Ebonīts un ziloņkauls • IR.lv

Ebonīts un ziloņkauls

2
Sonora Broka, žurnāla Ir kinokritiķe

Tumšādaina pianista un Bronksas itāļa, klubu apsarga ceļojums filmā Ceļvedis — aizvadītā gada kinoveiksme

Astoņdesmito gadu sākumā ārkārtīgu popularitāti iemantoja Pola Makartnija un Stīvija Vondera dziesma Ebony and Ivory jeb Ebonīts un ziloņkauls — veltījums sasāpējušajam rasu jautājumam. Dziesmas tekstā minētie baltie un melnie klavieru taustiņi, kas kopā rada harmonisku skanējumu, kā dažādu ādas krāsu apzīmējums lietots jau 19. gadsimta beigās. Temats nav zaudējis aktualitāti arī postkoloniālisma laikmetā, par to liecina kaut vai divas nesen tapušas amerikāņu režisoru filmas — Spaika Lī Melnais Kkklansmens un Pītera Farelija Ceļvedis.

Farelija filmas pamatā ir patiesi notikumi — 60. gadu sākumā jamaikiešu izcelsmes klavieru virtuozs Dons Šērlijs devās koncerttūrē cauri visai Amerikai, un viņa šoferis bija Ņujorkas klubu naktsdzīves rūdītais itālis Tonijs Lips. Ceļojums, kas Tonija aizspriedumu dēļ sācies visai sarežģīti, vainagojās ar abu draudzību mūža garumā.

Filmas oriģinālnosaukums ir Green Book jeb Grīna grāmata — tas ir ceļvedis, kuru izstrādāja kāds Hārlemas pasta darbinieks, Viktors H. Grīns, apkopojot informāciju par tumšādainajiem ceļotājiem pieejamām viesnīcām, restorāniem, arī degvielas uzpildes stacijām. Bez šī izdevuma pārvietošanās, it īpaši pa Dienvidu štatiem, nebūtu iespējama. Pēc šī ceļveža jāplāno maršruts arī Šērlijam — mūziķis, kura uzstāšanos greznās koncertzālēs un privātās villās pavada stāvovācijas, nedrīkst izmantot pat tās pašas labierīcības, ko cilvēki ar gaišu ādas krāsu.

Režisora Pītera Farelija filmogrāfija, it īpaši tie kinodarbi, kas tapuši sadarbībā ar brāli Bobiju Fareliju, dara uzmanīgu — veidojis gan Šis un tas par Mēriju, gan Stulbs un vēl stulbāks, filmas, kuru joku bezgaumība brīžiem pārsteidz pat visneizvēlīgāko skatītāju. Tāpēc šī filma nākusi kā liels pārsteigums, jo veidota nevainojamā retro estētikā, brīva no purkšķu un tualetes jociņiem, ar klasiski veidotu stāstu, kur ceļa filmas (road movie) uzbūves principi ievēroti pilnībā.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu