Ideālists

Ansis Cīrulis 20. gadsimta sākumā
Veronika Viļuma
Print Friendly, PDF & Email

Par vienu no Latvijas dizaina pionieriem nereti dēvētais Ansis Cīrulis pirms vairāk nekā 100 gadiem nenogurstoši darbojās visdažādākajās mākslas jomās, lai izstrādātu mūsdienīgi latvisku radošo rokrakstu, kuru novērtējam vēl šodien

Priekā dejojošas gaišmates rakstainos brunčos, spulgacaini bērni, krietni jaunsaimnieki, vīri ar ozollapu vainagiem un strēlnieki ar zobeniem. Mākslinieks Ansis Cīrulis (1883—1942) savos darbos konstruēja ideālo Latviju — paradīzes stūrīti, kas sakņojies senā tautas kultūrā. Tautumeitas viņam nebija vis vienkārši etnogrāfiskos kostīmos tērptas sievietes, bet gan seno dievību — Māras, Laimas — pārdzimšana mūsdienīgā veidolā. Saule, zobens, ozols — dainās smelti elementi ar piesātinātu simbolisku nozīmi. Glezniecībā un grafikā, keramikā vai mēbeļu dizainā — lai kurā jomā Ansis Cīrulis darbotos, viņš akli nesekoja senajiem motīviem, bet pārradīja un attīstīja tos ar mūsdienu dzīves sajūtu.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, Tev jābūt drukātā vai digitālā žurnāla abonentam. Esošos abonentus laipni lūdzam ienākt:

Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu