krīzēs un «zem ledus». Starp citu, Galantus katru gadu rīko sniegpulkstenīšu stādīšanas akciju Ventspilī un Kalnciema kvartālā Rīgā, kad cilvēki var nest un pilsētā stādīt pulkstenītes no sava dārza. 

Kā galveno biznesa principu viņš izvirzīja individuālu un personisku sadarbību ar klientu. Būtībā — kļūt par dārza sapņa piepildītāju, burvi, kurš uzbur jebko. Tās var būt bērnības atmiņas par omītes vasarnīcas dārzu, ļoti ambiciozs un mūsdienīgs dārzs, maziņš un perfekts iekšpilsētas dārziņš vai pavisam traka iedoma. Kāda krievu sieviete vēlējusies krāsainu, raibu dārzu ar krāšņām puķēm. Viņi vairākus gadus kopā veidojuši peoniju un rožu kolekciju — krāsu un šķirņu salūtu. Šobrīd Galantus rada ļoti neparastu dārzu Jūrmalā, īpašnieks vēlējies, lai dārzs izskatās gadiem ilgi pamests un nekopts. Kā filmā Lielās cerības, kur vecā, vientuļā grāfiene klīda starp apsūbējušām strūklakām un efejām aizaugušām lapenēm. 

Protams, «pamestais» dārzs tiek veidots no jauna melnzemes būvlaukumā. Dārza celiņiem jāatrod vecas un saplaisājušas betona plāksnes, vecas dārza mēbeles, viss jāietin vīteņaugu mudžeklī. Arī māja tiek celta pilnībā no jauna, bet izskatīsies ļoti veca. Ansis Birznieks atzīst, ka tieši šādi neparasti sapņu dārzi ir viņa galvenais enerģijas avots, jo pēc būtības pats ir mākslinieks, nevis «štancētājs».

Ilglaicīgas attiecības

Katru gadu uzņēmums iekārto 3—6 jaunus dārzus. Ir gadi, kad dārzu ir vairāk, reizēm mazāk. Kopumā radīti vairāk nekā 50 dārzu Latvijā, katrs projekts ir unikāls. Lieli apjomi un milzīgs dārzu skaits nav uzņēmuma pašmērķis. «Mēs varētu pie katras otrās ēkas nobruģēt celiņus, iesēt zālienu un sastādīt tūju rindu, un labi nopelnīt. Bet ar šādu apzaļumošanu nenodarbojamies, tas mani neinteresē. Ja cilvēks vēlas pacelt sava īpašuma vērtību ar apzaļumošanu, to atstājam citu dārznieku rokās. Mūs interesē dārzs kā cilvēkam svarīga dzīves telpa.» 

Nozīmīga biznesa sadaļa ir ilglaicīgas attiecības ar klientu — vairumu ierīkoto dārzu Galantus komanda arī paši apkopj. Ir dārzi, kuriem kopšana nepieciešama reizi divās nedēļās. Ir tādi, kuros Galantus strādā tikai divas reizes gadā, jo ikdienas darbus saimnieki ar prieku veic paši. Taču attiecības nepārtrūkst gadiem ilgi, jo dārzā vienmēr kaut kas mainās, iznīkst, izdīgst, un Galantus par to visu gatavi atbildēt. Ar dažiem dārzu īpašniekiem attiecības ilgst jau desmit vai pat piecpadsmit gadus, dārznieki tiek uzņemti kā mīļi ģimenes viesi.

Pirmie Anša Birznieka klienti uzradušies, kad viņš piedalījies dārzu izstādēs Ķīpsalā. Sekojuši jauni pasūtījumi «no mutes mutē». Tagad Birznieks vairs nevar izsekot, no kurienes nāk jaunie klienti, jo nekādas masīvas reklāmas kampaņas nerīko. «Uzņēmuma labais vārds iet pa priekšu. Klienti paši mūs uzrunā. Kāds dzirdējis labas atsauksmes, kāds viesojies pie paziņām mūsu radītajā dārzā, bet kāds ir pāris gadus sekojis Facebook, līdz izlēmis, ka ir gatavs savam sapņu dārzam tieši mūsu izpildījumā.» Katra dārza ierīkošana prasa apmēram trīs mēnešus. Sākumā top skices. Tad teritorijā izvelk lentes un pūš krāsu uz zemes, lai iezīmētu jaunā dārza celiņu, dobju un terašu aprises. Nepacietīgie klienti sauc: «Rociet, stādiet!», bet Galantus viņiem liek vismaz divas nedēļas staigāt pa iedomāto dārzu un sajust, vai viss šķiet ērti un mājīgi. Tikai tad teritorija pārtop melnā, dubļainā būvbedrē un pamazām kļūst par sapņu dārzu.

Pagaidām Galantus darbojas tikai Latvijas robežās, vairums viņu veidoto dārzu atrodas Rīgas rajonā un Kurzemē. Bet starptautiskā atpazīstamība nozares izstādēs un sociālajos tīklos liek būt gataviem izpildīt pasūtījumus arī ārzemēs. «Ir liela interese no Lietuvas, Polijas, Vācijas un Nīderlandes. Ilgi vairs nenoturēsimies pretī. Esam gatavi starptautiskam startam. Manas lielākās bažas ir par cilvēkresursiem — vai gribu algot un paļauties uz ārvalstu darbaspēku? Cilvēki šajā biznesā ir ļoti nozīmīgi, tas viss ir roku un sirds darbs, kas prasa pieredzi un mīlestību. Mēs neražojam, bet radām, uzmanīgi strādājam ar dzīvām būtnēm — cilvēkiem un viņu izvēlētajiem augiem.» Privātie Latvijas dārzi un to uzturēšanas darbi veido 60% Galantus ienākumu, lai gan ar to viņu darbs neaprobežojas.

Zaļais paklājs

Uzņēmuma biznesa otra niša ir publiskā ārtelpa. Viņi jau desmit gadus ierīko un apkopj parkus, skvērus un centrālo ielu apstādījumus Ventspilī un Ādažos. Veiksmīga sadarbība izveidojusies ar Rīgas dzīvojamo ēku kompleksu Jaunā Teika, jo attīstītājiem bijusi nopietna attieksme pret zaļo vidi, kas neaprobežojas ar žogu, zālienu un dažām atraitnīšu dobēm. 

Biznesa trešā sadaļa ir paklājzālienu audzēšana, ierīkošana un apkopšana. Birznieks zālienu «afēru» aizsāka pirms pieciem gadiem, šobrīd Galantus paklājzālienu audzētava ar zīmolu Easygreen Ādažu teritorijā aizņem 30 hektārus. Galantus audzētie un apkoptie zālieni klāj vairumu Latvijas pilsētu futbola laukumu, arī Skonto un Daugavas stadionā. Pēc ieklāšanas uzņēmuma darbinieki ikdienā veic zālienu apkopšanu, lai tie perfekti kalpotu spēļu vajadzībām. «Jūs pat nenojaušat, ka pirms katras nozīmīgas futbola spēles mēs zālienu nopļaujam divas reizes vienas dienas laikā. Interesantākais ir brīdis, kad Daugavas stadionā notiek Dziesmu un deju svētku lielkoncerti. Zālienam tiek uzklātas plāksnes, un mums jādomā, kā ļaut tam izdzīvot šajā dejošanas periodā, kā zālienu ātri atkopt pēc svētkiem.» 

Tā ir vesela alķīmija, atzīst Birznieks, kurš paklājzālienu audzēšanu studējis Vācijā. Šai nodarbei pievērsies tāpēc, ka Latvijā tā bijusi brīva niša, apaugusi ar dažādiem aizspriedumiem — tā nav īsta zāle, tas ir briesmīgi dārgi! Zāliens ir tikpat īsts un dabīgs kā tas, ko paši iesējat un pļaujat savā dārzā. Dārgs tāpēc, ka audzēšanas process prasa milzīgu darbu un Latvijā paklājzāliens netiek audzēts pietiekamā apjomā. Taču tas ir izcils laika taupītājs, jo zāle jūsu pagalmā uzzaļo dienas laikā. 

Ideja Birzniekam radusies, apkalpojot nelielus dārzus, kur zāliens aizņem 30—300 kvadrātmetrus. Ģimene ar maziem bērniem nopērk māju, ierīko dārzu, bet pavasarī svaigi iesētais zāliens nozīmē melnu zemes laukumu. Zāle dīgst lēnām, bērni pa to nedrīkst skraidīt. Un tā līdz rudenim! Birznieks uzskata, ka nelielos dārzos paklājzāliena cena ir tā vērta, lai tūliņ un tagad tiktu pie gatava dārza ar brīnišķīgu mauriņu, kurā iegremdēt basās pēdas. Galantus zālienu audzē paši tādēļ, lai cena vietējam klientam būtu divreiz pieejamāka, nekā pasūtot zālienu no ārvalstu piegādātājiem.

Dārzs ar māju

Birznieka vadītā uzņēmuma klients ir cilvēks, kuram dārzs ir tikpat svarīgs kā māja vai pat svarīgāks. Ja viņš pirktu gatavu māju, tad dārza dēļ. Iespējams, viņš ārzemju ceļojumos kā galamērķi izvēlas slavenu dārzu aplūkošanu. Birznieks atzīst, ka Latvijā dārzu kultūra joprojām ir bērna autiņos, jo ir zudusi pārmantojamība. Teiksim, muižu dārzi — daudzas Latvijas muižas ir atjaunotas un no iekšpuses perfekti «izcakinātas», bet ārpusē nav, kur aci piesiet, jo dārzi aprobežojas ar pāris veciem kokiem, dažām rozēm un zālienu. Pie mums nav iedzīvojušās arī «atvērto dārzu» dienas — visā Ziemeļeiropā gandrīz katrā miestā tiek rīkotas atvērto dārzu vārtiņu dienas, kad svešinieki drīkst nākt aplūkot jūsu dārzu. 

Kā izcilu uzņēmuma biznesa nišu viņš redz arī mazos pilsētu iekšpagalmu dārziņus, kas varbūt ir drēbju skapja izmērā, bet ar pareizu zonējumu un apgaismojumu cilvēkiem spētu sniegt īstu sapņu oāzi. Galantus veiksmes atslēga esot atvērtība jebkuram piedāvājumam, nesijājot «lielus» un «mazus» dārzus. Ansis smejas, ka mūsu standarta «mazie» 600 kvadrātmetru dārzi uz pasaules fona ir ļoti lieli. Neatsverams biznesa dzinējspēks esot komanda. 

Birznieks nekad nav varējis sūdzēties, ka viņam trūkst strādnieku, nav darbaspēka. Dārza joma ir ļoti jutīga — tā prasa gandrīz psihologa prasmes pazīt īsto klientu un labu darba darītāju. Vairums darbinieku šeit sākuši kā praktikanti, tikuši novērtēti un pieņemti pastāvīgā darbā. Laba attieksme pret darba ņēmēju un labas darba vides radīšana ir Galantus spēks. Tāpat kā nemainīgais princips — radīt sapņu dārzus, bet neķert ātrus pasūtījumus. Jo reizēm mazāk ir vairāk. Viņi neplāno grandiozi paplašināties un iekarot pasauli, bet turēt savu kvalitātes latiņu kā stabilitātes garantu.

Dzinējspēks, kas liek darboties biznesā
Radošums un radīšanas prieks. Cilvēku sapņu izpētīšana, izprašana un piepildīšana. Klienti, kuri gadiem ilgi sūta dārza fotogrāfijas. 

Lielākā kļūda, kas devusi mācību
Iesācēja iedomība, kad tici, ka visu zini un māki. Paļaušanās uz diplomu, nevis pieredzi. Neklausīšanās sirmajās galvās — dārzniecībā praktiskajai pieredzei ir milzīga nozīme! 

Vērtīgākais padoms jaunam uzņēmējam
Darīt tikai to, kas liek paša sirdij priekā trīcēt. Fokusēties uz vienu, šauru nišu. Nežēlot līdzekļus izglītībai un pieredzes ceļojumiem. Novērtēt un lolot labus darbiniekus, jo stipra komanda ir stiprs bizness.

Pagaidām nav neviena komentāra

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu