Otrā āda • IR.lv

Otrā āda

Zābaki, Mango, 49,95 €; svārki, Zara, 49,95 €
Veronika Viļuma

Zeķzābaki ir atpakaļ. Viss jaunais ir labi aizmirsts vecais

Ar lielākiem un mazākiem pārtraukumiem uz augstās modes skašu mēlēm periodiski atgriežas zeķzābaki — īsta modes lieta, kas tālāk turpina ceļu lielāko apģērbu veikalu plauktos, slavenību garderobēs un instagramā. Kopš pērnās rudens sezonas viss liecina — šī tendence vēl kādu laiku būs uz palikšanu. Jau nodēvēti par tūkstošgades paaudzes modes hitu, zeķzābaki atkal min pilsētu ielas, demonstrējot to nēsātāju vēlmi dzīvot drosmīgi, stilīgi un viegli. Kā nekā — šos apavus var ērti apaut, ielocīt rokassomiņā, un tie nesver ne nieka.

Mode, kas atbrīvo

Zeķzābaki (un zābaki vispār) ir viens no tiem modes elementiem, kura saknes meklējamas vīriešu garderobē — ar slaidi ietērptām kājām lepojās viduslaiku galminieki, zābakus ar augstu stulmu kā mīkstas bruņas nēsāja musketieri, gari, izturīgi zābaki pasargāja makšķernieku, mednieku un jātnieku kājas. 19. gadsimtā puszābaki un zābaki līdz potītei kļuva populāri arī sieviešu vidū, un — jo īsāki kļuva dāmu svārciņi, jo garāki zābaku stulmi. Pārmaiņas pilsētās, gludāki ielu segumi un pāreja no pārvietošanās ar zirgiem uz automobiļiem ieviesa korekcijas arī modes pasaulē. Dizaineri, drēbnieki un kurpnieki ieguva lielāku radošo brīvību, jo zābaks vairs nebija tikai utilitārs izstrādājums, bet kalpoja kā zīmīga koptēla sastāvdaļa. Tiesa, īstā šī apavu tipa ienākšana augstās modes pasaulē saistāma ar 60. gadiem — garo zeķu, zeķbikšu un, galu galā, kāju izrādīšanas un slavas laiku. «Sešdesmitie bija par un ap kājām. Tās izrādīt prasīja zināmu drosmi, bet tas bija tik atbrīvojoši,» 2003. gadā intervijā žurnālam Vogue šo laiku raksturo britu modes ikona dizainere Mērija Kvanta. Pieaugošās dabīgās ādas cenas un inovācijas sintētisko materiālu ražošanas tehnoloģiju ziņā ļāva radīt apavus, kas piekļāvās kājai gluži kā otrā āda. Par pirmo modes dāmu un zābaku kā augstās modes sastāvdaļas galveno popularizētāju tiek uzskatīta amerikāņu modes dizainere Beta Levīna. Viņa kopā ar vīru Herbertu Levīnu radīja elastīgus vinila zābakus, kas drīz vien iedvesmoja virkni luksusa modes namu, to vidū arī Balenciaga, Yves Saint Laurent un citus. Levīna lauza priekšstatu par zābakiem kā nodalītu apavu tipu, kas paredzēts tikai sliktiem laikapstākļiem vai specifiskām nodarbēm, un uzstāja, ka zābaku pāris ir tikpat svarīgs kā smalkas kurpes. Levīnas zābakos staigāja ASV pirmās lēdijas, bet pati dizainere izpelnījās apavu «pirmās lēdijas» titulu.

Zābaki bija kļuvuši par modes lietu. Ar tiem staigāja un par tiem dziedāja seksapīlās popdīvas Nensija Sinatra un Dollija Pārtone.

Gaumes jautājums

Īsāki un garāki, zeķzābaki ir atpakaļ vēl daudzveidīgāki, atgādinot, ka viss jaunais ir labi aizmirsts vecais. Tas ir, ja pieņemam, ka tie vispār kādreiz bijuši piemirsti. 2015. gadā par zeķzābakiem Christian Dior modes skatē spilgti atgādināja beļģu modes dizainers Rafs Saimonss ar spīdīgiem, seksīgiem, 60. gadu modes iedvesmotiem apaviem, kuros modeles uz mēles soļoja dziesmas Hot on The Heels of Love pavadījumā. Dažas sezonas vēlāk Balenciaga nāca klajā ar fuksiju rozā zeķzābakiem uz tik smaila papēža un ar tik spiciem purngaliem, ka ne velti šis modelis nosaukts par Knife booties (Naža zābaciņi). Citam kulta zīmolam, Vetements, dizainers Demna Gvasalija radījis zeķzābakus, kuru papēdis veidots kioskos nopērkamo šķiltavu formā.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu