Mācīties, nevis mācīt • IR.lv

Mācīties, nevis mācīt

Gunita Nagle

Aprīlī valdībā jāiesniedz jaunie pamatizglītības standarti, kas paredz daudzas pārmaiņas mācību saturā. Kādas tās būs?

Vēl pāris gadu, un datoriku mācīs jau no 1. klases, literatūrā vairs nebūs ieteicamās lasāmvielas, vidusskolā ieviesīs jaunu priekšmetu — kultūras studijas, bet noslēguma klasēs būs iespēja izvēlēties, ko apgūt padziļināti. Šīs izmaiņas izkristalizējušās sabiedriskās apspriešanas laikā, kurā no skolotājiem, vecākiem un ekspertiem saņemts gandrīz 900 priekšlikumu jaunā izglītības satura uzlabošanai. Līdz aprīlim vēl jāatrisina divi izšķiroši jautājumi: kādam turpmāk jābūt stundu sadalījumam un vērtēšanas sistēmai, saka reformu grupas Skola 2030 vadītāja Zane Oliņa.

Valoda un tehnoloģijas

Mācību saturā, kura iedzīvināšana plānota no 2019. gada septembra, lielākās pārmaiņas piedzīvos valodu apguve. Otrā svešvaloda būs jāapgūst jau no 4., nevis no 6. klases. Latviešu valodas mācīšanā lielāks uzsvars būs uz valodas lietojumu, likumsakarību pētīšanu, arī salīdzinājumu ar citām valodām. Savukārt literatūrā galvenais vairs nebūs tās vēsture, ko papildina ieteicamās literatūras saraksts, bet gan radošā pašizpausme.

«Mēs absolūti uzticamies literatūras skolotājiem,» Skola2030 eksperte Rita Dementjeva skaidro, kāpēc katra skolotāja ziņā atstāta izvēle, kādas grāmatas uzdot lasīt. Latviešu valodas un literatūras skolotāju asociācijā pret šīm pārmaiņām iebildumu nav. Skolotāju atbalsts saņemts arī kultūras studiju ieviešanai, kurā vidusskolēni pētīs un analizēs kultūras mantojumu, konkrētu kultūru pazīmes un mijiedarbību.

Taču Informātikas skolotāju asociācija gan ir neizpratnē, kāpēc datoriku paredzēts mācīt atrauti no matemātikas. Da-torika ir daļa no jaunas mācību jomas — tehnoloģijas —, kurā no 1. līdz pat 12. klasei paredzēts mācīt, kā top dažādas lietas. Informātikas skolotāju asociācija uzskata, ka datorikai jābūt saistītai ar matemātiku, bet Skola2030 eksperti — ka mācību saturs jāveido nevis no akadēmisko disciplīnu, bet no skolēnam sasniedzamā rezultāta perspektīvas. «Svarīgi paplašināt izpratni par tehnoloģiju lietojumu. Ar šādu pieeju paveras iespējas noteiktas prasmes apgūt ar rokām, tad pāriet pie instrumentiem un visbeidzot — pie programmvadāmām ierīcēm,» skaidro Skola2030 eksperts Edgars Bajaruns.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu