fbpx

Mēbeles, kas audzina patstāvību

Mārtiņš Spravņiks, SIA Baltsum dibinātājs un īpašnieks. Foto — Ieva Salmane
Gunita Nagle
Print Friendly, PDF & Email

Kad Spravņiku ģimenei bija jāiekārto sava bērnistaba, viņiem radās ideja ražot viegli saliekamas mēbeles, kas darinātas pēc Montesori pedagoģijas galvenā principa — ļaut bērnam visu darīt pašam. Dažu gadu laikā atklājies, ka šādas mēbeles vajag tūkstošiem ģimeņu vairāk nekā 50 valstīs

Pirms pieciem gadiem Mārtiņš un Gunita Spravņiki izveidoja uzņēmumu Baltsum ar domu organizēt konferences. Diemžēl pirmā pusgada laikā panākumu nebija, tāpēc Spravņiki no ieceres atteicās. Taču tieši tajā laikā ģimene vecākajam bērnam gribēja ierīkot istabu un atklāja, ka Latvijā nav neviena uzņēmuma, kas ražo mēbeles pēc slavenās itāļu pedagoģes Marijas Montesori izveidotās skolas principiem, no kuriem galvenais mudina bērnu attīstīties patstāvīgi. Piemēram, vecāki meklēja gultu, kurā gadus vecs bērns var pats ietrausties un izkāpt, neriskējot izkrist un sasisties. Vienlaikus viņi gribēja oriģinālu gultu, kas patiktu arī bērnam. Tā radās doma par gultu — mājiņu. Bet tādu Latvijas mēbeļu veikalos nebija! 

Gunita pati radīja šādas gultas dizainu, Mārtiņš izdomāja, kādai jābūt konstrukcijai, lai pircēji to varētu viegli salikt kopā, un 2015. gadā kādā galdniecībā viņiem uztaisīja pirmo gultas prototipu. Iemēģināja to pašu dēls. Abi tirdzniecības platformā Etsy atvēra veikalu, kurā ievietoja dēla istabā tapušās bildes ar piedāvājumu iegādāties gultu, un jau pēc divām nedēļām saņēma pirmo pasūtījumu. Piecu gadu laikā veidojās aizvien lielāks pieprasījums pēc šādām Montesori mēbelēm, un pašlaik vairāki desmiti dažādu produkcijas veidu no ģimenes uzņēmuma ceļo uz bērnistabām vairāk nekā 50 pasaules valstīs.

Bērniem droši un ērti

Baltsum ir tipisks 21. gadsimta ģimenes uzņēmums — viens cilvēks no sava datora vada biznesu, kā ārpakalpojumu iepērkot preču ražošanu un grāmatvedību. Lai gan nedēļas laikā uzņēmums saražo, sapako un izsūta uz dažādām pasaules valstīm desmitiem mēbeļu, tam nav ne savas ražotnes, ne biroja. Ar Mārtiņu tiekamies kopstrādes vietā Teikums, kur viņš īrē sev darba vietu. Gunita pašlaik gādā par ģimenes trim bērniem.

Kad 2014. gadā pasaulē ieradās ģimenes pirmdzimtais un Gunita sāka viņa istabai meklēt Montesori mēbeles, tieši Mārtiņam radās doma — kaut ko tādu paši varētu taisīt un pārdot. Sākumā Gunita nebija pārliecināta, vai no tā var veidot biznesu, taču vīrs iedrošinājis izstrādāt gultai dizainu. «Viņai ir laba gaume un stila izjūta,» saka Mārtiņš. Savukārt pats uzņēmās sameklēt kādu, kurš var ražot pēc Gunitas dizaina izgatavotas mēbeles. Veiksmīgas sagadīšanās dēļ tas izrādījās ļoti vienkārši — pirmā paziņu ieteiktā galdniecība bija īstā! Ar to Baltsum joprojām sadarbojas.

«Mēs uzreiz zinājām, ka tas nav produkts Latvijas tirgum, jāmeklē pircēji starptautiskajā tirgū,» saka Mārtiņš. Visupirms tāpēc, ka pirms dažiem gadiem vairums vecāku nesaprata, kāpēc mazuļiem vajadzīgas gultas, kuru matracis atrodas uz grīdas. Mārtiņš saka — toreiz Latvijas pircēji nav bijuši gatavi šādam produktam. Otrkārt, vietējais tirgus specifiskām, īpašām lietām ir pārlieku mazs. Savukārt Etsy veikalā interesentu kļuva aizvien vairāk un vairāk. 

Pēc Gunitas dizaina ražotās mēbeles pērkot ne tikai vecāki, kuri ir Montesori pedagoģijas praktizētāji, bet arī ģimenes, kurās aug bērni ar funkcionāliem traucējumiem — viņiem zemas gultas ir vienkārši pieejamākas un drošākas nekā augstās. «Sākumā nopirka pa vienai gultai dažu dienu laikā, bet 2016. gada pavasarī sapratām, ka bizness aizies — tad jau katru dienu nopirka pa gultai. Mūs atrada arī daži bērnu lietu veikali, un tagad varam palepoties, ka pat Saūda Arābijā nopērkamas mūsu gultas,» stāsta Mārtiņš.

Saliek gultu kā spēlējoties

Galvenais iemesls, kāpēc bizness kļuva veiksmīgs, — pirmajos gados nebija daudz konkurentu, kas ražotu ko līdzīgu. Un uzņēmums ražošanā izmanto tikai tiešām labus izejmateriālus, kas vairojis tā labo slavu. 

«Gultām izmantojam tikai augstākās klases priedes vai bērza koku, ko iepērkam Kuldīgā un Talsos. Tie ir koki bez zariem — tas nozīmē, ka nav nekādu bažu, ka zaru vietās koks varētu sākt plaisāt,» stāsta Mārtiņš. «Arī furnitūrai, piemēram, skrūvēm jābūt kvalitatīvām, jo mēbeles ir vairākkārt izjaucamas un no jauna saliekamas. Krāsojam ar krāsām, kas ražotas bērnu rotaļlietām. Mūsu pašu bērni dzīvo starp šādām mēbelēm, tāpēc gribam būt pilnīgi droši, ka tās ir tiešām labas.» 

Mēbeļu dizains ir izstrādāts tā, lai tās būtu viegli saliekamas. Mārtiņš uzsver, ka to var izdarīt gan tētis, gan mamma, iesaistot konstruēšanā arī bērnus. Tik viegli kā spēlēties ar lego. «Spriežot pēc atsauksmēm, ļoti bieži mamma divatā ar bērnu saliek gultu,» saka Mārtiņš.

Tā kā pēdējo gadu laikā šādas Montesori mēbeles kļūst aizvien pieprasītākas, arī konkurentu — aizvien vairāk. «Pirms diviem gadiem Vācijā bērnu preču izstādē Kids + Jugend bijām vienīgais uzņēmums ar Montesori mēbelēm, bet šogad, šķiet, bija vairāk nekā desmit uzņēmumu ar līdzīgu piedāvājumu. Daļa no viņiem gan ražo Ķīnā. Esam piedzīvojuši pat tādu absurdu, ka konkurenti savu preču reklamēšanai izmanto mūsu gatavotās reklāmas fotogrāfijas. Par laimi, mēs jau pirms diviem gadiem sapratām, ka jādomā par attīstību — piedāvājam aizvien jauna dizaina mēbeles bērnistabām. Izmantojot tikai mūsu mēbeles, iespējams tām sagādāt pilnīgi visu vajadzīgo.»

Bizness — tas ir interesanti

Noliktavas uzņēmumam nevajag — cik un kādas mēbeles pircēji uzņēmumam pasūta, tik arī saražo. Ik svētdienas vakaru Mārtiņš apkopo pasūtījumus, katru pirmdienu sāk jaunu ražošanas ciklu, lai piektdienas vakarā izgatavoto sapakotu un nosūtītu katram pircējam tieši tur, kur viņš ir vēlējies. Lielākoties pircēji vajadzīgo saņem pusotras nedēļas laikā. 

Pēdējo trīs gadu laikā pieprasījums pēc Montesori mēbelēm aizvien audzis, un tagad Baltsum sadarbojas ar trim ražotnēm Latvijā un vienu Polijā. Jautāts, vai nav bijusi doma veidot savu ražotni, Mārtiņš atbild pavisam vienkārši: «Mani neinteresē tādas lietas. Tam, ar ko es nodarbojos, man ir jāpatīk. Ja neesi ar sirdi iekšā tajā, ko dari, tad nav jēgas vispār to darīt. Pašam veidot ražotni? Teikšu godīgi, man negribas tam tērēt laiku. Katrs darām to, kas vislabāk padodas.»

Uzņēmumā ir stingri nodalīti darba pienākumi: Gunita ir atbildīga par dizainu un finansēm, Mārtiņš — par biznesa vadību. Jau trešo gadu abi strādā tikai un vienīgi savam uzņēmumam, atšķirība vienīgi tā, ka Gunita kā trīs mazu bērnu mamma strādāt var periodiski. Taču ir vislielākā pārliecība — tiklīdz pastarītis sāks iet bērnudārzā, arī Gunita ar pilnu atdevi strādās ģimenes uzņēmumā. Jo, izrādās, uzņēmējdarbība ir interesanta un daudzpusīga.

«Mēs bieži tiekamies ar citiem Latvijas uzņēmumiem, apmaināmies ar pieredzi, sociālajos tīklos reklamējam savu un arī viņu produkciju. Mēs ne tikai pieņemam pasūtījumus un gādājam par to izpildi, bet arī nododamies e-komercijai,» skaidro Mārtiņš. 

Viņu mēbeles pērk vairāk nekā 50 valstīs, tāpēc Spravņiki seko līdzi izmaiņām citu valstu nodokļu politikā. «Jāskatās, vai un kā ASV Kongresā pieņemtie lēmumi ietekmēs nodokļus, cik man būs jāmaksā nodokļos otrpus okeāna. Mums ir ļoti daudz pircēju, tāpēc esam noslēguši līgumu ar starptautisku grāmatvedības uzņēmumu. Mūsu biznesā ir viss, sākot no komunikācijas ar grāmatvežiem citās valstīs un beidzot ar savas produkcijas reklamēšanu.»

Vienlaikus uzņēmīgie vecāki apjautuši — lai cik daudzveidīgs būtu uzņēmēja darbs, tas neder visiem. Jo ne katrs ir ar mieru strādāt agros rītos, vēlos vakaros un arī brīvdienās. Ne katrs spējot izturēt spriedzi un stresu. «Gandrīz katru dienu ir kādas ķibeles. Sākot ar mazām kļūdām ražošanā un beidzot ar dabas kataklizmām, kas ietekmē piegādes termiņus. Biznesā nekas nav viegli un ātri. Tas prasa daudz darba, pašdisciplīnas un spējas sadarboties ar citiem cilvēkiem,» stāsta Mārtiņš. «Bet skaidrs arī tas, ka savā uzņēmumā pats plānoju darbus un varu nopelnīt vairāk, nekā strādājot algotu darbu. Jābūt tikai godīgam un jāatzīst, ka biznesa mērķis ir pelnīt naudu. Ja tas neizdodas, biznesa nav.»

Dzinējspēks, kas liek darboties biznesā
«Foršā sajūta un azarts, kas pārņem, kad plānotais ir izdevies.»

Lielākā kļūda, kas devusi mācību
«Noteikti vajadzēja jau pirmajos mēnešos pievērst uzmanību finansēm. Kamēr uzņēmums ir mazs, mazas kļūdas nerada lielus zaudējumus, bet, uzņēmumam augot, pat mazu kļūdu dēļ ir risks zaudēt lielu naudu.»

Vērtīgākais padoms jaunam uzņēmējam
«Mūsdienās jādomā globāli un jādarbojas starptautiskajā tirgū, jo 21. gadsimtā visas valstis ir savstarpēji saistītas.»

Pagaidām nav neviena komentāra

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu