fbpx

Piesprādzēties motivē pozitīva attieksme un draudzīgs pamudinājums 10

Satiksmes drošības kampaņa „Redzi jostu – sprādzējies!“. Foto: Ieva Čīka, LETA
Anete Hofmane
Print Friendly, PDF & Email

Automašīnas vadīšana nav nekāda izprieca – sastrēgumi, intensīva satiksme, kaitinoši satiksmes dalībnieki, arī slikti laikapstākļi, piemēram, apledojis ceļš, nogurdina autovadītāju. Pasažieriem šajā ziņā ir daudz vieglāk – ērti iesēdies krēslā, tērzē un baudi garāmslīdošo ainavu. Patiesībā vienīgais pasažiera pienākums, iesēžoties automašīnā, ir piesprādzēties – gan priekšējā, gan aizmugurējā sēdeklī. Šo vienkāršo pienākumu daudzi pilda negribīgi, it īpaši auto aizmugurējā sēdeklī, kur sprādzējas tikai 43% pasažieru. Bieži aizbildinoties, ka drošības jostas lietošana ir neērta.

Iebiedēšana nelīdz

Cilvēki tiek aicināti sprādzēties ar dažādām metodēm. Viena no tām ir iebiedēšana, proti, rādot sekas, kādas var būt, ja cilvēki nepiesprādzējas. Tomēr pētījumi rāda, ka traģisku skatu ietekme ir īslaicīga – tie var motivēt lietot drošības jostu tikai kādu laiku. Piedzīvotā trauma tiek pārvarēta, bailes pamazām izgaist un apdraudējums laika gaitā vairs nešķiet tik liels, līdz ar to arī zūd vajadzība piesprādzēties.

Iebiedēšana nepalīdz attīstīt paradumu, jo cilvēks nevar nepārtraukti dzīvot bailēs. Biedējot ar sekām, var izveidoties negatīva attieksme pret drošības jostu kopumā, kas ir nevēlami, jo tieši attieksme ir galvenais pamudinājums lietot drošības jostu.

Mums patīk uzslavas 

Uzdevums ir ieviest un nostiprināt ieradumu, ka pasažieris piesprādzējas uzreiz pēc iekāpšanas auto. To var izdarīt ar pozitīvu attieksmi un motivāciju, paskaidrojot sprādzēšanās jēgu un ļaujot apzināties, ka tas ir ļoti vienkāršs un efektīvs veids, kā pasargāt sevi un citus no traumām.

Drošības jostas lietošanai ir jāpiešķir papildu vērtība. Ikvienam patīk uzslavas, tāpēc noderēs arī apgalvojums, ka visi gudrie un stilīgie cilvēki piesprādzējas, – tas īpaši varētu iedarboties uz jauniešu auditoriju. Noteikti noderēs arī dažādu mērķauditoriju uzticības personu jeb viedokļu līderu pozitīvs piemērs drošības jostu lietošanā.

Kas īsti ir drošības jostas lietošana?

Būtībā tas ir ieradums – tāpat kā aizslēgt dzīvokļa durvis vai tīrīt zobus. Cilvēki jāmudina sprādzēties, lai ieradumu nostiprinātu. Redzot citu cilvēku piemēru, dzirdot šofera draudzīgo pamudinājumu vai pat paša bērna aizrādījumu, paaugstinās iespējamība, ka paradums sprādzēties nostiprināsies. Parasti cilvēkiem ir raksturīgi nedarīt to, kam viņi neredz jēgu. Uzsverot drošības un atbildības aspektu, kā arī pozitīvi izceļot drošības jostu lietotājus citu vidū, iespējams panākt vajadzīgo rezultātu ceļu satiksmē.

Mēs visi esam cilvēki, un laiku pa laikam gadās aizmirst, cik svarīgi ir lietot drošības jostu. Tāpēc to mums atgādina CSDD jaunā satiksmes kampaņa “Vari priekšā. Vari arī aizmugurē”. Tā mudina cilvēkus būt atbildīgiem pret sevi un pārējiem satiksmes dalībniekiem un, esot automašīnā, vienmēr lietot drošības jostu. Plašāk par kampaņu var uzzināt: www.variariaizmugure.lv. Ievērojot drošības pasākumus, tu vari daudz darīt savas veselības un pat dzīvības labā. Piedaloties ceļu satiksmē, paturi prātā seno gudrību: “Sargi sevi pats, un Dievs tevi sargās!”

 

Autore ir Mg. psych., Mg. sc. administr., psiholoģe

Komentāri (10)

altinyildiz 03.10.2019. 17.33

Piekrītu, ka vajag piesprādzties un kad man no ostā stāvošiem eksporta žiguļiem, kopā ar H4 lukturiem un Michelin riteņu komplektu, atnesa arī inerces jostas, es pēc tam vienmēr obligāti piesprādzējos. Mana pirmā avārijā, kad es uztaisīju 3,5 kūleņus, es nebiju piesprādzējies un velšanās laikā turējos pie stūres. Tātad jostām nebija nozīmes. Kad lupatās sadauzīju otro mašīnu, biju piesprādzējies, bet arī tam nebija nozīmes, jo pret traktoru, kas bez brīdinājuma iztaisīja kreiso pagriezienu un kuru es ar visu piekabi iedzinu grāvī, norāvu mašīnai labo sānu, bet nenotika strauja apstāšanās. Trešā un pēdējā smagā avārijā, kad aptinu auto ap dzelzs stabu, paldies Dievam, nebiju piesprādzējies, atsprāga vaļā manas durvis un es kā korķis, izlidoju vismaz 10m. Lai arī sasitu celi, ka mēnesi nogulēju mājās, tomēr drošības josta nesalauza un neiedzina manas salauztās ribas plaušās.
Frontāla trieciena gadījumā virs 100km/h bez amortizācijas, neglābs ne jostas ne spilveni.
Rezumē: jostas nemaisa, ne parāk smagu avāriju gadījumos tās noteikti izglābs veselību vai dzīvību.
Mans laimīgais gadījums, kad aizmirsu uzlikt jostu un izglābu savas ribas, ir uskatāms par izņēmumu.
p. s Katrā mašīnā obligāti jābūt ikvienam pasažierim piejamam jostas pārgriešanas instrumentam un viņam par to jābūt informētam, lai ugunsgrēka vai slīkšanas gadījumā varētu atbrīvoties, vai palīdzēt citiem cietušiem. Tāpat jābūt iespējām izsist logus. 90% cilvēku nespēs patstāvīgi atstāt mašīnu, kad tā 5m dziļumā būs piepildījusies ar ūdeni, lai varētu atvērt durvis

+1
0
Atbildēt

0

altinyildiz 02.10.2019. 18.29

Kādi mobilie? Smēķēšana pie stūres, kas aizliegta visās normālās valstīs, rada daudz lielākus draudus, bet tā kā cigaretes ir mūsu valdošo pederastu saimnieku: Krievijas organizētās noziedzības un FSB, rūpals, “0” sods par smēķēšanu pie stūres un izsmēķu izmešanu un brīva tirgošana ar IeM mandātu.
Nebrīnies, ka uz robežas iekrīt tikai vjetnamieši, kuri nav samaksājuši čekai. Nepažēlotu naudiņu, aizvizinātu ar mūsu milicijas eskortu līdz Igaunijas vai Lietuvas robežai vai ostai, ar visiem ieročiem un narkotikām.

0
0
Atbildēt

1

    PukitisLaunitis71 > altinyildiz 02.10.2019. 20.52

    Tādi mobilie, kas novērš vadītāja uzmanību un aizņem rokas. Normāls vadītājs reizēm atsakās pļāpāt ar blakus sēdētāju pat bez telefona, jo saprot, ka dotajā situācijā visu uzmanību prasa ceļš. BET ANALFABĒTIEM ATGĀDINU, KA LATVIJAS ROBEŽAPSARDZĒ NAV NEKĀDAS ”ČEKAS”, KURA IEVĀKTU MAKSĀJUMUS.

    0
    0
    Atbildēt

    1

    altinyildiz > PukitisLaunitis71 02.10.2019. 21.23

    Nedomā taču, ka tu, netīrā krievu kazarmā pālī taisītais defekt, esi normāls vadītājs. Krievijas FSB neuzskata par vajadzību pat SAB, DP, IeM un robežsardzi informēt par visām savām darbībām uz mūsu robežas, bet kas tu tāc esi, ka vari zināt

    0
    0
    Atbildēt

    1

    PukitisLaunitis71 > altinyildiz 03.10.2019. 14.01

    Ej nahuj.
    Ja šajā oficiālajā nacistu atejas bedrē neeksistē noteikumi, tie neeksistē arī man. Vēršanās tikai pret manu atbildi, bet ne pret nacistu debila vēmieniem, tiks uzskatīta par politisko cenzūru.

    0
    0
    Atbildēt

    0

PukitisLaunitis71 02.10.2019. 12.57

Bet FSB cūkām jāsāk sekot savai naida runai – riskējat dabūt pretī.

0
0
Atbildēt

1

    Drosma97 > PukitisLaunitis71 02.10.2019. 14.09

    vai tik nebūsi jau no rīta dzēris …

    0
    -1
    Atbildēt

    1

    PukitisLaunitis71 > Drosma97 02.10.2019. 16.59

    Tēmu komentēt nespējīgā FSB ateja atkal nevar saturēt smirdamo caurumu?

    0
    0
    Atbildēt

    0

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu