Bez tevis nekas nenotiks • IR.lv

Bez tevis nekas nenotiks

Austrāliešu aktieris Lī Vilsons izrādē Ļoti izturīga līmlente. Publicitātes foto
Edīte Tišheizere

Starptautiskais jaunā teātra festivāls Homo Novus ļauj paplašināt priekšstatu par teātri, telpu un skatītāja līdzdalības mēru

Piecpadsmito reizi atklājot festivālu Homo Novus, tā rīkotāji aicina «iestāties par brīvību radīt, skatīties un sarunāties par mākslu — trauslo privilēģiju, kas nav ne universāla, ne pašsaprotama». Homo Novus ir sociāli un politiski aktīvu cilvēku radīts, kategorisks savos nebijušas mākslas valodas meklējumos. Tas intriģē un ievelk. Te katrs skatītājs ir aicināts nevis vērot, bet piedalīties. 

«Šāgada festivāla pamatstrāvu varētu definēt kā mēģinājumu uzšķērst realitāti, lai redzētu, cik dziļi katrs esam gatavi tajā rakties,» saka festivāla direktore Gundega Laiviņa. Arī piedāvātās izrādes ir par piedalīšanos un jaunu realitātes slāņu atklāšanu: Akiras Takajamas Heterotopija — pārgājienā uzklausāms stāsts par japāņu izlūku, kurš, darbodamies Rīgā, cerēja mainīt vēstures gaitu; Ahilana Ratnamohana (Antverpenes horeogrāfs iemācījies latviešu valodu, lai radītu šeit izrādi!) Klapping — mēģinājums kopā ar Latvijas amatierfutbolistiem no sporta radīt deju, ņemot pulkā skatītājus; Skaņas dzimšana — dažādu valstu mākslinieku aicinājums septiņas stundas klausīties skaņās, kas rodas no klusuma un kuras sadzirdēt iespējams tikai katram pašam.

Festivāla komanda ļoti mērķtiecīgi izvēlas izrādes, un šogad tajās īpašā nozīme ir telpai — ar vai bez cilvēka, pirms vai pēc tas tur bijis. «Jāapzinās, ka pasaulē cilvēks nav vienīgais spēlētājs, viņš daudz ko var iekustināt, bet ne kontrolēt,» saka Gundega. Tāda ir leģendārās norvēģu kompānijas Verdensteatret izrāde Hanna — mainīga ainava cilvēka gaidās. Tiešā ceļā no Prāgas kvadriennāles — pasaules scenogrāfijas un teātra arhitektūras galvenās  skates — ieradusies Filipa Kena telpa darbībā Mikrokosms. To ir vērts apskatīt komplektā ar Reiņa un Kristas Dzudzilo izstādi  ZRwhdZ. Rīga laikmetīgās mākslas centrā kim?. Abi darbi šovasar Prāgā godalgoti, un tie pārstāv šķietami pilnīgi pretējus mākslas modeļus:  Mikrokosma gadījumā skatītājs piedalās, bet nespēj neko ietekmēt, Dzudzilo telpa burtiski caurstrāvo to, kurš tajā ienāk. 

Jaunas patiesības meklējumiem nodosies LMA scenogrāfijas studenti, kas Briāna ielā 13 rada izstādi 1:1.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu