fbpx

Vidējais uzņēmējs Latvijā ir digitāli patriotisks cilvēks–orķestris 3

Ilustratīvs foto: Ieva Čīka, LETA
Zane Driņķe
Print Friendly, PDF & Email

Kurzemē ir optimistiskākie uzņēmēji, Latgalē – pesimistiskākie. Vēl ir arī “jaunie uzņēmēji”, “pelnošākie uzņēmēji”, “bagātākie uzņēmēji” u.c. Tā vēsta ziņu virsraksti. Kādi īsti ir Latvijas uzņēmēji un vai ir vidējais statistiskais uzņēmējs?

Vidējais Latvijas uzņēmējs ir patriotisks un plāno palielināt darbinieku atalgojumu.

Uzņēmumu reģistra dati liecina, ka 2019.gadā Latvijā reģistrēts 191 731 uzņēmums un komersants. Paraugoties uz sadalījumu pēc veidiem, jāsecina, ka lauvas tiesa jeb vairāk nekā 95 000 ir SIA, 43 000 ir mazkapitāla SIA, 25 000 – zemnieku saimniecības, 11 000 – individuālie komersanti. Analizējot pēc darbības veida, redzams, ka lielākā daļa uzņēmumu darbojas vairumtirdzniecības un mazumtirdzniecības, kā arī automobiļu un motociklu remonta jomā, ievērojama daļa ir lauksaimniecības, mežsaimniecības un zivsaimniecības jomas pārstāvji, citi izplatītākie – profesionālie, zinātniskie un tehniskie pakalpojumi.

Digitālie patrioti

Latvijas Universitātes Matemātikas un informātikas institūta tīkla risinājumu daļa ir izpētījusi, ka 59% uzņēmumu Latvijā ir mājaslapa, turklāt lielākā daļa no viņiem jeb 62,5% izvēlējušies nacionālo domēnu “lv”, kas norāda uz digitālo patriotismu. Pakāpeniski sāk veidoties vidējā uzņēmēja profils – viņam vai viņai pieder SIA, kas darbojas vairumtirdzniecības vai mazumtirdzniecības nozarē. Tā kā lielākā daļa jeb 78% uzņēmumu Latvijā jau desmit gadus ir mikrouzņēmumi, sliecos domāt, ka vidējais uzņēmējs nodarbojas ar mazumtirdzniecību.

Vidējais statistiskais uzņēmējs ir cilvēks – orķestris. Visbiežāk viņš vai viņa pats atbild par mārketingu, reklāmu, personāla vadību, jaunu klientu piesaisti un tirgus izpēti. Viņš vai viņa ir elastīgs, ātri pieņem lēmumus un vajadzības gadījumā spēj pārorientēties uz citu tirgu. Tā kā no visiem Latvijas uzņēmējiem trešā daļa ir sievietes, jāsecina, ka vīrieši ir vairākumā. Man tomēr gribētos teikt, ka uzņēmējam neatkarīgi no dzimuma ir mērķi, plāni, ambīcijas un idejas!

Sievietes kritiskākas

Vidējais uzņēmējs nav apmierināts ar valsts nodokļu un ekonomisko politiku. Turības Biznesa indeksa dati liecina – 56,7% uzņēmēju norādījuši, ka valdības darbība traucē uzņēmumu attīstībai, 74,7% norādījuši, ka administratīvais slogs uzņēmējiem ir par lielu, savukārt 50,6% atzīst – ar uzņēmējdarbību saistītā tiesiskā vide ir slikta. Ja salīdzina uzņēmēju vīriešu un uzņēmēju sieviešu nostāju, var secināt, ka sievietes ir nedaudz kritiskākas. Taču vienlaikus 95% sieviešu uzņēmēju norāda, ka nenožēlo lēmumu par uzņēmējdarbības sākšanu.

Lai gan vidējais uzņēmēja vecums ir 47 gadi, mazkapitāla SIA visbiežāk reģistrē jauni cilvēki vecumā no 21 līdz 30 gadiem.

Vēl viena laba ziņa – nākamā gada laikā 90% uzņēmēju plāno palielināt darbinieku atalgojumu par 5%, tātad arī mūsu vidējais uzņēmējs to darīs. Lai arī vidējais statistiskais uzņēmējs ikvienā aptaujā lielākoties ir negatīvs un izmanto iespēju izstāstīt, kas viņu neapmierina, tomēr ikdienā viņš darbojas, turpina attīstīt savu biznesu un rada darbavietas citiem.

Autore Zane Driņķe ir Biznesa augstskolas Turība Uzņēmējdarbības vadības fakultātes dekāne.

Komentāri (3)

PukitisLaunitis71 01.10.2019. 16.23

Un mazāk viltus patriotisma. Sauklis ”tautieti, palīdzi tautietim [nopirkt pusstopu]” lai paliek stacijas tuneļa ubagiem.

0
0
Atbildēt

0

PukitisLaunitis71 01.10.2019. 16.21

Vajag mazāk plānot un vairāk darīt, biedrīši vergturīši.

0
0
Atbildēt

0

minisi910 26.09.2019. 02.24

Šī elektroenerģijas taupīšanas metode bija slēpta 20 gadus, un tagad ikviens var to izmantot un maksāt 2 reizes mazāk – http://bit.ly/lesspaid Protams, es to visu pārbaudīju, izmantojot to 3 mēnešus ar tādu pašu patēriņu, es samaksāju 30-40% mazāk naudas!

0
0
Atbildēt

0

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu