fbpx

Aptauja: Latvijas uzņēmēji mācās mārketingu, biznesa plānošanu un tehnoloģijas 1

Ilustratīvs foto: Evija Trifanova, LETA
Print Friendly, PDF & Email

Apgūstot jaunas zināšanas, Latvijas uzņēmēji visvairāk meklē iespēju mācīties mārketingu un pārdošanu, rāda Swedbank un SKDS rīkotā Latvijas uzņēmumu vadītāju aptauja. To aptaujā norādījuši 33% uzņēmēju. Vairāk nekā ceturtā daļa uzņēmumu vadītāju norāda, ka labprāt iegūtu pieredzi biznesa un stratēģijas plānošanā – 31%, savukārt 27% mācās tehnoloģijas un IT. Finanses un grāmatvedību, e-komerciju, personālvadību apgūst 20% uzņēmēju.

Lielie un mazie

Jomas, kurās vadītājiem noderētu zināšanas, atšķiras pēc uzņēmuma veida un lieluma. Jo uzņēmums nodarbina 50 un vairāk darbinieku, jo vairāk noderētu pieredze IT un tehnoloģiju jomā. Mazākiem uzņēmumiem ar ne vairāk kā 10 darbiniekiem aktuālāk būtu smelties pieredzi mārketingā un pārdošanā.

Ražošanas uzņēmumu vadītāji visbiežāk izteikuši vēlmi papildināt zināšanas eksportā un starptautisko tirgu apgūšanā. Tirdzniecības un pakalpojumu sfēras uzņēmumiem labāk noderētu citu pieredzējušu uzņēmumu zināšanas mārketingā un pārdošanā, savukārt būvniekiem – biznesa stratēģijā un mārketingā. Kā skaidro Swedbank Uzņēmumu pārvaldes vadītāja Ieva Vīgante, būvniecībā strādājošajiem stratēģijas veidošana ir ikdiena, jo uzņēmējdarbības forma ir allaž saistīta ar pārmaiņām, kas prasa tūlītēju pielāgošanos jaunajai situācijai.

Nozīmīgi reģionos

Pētījuma dati atklāj, ka Rīgā, Pierīgā, Kurzemē un Zemgalē uzņēmējiem visvairāk noderētu citu uzņēmēju pieredze mārketingā un pārdošanā, savukārt Vidzemē un Latgalē uzņēmēji vislabprātāk smeltos pieredzi biznesa stratēģijā un plānošanā. Zināšanas eksportā visaktuālākās ir Rīgā un Pierīgā – šo tēmu uzņēmēji nosauc biežāk nekā citu reģionu biznesa pārstāvji. Citu uzņēmēju pieredze finansēs un grāmatvedībā visvairāk noderētu Zemgalē un Latgalē strādājošajiem uzņēmumiem un to vadītājiem.

Vairāk nekā trešā daļa jeb 36% aptaujāto uzņēmumu vadītāju norāda, ka vidēji nedēļā jaunu zināšanu iegūšanai atvēl 1-2 stundas, vairāk nekā ceturtā daļa jeb 28% tam velta 3-5 stundas. Tikai 5% aptaujāto uzņēmēju atzīst, ka jaunu zināšanu apguvei vispār neatlicina laiku. Aptuveni 20% jaunu zināšanu iegūšanai velta 6 stundas nedēļā un vairāk. Aktivitātēm, kas vērstas uz jaunu zināšanu ieguvi, vairāk uzmanības velta lielāku uzņēmumu vadītāji, kuri nodarbina vairāk nekā 250 darbiniekus. Savukārt mazāk laika jaunu zināšanu apguvei velta mazo uzņēmumu vadītāji, kas vada līdz 10 darbiniekiem. Iespējamais iemesls – mazāka uzņēmuma vadītājam jāpilda vairākas funkcijas un lomas vienlaikus.

Apmainās ar pieredzi

“Zinot, cik aizņemta ir uzņēmēju ikdiena, rezultāti pārsteidz – izrādās, ka uzņēmēji, neskatoties uz savu aizņemtību, velta pietiekami daudz laika jaunu zināšanu apguvei. Nav noslēpums, ka uzņēmēji ir vieni no tiem, kas spiesti mācīties un apgūt jaunas lietas visu laiku. Ikdienā daudz tiekoties ar uzņēmējiem, esmu novērojusi, ka uzņēmēju galvenā motivācija ir nevis peļņa, bet jēgpilnums, ko saredz no sava uzņēmuma darbības, tas arī motivē sasniegt vairāk un rosina apgūt un uzsākt jaunas lietas. Uzņēmēji viennozīmīgi vislabprātāk mācās no citu uzņēmēju pieredzes un praktiskiem piemēriem, tāpēc arī Swedbank jau otro gadu rīko Uzņēmēju pieredzes dienas, kas piedāvā iespēju uzņēmējiem apmainīties ar pieredzi,” saka Ieva Vīgante.

Personības izaugsmes trenere un uzņēmuma “Leaders with Guts” vadītāja Anda Kļaviņa apstiprina: “Uzņēmēji visīsākajā laikā var iegūt nepieciešamās zināšanas tieši no saziņas ar citiem uzņēmējiem. Mācīšanās un attīstības modelis 70-20-10 atklāj, kuri ir visefektīvākie avoti jaunu zināšanu apguvei. Aptuveni 70% zināšanu mēs iegūstam, pildot darba pienākumus, 20% – no citu cilvēku un uzņēmēju pieredzes, daloties un uzklausot padomus, un 10% ir skolā un augstskolā iegūtās zināšanas. Nedrīkst novērtēt pa zemu pozitīvu emociju nozīmi uzņēmuma ikdienā, no kā smelties enerģiju jaunu lietu īstenošanai un biznesa izaugsmei. Uzņēmējam svarīgi atrast nodarbes, kas ļauj kaut uz brīdi atslēgties no ikdienas pienākumiem, lai palīdzētu uzlabot uztveres spējas, ieraudzīt kopsakarības un “lielo bildi”.”

Latvijas Uzņēmumu vadītāju pētījums par efektivitāti un izaugsmi rīkots pēc Swedbank pasūtījuma sadarbībā ar SKDS, aptaujājot 750 respondentus – uzņēmējus un uzņēmuma vadītājus – laika posmā no 2019.gada augusta līdz septembrim.

Komentāri (1)

PukitisLaunitis71 03.10.2019. 19.02

koučineraizeriem un pārējiem līderistiem izbeigušās slaucamās gotiņas, ka jāsāk reklamēties?

0
0
Atbildēt

0

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu