fbpx

Runāt arī par nepatīkamo

Valdis Vanags, SIA Sense of Team vadītājs. Foto — Ieva Salmane
Ieva Puķe
Print Friendly, PDF & Email

Viss sākās ar biedrību Duksis, kas strādāja ar problemātiskiem Ogres pusaudžiem. Tagad Valda Vanaga komandas veidošanas uzņēmuma Sense of Team pieredze noder gan arhitektiem, gan programmētājiem, gan baņķieriem

Kompānijas Sense of Team kompaktais birojs Rīgas centrā īstenībā ir kā štābs, domāts tikai «iekšējai lietošanai». Komandas veidošanas uzņēmuma darbinieki ikdienā dodas pie klientiem, treniņus organizē visdažādākajās vietās. «Strādājam viesnīcās, viesu namos, arī birojos. Varam strādāt pat ar 90 cilvēku rūpnīcas kolektīvu, bet tad to dalām grupās,» stāsta Sense of Team līderis Valdis Vanags. Nelielu komandu treniņiem izmanto pašu iekārtoto mācību centru laukos Bērzaunē pie Madonas, kur nekas neatgādina par galvaspilsētas burzmu un rutīnu.

 «Jau 20 gadus esmu veicinājis tādas vides veidošanu, kurā cilvēki var izteikties, nebaidās būt ievainojami. Tad komunikācija kļūst īsta. Tu nevari iedomāties, cik daudz uzņēmumos ir viltus harmonijas un smaidu!» iesaucas sarunas biedrs. «Mūsu darbs reizēm nav patīkams — mēģini rakties lietās, kur rakties nav labi. Bet, ja uzņēmums grib biznesā tiešām kaut ko ilgtermiņā sasniegt, tas viss ir jāvelk uz āru.»

Spontāni, bez biznesa plāna

Valdis Vanags Sense of Team izveidoja 2006. gadā. Viņa uzņēmuma pirmais nosaukums īstenībā bija Latvijas pieredzes izglītības centrs. 

Angliskais vārds radās, sākot strādāt Baltijas tirgū. Tomēr jau iepriekš, kopš gadsimtu mijas, Vanags ar domubiedriem spēkus komandu treniņos izmēģināja nevalstiskās organizācijas formātā.

Valdis ir diplomēts skolotājs, beidzis Sporta pedagoģijas akadēmiju. Strādājis Ogres 1. vidusskolā, šajā pilsētā viņš ir dzimis un audzis. Ļoti drīz sapratis, ka skolā būs par šauru, jo meklētāja un taisnības cīnītāja gars netiks realizēts. «Fizkultūra īstenībā ir viena no negodīgākajām disciplīnām,» viņš secina. «Iznāk priekšā «rausītis», un iznāk tāds cilvēks kā es — abiem viens normatīvs. Gribēju izveidot sistēmu, kad atzīmes liek pēc tava rezultātu uzlabojuma. Bet skolu nozarē neviens nevēlējās ar šādām lietām ņemties.»

Savu ideālu piepildīšanai viņš ar domubiedriem radīja sabiedrisko organizāciju Duksis. Pievērsušies pusaudžiem, kuri bija policijas uzskaitē. «Parasti viņi nonāk kolonijā, cietumā, un tālāk dzīve skaidra. Biju aizrāvies ar laivām, kalniem un virvēm. Izdomāju veidot puikām nometnes, lai viņi dzīvē spēj realizēties likuma robežās.» 

Grupu nodarbībās varēja labi pamanīt, kuram no problēmu bērniem ir līdera spējas. Kurš spēj uzņemties atbildību, kurš vienmēr cenšas «izbraukt» uz citu rēķina. Interesanta platforma vērojumiem, kā komanda kooperējas, kā komunicē. «Redzēju, ka metode ir spēcīga, to var piemērot dažādām grupām. Pamazām sākām strādāt ar pieaugušajiem, un beigās jau ar biznesa vidi,» atceras Valdis. «Pusaudžu vai uzņēmēju grupa — lielās līnijās nav starpības! Ir daudz līdzību uzvedībā un grupas dinamikā. Tāpat redzi, kurš ir aktīvs, kurš pasīvs. Kurš visu laiku čīkst, ka nekas nesanāks, kurš savukārt saka, ka sanāks, bet teiktajam nav seguma, plāns izgāžas.»

Korporatīvajā laukā Vanags sevi pieteicis 2000. gadā. Nekāda biznesa plāna, tas noticis nejauši. «Ogres 1. vidusskolā bija angļu valodas skolotāja Rūta Lūse. Sieviete, kuru es ļoti cienu,» saka uzņēmējs. «Viņa jau krietnos gados izdomāja no skolotājas darba iet konsultāciju biznesā. Tagad vada uzņēmumu Spring Valley. Bet vispirms viņa aizgāja strādāt uz Lattelecom mācību centru Bulduros. Rūta zināja, ka jauniešiem taisu programmas. Teica: klau, varbūt vari izdarīt to pašu biznesā? Tā Lattelecom bija mans pirmais klients. Uzreiz kādas trīs komandas, ar ko strādāt, apjoms!»

Kas tad ir komandas treniņi? Vadītājs skaidro virzienus. Viens: komandas iepazīšanās — gadījumos, kad komanda ir jauna, piemēram, uzņēmumā notikušas reorganizācijas, vai arī jauns vadītājs. Otrs: komandas diagnostika. Kas tās darbībā notiek labi, ar ko nesokas, ko vajadzētu mainīt nākotnē. Trešais — komandas attīstība. «Viņi, piemēram, grib būt tirgū līderi, grib palaist jaunu produktu, atrast jaunus izaicinājumus. Tad pārskatām modeļus, kā strādāt, lai kļūtu efektīvāki.»

Uzdevumi varot būt šķietami banāli. Piemēram, žogs, kuram fiziski jātiek pāri vai jāizlien cauri, visiem sadarbojoties. «Izskatās pēc fizkultūras, bet iekšā ir stratēģija. Ar šo vingrinājumu atklājam komandas uzvedības tendences.»

Populāras esot Pilsētas ekspedīcijas. «Cil-vēki dodas ielās, viņiem ir kaut kas jāizdara, laiks var būt pāris stundas, bet var būt arī diennakts. Ideja — trenēt spēju lūgt palīdzību un atrast resursus, kuru viņiem nav. Piemēram, jāatrod vieta, kur bez pašu līdzekļiem paēst, nakšņot, nokļūt no punkta A uz B. Parasti problēma nav cilvēku atsaucībā, bet mūsu spējā uzprasīt. Biznesa cilvēkam tikt galā ar savu ego mēdz būt grūtāk, jo viņiem ikdienā ir nauda un mašīna, statuss.»

Blakus Sense of Team mācību centram Bērzaunē ir virvju parks, kur arī jāpilda uzdevumi. Un tās, protams, nav tikai sporta aktivitātes! «Komanda dzīvo kopā, paši taisa ēst, iet pirtī. Parasti treniņš ilgst divas trīs dienas. Lai cilvēks atvērtos, sāktu runāt, visbiežāk nepietiek ar vienu dienu,» secina Valdis. «Tas, ka cilvēki neizrunājas, ir kaut kas ļoti latvisks. Gribam būt pieklājīgi, negribam bojāt attiecības. Bet, lai sasniegtu rezultātu, sarunām jābūt atvērtām, nevis manipulatīvi spekulatīvām — šito pateikšu, to ne, un to gan jau pats sapratīs.»

Sense of Team vadība potenciālos klientus uzreiz brīdinot, ka viņu profils nav tikai tā sauktais team time jeb komandas laiks: boulings, laivu braucieni, sporta spēles — darbinieku socializācija bez mērķa runāt par darbu vai uzlabot darba vidi. Ja klientam ir kaut kas nopietns jārisina, piemēram, kāds konflikts, tad to nevar izdarīt ar foršu pasēdēšanu. Komandas treniņu arī raksturo tas, ka jāpiedalās visiem obligāti. «Visticamāk, tas būs darba laikā, un mēs runāsim par darba jautājumiem. Šī vienkārši būs citāda darba diena.»

Atsperoties no sava hobija, Valdis Vanags gan ir sācis attīstīt piedzīvojumu ekspedīcijas privātpersonām. Bieži vien tām piesakās klienti, kas Sense of Team cilvēkus jau iepazinuši komandas treniņos. Taču tas ir pavisam cits lauciņš, un ekspedīciju biznesam izveidots atsevišķs uzņēmums Sense of Team Adventure — lai atdalītu finanšu plūsmu, samazinātu riskus. Un senā aizraušanās — darbs ar jauno paaudzi — tiek realizēta Sense of Team jaunatnes programmās, kas būtībā esot sociālā uzņēmējdarbība, jo peļņa ir tuvu nullei.

Lai «nesaietu rokturī»

Nav tādas komandas pasaulē, kurā nebūtu, ko uzslīpēt, uzsver treneris. «Starp cilvēkiem vienmēr rodas kaut kāda berze, tā ietekmē rezultātu. Mūsu darbs ir samazināt berzi. Šis koncepts pieder mūsu sadarbības partnerim, biznesa konsultantam Jānim Balodim. Lai komanda varētu produktīvi strādāt, cilvēkiem ir jāuzticas savā starpā. Uzticēšanās rodas, ja cilvēki ir gatavi atzīt savas kļūdas, lūgt palīdzību, gatavi būt ievainojami. Paradoksāli, ka biznesā bieži māca otrādi: tu esi visskaistākais, visgudrākais, tu nekad nekļūdies.»

Sense of Team konsultantu misija neesot uzņēmumu komandām bakstīt acīs nepilnības, bet uzdot pareizos jautājumus. «Tajā brīdī, kad cilvēki sāk arī cits citam uzdot jautājumus, «logs» paveras, mērķis ir sasniegts. Tas parāda potenciālu, kas ir komandā. Tad ir sajūtu daļa — kā jūs jutāties pēc šī uzdevuma? Un vispārināšana, rezumējums — vai līdzīgas situācijas ir arī darba vidē? Par šo uzņēmumi ir gatavi maksāt naudu. Viņi nemaksā, lai spēlētu spēles.»

Klientu sarakstā Sense of Team mājaslapā manāmas gan dažādu nozaru starptautisku konglomerātu Latvijas filiāles, gan progresīvi pašmāju uzņēmumi un organizācijas. Samsung, Siemens, Deloitte, Fazer, Roche, DNB, KPMG, Statoil, JYSK, SEB, Swedbank, Exigen Services, Accenture, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera — ar to saraksts vēl nebeidzas. Daudzi vēršas pēc palīdzības atkārtoti, par to Valdim Vanagam ir vislielākais lepnums un prieks. Viņš starplaikā ieguvis starptautisko maģistra grādu biznesa vadībā, bet komanda izaugusi līdz deviņiem cilvēkiem. 

Sense of Team cilvēki ir gan piedalījušies nozares kursos Eiropā, gan izveidojuši savu metodoloģiju, kas balstīta ASV komandu trenera Patrika Lensioni atziņās. Šobrīd darbības virzieni ir divi: komandu diagnostika un attīstība un vadītāja attīstība. «Strādājot ar komandām, esam pieredzējuši, ka tās ir spēcīgas, bet vadītājiem bieži vien vēl ir, kur augt. Tagad mums divreiz gadā ir augstākā līmeņa vadītāju treniņš, līdz sešiem CEO,» informē Valdis Vanags. «Superīgs koncepts: vadītāji iedod cits citam zināšanas par savu darbu. Cits citu nepazīst, var pateikt: šis ir lieliski, bet šis ir garām — ja es būtu tavs darbinieks, aizietu jau pēc pirmās dienas!»

Tipisks Sense of Team klients esot uzņēmums, kura vadītājs ir gatavs ar darbiniekiem runāt par jebkuru jautājumu. «Tas nāk no NVO vides, arī pasaulē kļūst populāri: darbinieku vairāk redzam kā partneri, tad viņš strādās ar degsmi un būs ieinteresēts rezultātā.» 

Savukārt komandu diagnostikā būtisks bloks ir personību atšķirības, kuru blakusefektus iespējams nogludināt, izrunājot un vienojoties. Valdis Vanags min divus piemērus no klientu ikdienas. «Viens ir no uzņēmuma, kas taisa mājaslapas. Viņi šo uztveres fenomenu sauc pixel perfect. Problēma — maketētājs ir ieguldījis daudz darba, bet atnāk projekta vadītājs un saka: «Cik var?» Klientam no tā, ko esi uztaisījis, vajag varbūt 60—70%. Tu nevis strādā klientam, bet apmierini savu vajadzību pēc perfektuma.» Bet arhitekti to sauc «ieiet rokturī». Tu dizainē rokturi pusi dienas, bet tev algu maksā par pavisam ko citu. Iespējams, ka esi «iegājis rokturī» un nobīdījis projekta vadību par dienu, un visiem tagad ir stress.»

Vanaga komanda esot arī labs palīgs uzņēmuma vadītājam, kas grib iedzīvināt jaunas vērtības, bet sākumā var justies vientuļš un nesaprasts, jo darbiniekiem katras pārmaiņas var šķist neparedzamas.

«Mēs kaut kādā mērā varam viņam arī palīdzēt tulkot to, kas notiek ar komandu, ko viņš varbūt pats nepamana. Tiekamies gan pirms, gan pēc treniņa, izrunājam, kādas tendences, kādi riski, kādi tālākie soļi.» Dažkārt darbinieki domā, ka vadītājs ir samaksājis treneriem, lai tie viņiem kaut ko «iepotētu». «Tā nav,» saka Valdis Vanags. «Mūsu skarbā lieta ir tā, ka treniņā varam arī vadītājam uzprasīt nepatīkamu lietu.»

Bet ir kāda sarkanā līnija, saka Sense of Team vadītājs. Viņš nepiekristu strādāt ar partneri, kura vērtības viņam nav pieņemamas. «Aizejam uz pārrunām ar tirdzniecības uzņēmumu, tur uz sienas sarak-stītas vērtības: atklātība, uzticība… Bet pa vidu stāv mikrofons, un pie tā ir uzraksts: «Uzmanību, mūsu saruna tiek ierakstīta!» Es jautāju: «Tas ir joks?» Man atbild: «Šeit neviens nejoko.» Uzņēmuma vērtības galīgi nesakrīt ar to, kā viņi strādā!»

Dzinējspēks, kas liek darboties biznesā
Tie noteikti ir gandarīti klienti, kuri atgriežas gan regulāri, gan pēc vairākiem gadiem, jau esot citos uzņēmumos, joprojām atceras Sense of Team programmas un to ietekmi uz komandas attīstību.

Lielākā kļūda, kas devusi mācību
Laikus nepamanīta komandas dalībnieku izaugsme un gatavība darīt vairāk uzņēmuma attīstībā, kā rezultātā cilvēki devās savās gaitās un izveidoja citu uzņēmumu.

Vērtīgākais padoms jaunam uzņēmējam
Veido spēcīgu komandas kodolu. Viens noteikti var izdarīt daudz, tomēr komandā attīstīt biznesu būs gan vieglāk, gan vairāk, gan labāk.

«Tas, ka cilvēki neizrunājas, ir kaut kas ļoti latvisks. Gribam būt pieklājīgi, negribam bojāt attiecības. Bet, lai sasniegtu rezultātu, sarunām jābūt atvērtām, nevis manipulatīvi spekulatīvām — šito pateikšu, to ne, un to gan jau pats sapratīs,» saka uzņēmuma vadītājs.
Foto no uzņēmuma arhīva

Pagaidām nav neviena komentāra

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu