«Es būvēšu kuģi» • IR.lv

«Es būvēšu kuģi»

Miljonārs Argods Lūsiņš atbildēs Ir skaidro, ka peldošās mājas būvniecībai viņu iedvesmojusi Hamburga, bet par būvēšanos kāpās viņam neesot jākaunas — nekādu postījumu dabai neesot. Foto — Dainis Ģelzis, Kursas Laiks
Ieva Alberte

Pāvilostas stāvkrastā uzbūvēto kuģi-māju īpašnieks sola aizvākt, bet Saeima labošot likumu robus, lai šādi gājieni neatkārtotos

Pastaigāties gar jūru. Tik vienkārša bija Kursas Laika žurnālistes vēlme šā gada sākumā. Ulmalē, deviņus kilometrus no Pāvilostas, viņas uzmanību piesaistīja māja pašā stāvkrastā. Tik tuvu jūrai ēkas būvēt liegts. Redakcijā viņa to pastāstīja kolēģim, kurš noskaidroja, ka būve pieder SIA Alco un tās īpašnieks ir miljonārs Argods Lūsiņš. Izbrīnīja fakts, ka tā uzcelta jau pirms pieciem gadiem. Kāpēc agrāk neviens neziņoja par nelegālu mājas celtniecību? Liepājas vides pārvaldē Kursas Laiks uzzināja atbildi: tā neesot māja, bet gan kuģis būvniecības stadijā, kuram tur stāvēt esot atļāvusi tiesa.

Uzceļ mēra acu priekšā

Būvniecība sākās 2011. gada vasarā. Pāvilostas mērs Uldis Kristapsons atceras, ka saņēma zvanu — Ulmalē tuvu krastam tiek ievesti būvmateriāli. Tajā pašā dienā devās apskatīt. Kristapsons pats dzīvo Ulmalē un, protams, zināja, ka zeme šajā vietā pieder Lūsiņam. «Es piezvanīju viņam un vaicāju: kas te notiek? Nekas nav saskaņots ar pašvaldību, ar būvvaldi! Saņēmu atbildi: es būvēju kuģi. Lūsiņš arī atteicās no mana piedāvājuma būvēt kuģi ostas teritorijā, kur parasti to dara, jo ir visa vajadzīgā infrastruktūra,» atceras Kristapsons.

«Es taču uzreiz sapratu, ka tas nebūs nekāds kuģis,» mērs stāsta, tāpēc ziņojis Liepājas vides pārvaldei, kas 2011. gada 28. novembrī ieradās vietu apsekot. Sastādīja protokolu par Aizsargjoslu likuma pārkāpumu — neatļautu konstrukciju kāpās aptuveni 10 metru attālumā no krasta —, noteica 300 latu sodu. Taču īpašnieks apstrīdēja pārvaldes lēmumu tiesā, uzrādot dokumentus, ka tas ir būvniecības stadijā esošs kuģis, un pamatojot, ka tādu drīkst turēt tauvas joslā, kura gar jūru ir 20 metru platumā. Liepājas administratīvā tiesa 2013. gada februārī lēma par labu Lūsiņam. Tā apstiprināja, ka Zvejniecības likums ļauj būvēt peldlīdzekli tauvas joslā, kaut arī tā pārklājas ar 300 metrus plato kāpu aizsargjoslu, kurā jebkādu konstrukciju izvietošanu ierobežo Aizsargjoslu likums. Tiesa aizrādīja, ka likuma normas esot neprecīzi formulētas un nevarot «viennozīmīgi secināt, ka ar jēdzienu «konstrukcija» tiek saprasts arī kuģis būvniecības stadijā», tāpēc neesot pamata īpašnieku sodīt.

Vides pārvalde spriedumu pārsūdzēja, taču aprīlī zaudēja arī apelācijas instancē Kurzemes apgabaltiesā. Tā gan atzina kuģi par konstrukciju (atsaucoties uz Vikipēdiju), taču norādīja — tas atrodas tauvas joslā, kur ne Zvejniecības likums, ne pašvaldība neaizliedz būvēt kuģus. Šis lēmums bija galīgs un nepārsūdzams. Liepājas reģionālās vides pārvaldes direktore Ingrīda Sotņikova stāsta, ka esot izdarījusi visu, kas bijis viņas spēkos. «Dzīvojam tiesiskā valstī, un, ja divas instances lemj, ka tas ir kuģis būvniecības stadijā, ko mēs varam vēl darīt? Šādu bezkaunību nebiju piedzīvojusi. Kā teiktu mana vecmamma: čurā uz galvas un saka nē, lietus līst,» — tā pārvaldes direktore.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu