Pieredzes stāsts: juridisko palīdzību meklē pie studentiem • IR.lv

Pieredzes stāsts: juridisko palīdzību meklē pie studentiem

Madara Laugale. Foto no Biznesa augstskolas ''Turība'' albuma.
Madara Laugale

Neviens nav pasargāts no juridiska rakstura problēmām, taču lielai mūsu sabiedrības daļai nav līdzekļu, kas ļautu noalgot pieredzējušus juristus, lai atrisinātu radušos jautājumus. Tāpēc maznodrošinātie un pensionāri juridisko palīdzību meklē pie tiesību zinātņu studentiem. Mums tā vienlaikus ir iespēja mācīties pašiem un palīdzēt dzīves grūtībās nonākušajiem, turklāt klienti netiek šķiroti pēc maciņa biezuma.

Liels pieprasījums

Studentu, kas sniedz bezmaksas juridiskās konsultācijas, nav daudz, tāpēc slodze mācību gada laikā ir pietiekami liela un intensīva. Ir pat gadījumi, kad visus gribētājus nevaram pieņemt – konsultāciju laiks ir noteikts un ārpus kārtas bez pasniedzēju uzraudzības nevienu nekonsultējam.

Galvenā mērķauditorija ir cilvēki, kuri paši nevar atļauties juristu vai advokātu, kā arī pensionāri. Palīdzību var saņemt ikviens, neskatāmies pēc maciņa biezuma vai auto, ar kādu atbraucis klients. Palīdzam ikvienam, kam nepieciešams padoms. Pārsvarā klienti par konsultācijām uzzina no kāda drauga vai paziņas, kurš, iespējams, arī savulaik meklējis palīdzību pie mums. Daļai mūsu pakalpojumus iesaka Juridiskās palīdzības administrācija. Pie mums brauc arī cilvēki no reģioniem, kuriem dzīvesvietā nav iespējas iegūt konsultāciju.

Cilvēki uzticas

Konsultāciju laikā no klientu puses vērojama liela uzticība studentiem. Iespējamie iemesli – esam jauni un perspektīvi, sarunā klāt ir vadītāja, un dekāns pārrauga visu notiekošo. Gribētos domāt, ka uzticību veidojam ar apzinīgumu un darba ētiku.

Ir klienti, kuri nāk biežāk, jo viņu problēma nav atrisināma nedēļas laikā. Dažkārt cilvēkiem nav citu variantu, viņiem ir jāpieņem pieejamā palīdzība, tomēr jebkurš students darbu dara pēc labākas sirdsapziņas, pilnībā iedziļinoties problēmas saturā ar mērķi to atrisināt. Par uzticēšanos liecina atgriezeniskā saite, kad klienti pēc kāda laika nāk vai zvana un stāsta, kā situācija ir atrisinājusies. Tas ir ļoti liels gandarījums.

Svarīgi apzināties, ka šādas konsultācijas spēj sniegt lielisku pieredzi vairākos aspektos. Iespējams, ka daudzus biedē atbildība, jo sagatavotie dokumenti tiek sūtīti uz tiesām un citām iestādēm. Šīs problēmas patiesi skar cilvēkus – tas vairs nav mācību process, bet realitāte, un sākumā tas var šķist biedējoši. Manuprāt, tas ir liels pluss – iemācīties izjust un uzņemties atbildību par lietām, kuras dari. Prakse juridisko konsultāciju sniegšanā vēlreiz atgādināja, kāpēc esmu izvēlējusies studēt tieši tiesību zinātnes.

Darbs saspringtos apstākļos

Pirmajā tikšanās reizē iepazīstamies ar klientu un viņa problēmu, kurai cenšamies rast risinājumu. Ideālā gadījumā klientam jau ir sagatavoti dokumenti, kas vienmēr sekmē ātrāku gala rezultātu – nepieciešamā dokumenta sagatavošanu var sākt jau pēc konsultāciju sniegšanas. Pēc pirmās tikšanās ar klientu studentam ir nedēļa laika, lai iepazītos ar situāciju, rastu tai risinājumu un sagatavotu nepieciešamos dokumentus. Ņemot vērā, ka studentiem nav pieredzes darbā ar klientiem, paralēli jāmācās personiski nošķirt sevi no risināmās problēmas un strādāt saspringtos apstākļos, ar ko darba vidē nāksies sastapties pietiekami bieži.

Ne vienmēr jāgatavo dokumenti, ir reizes, kad cilvēks atnāk pēc padoma un sarunas ar kādu, kas konkrēto jomu pārzina. Tomēr arī tad konsultācijai jāpieiet nopietni – lai sniegtu padomu, ir jābūt pārliecinātam par teikto un drošam, ka tas ir juridiski pareizs. Visbiežāk risinām tādus gadījumus, kas ir izdoti klientam nelabvēlīgi administratīvie akti, kā arī gatavojam prasību pieteikumus iesniegšanai tiesā.

Atalgojums – gandarījums par paveikto

Viens no spilgtākajiem gadījumiem praksē bija, kad darba vieta atteicās izmaksāt pelnīto atalgojumu darbiniekiem. Darbinieki meklēja palīdzību pie studentiem. Pirmajā tikšanās reizē iepazināmies ar situāciju, kopīgi diskutējot, centāmies vienoties par labāko lietas risināšanas metodi. Sagatavojām klientiem prasības pieteikumu, kurā tika lūgts, lai darbiniekiem izmaksā pelnīto atalgojumu.

Brīdī, kad saņēmu ziņu, ka manis gatavotais prasības pieteikums ir apmierināts, mani pārņēma prieks, lepnums un liels gandarījums par paveikto. Atceros arī gadījumu, kad pie manis atnāca kundze, kas ar prieka asarām acīs teica pateicības vārdus un bija laimīga par manis gatavotā lūguma apmierināšanu. Tieši tāpēc mēs mācamies un strādājam! Tā ir lieliska sajūta, kad esi paveicis ko tādu, kas tik daudz ko maina citu cilvēku dzīvē. Tas motivē doties tālāk un attīstīt sevi.

Mācīties no dzīves

Ir vairākas labas iemaņas un īpašības, kuras studenti iegūst juridisko konsultāciju laikā. Šāda prakse sniedz ieskatu īstās dzīves problēmās, kuras mācību procesā netiek apskatītas. Pieteikumu, iesniegumu, sūdzību, dažādu citu dokumentu sagatavošana, patiesas cilvēku emocijas. Svarīgi pieminēt, ka konsultācijas notiek vadītājas uzraudzībā un dekāna vadībā – tas sniedz drošības sajūtu, ja vajadzīgs padoms vai palīdzība jautājumu risināšanā.

Vislabākais veids, kā iepazīt savu nākotnes profesiju, ir prakse. Juridiskās konsultācijas ir lielisks veids, kā mācīties, tajā pašā laikā palīdzot citiem. Prasme veidot komunikāciju, vadīt sarunu, izprast problēmu un klienta nostāju – bez īstas prakses šīs īpašības attīstīt ir grūti. Mākslīgi veidotas situācijas studiju gaitā nespēj aizstāt to, kas norisinās dzīvē, jo tās ir piesātinātas ar patiesām cilvēku emocijām un problēmām. Katrs cilvēks ir citāds, katram vajadzīga individuāla pieeja – mūsu uzdevums ir izveidot katram atbilstīgu plānu un atrisināt radušos problēmu. Tā pilnveidojam arī komunikācijas un izpratnes spējas.

Autore ir Biznesa augstskolas Turība Juridiskās fakultātes studente.

Pagaidām nav neviena komentāra

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu