Kluss auto bez smakas – kāpēc izvēlēties elektroautomobili 4

Elektroautomobiļa panelis. Foto: Jānis Pipars, Picture Agency
Ieva Cielava
Print Friendly, PDF & Email

Rīgas ielās arvien biežāk manāmas automašīnas ar zilibaltām numurzīmēm. Tā var atšķirt mašīnas, kuras benzīntankos piestāj tikai tādēļ, lai nopirktu kādu hotdogu vai logu šķidrumu — enerģiju braucienam šie auto iegūst no elektrības. Latvijā patlaban reģistrēti 305 elektromobiļi, taču to īpašnieki lielā mērā ir pionieri, kuriem nākas sadzīvot ar vājo infrastruktūru automašīnu uzlādei.

Tikmēr citur pasaulē šādi auto iekaro arvien nozīmīgāku vietu sabiedrībā. Nesen notikušajā Frankfurtes autoizstādē automašīnu ražotāji ziņoja par grandioziem elektrificēšanas plāniem. BMW līdz 2025. gadam solījies laist tirgū 12 elektromobiļu modeļus, Volkswagen to pārtrumpojis, šādā pašā laika sprīdī solot 50. Turklāt vairākas valstis automašīnu elektrificēšanu plāno paātrināt ar politiskiem lēmumiem. Norvēģija apsver no 2025. gada ļaut tirgot tikai elektromobiļus, līdzīgas pārdomas noris arī Ķīnā. Latvijā tik tālu tikuši neesam, bet uz vietas arī nestāvam — Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) papildus 12 esošajām sola vēl šogad Latvijā uzstādīt 30 jaunas uzlādes vietas, bet nākamgad vēl 40.

Elektromobiļus var lādēt arī visparastākajās 220 voltu elektrības rozetēs, tas gan aizņem vairākas stundas laika, bet viena pilna uzlāde maksā kādus divus līdz četrus eiro, atkarībā no mašīnas modeļa. Attālums, ko pēc uzlādes iespējams ar automašīnu veikt, arī atšķirīgs dažādām automašīnām. Piemēram, 2012. gada  Citroen c0 ar pilnu akumulatoru var nobraukt 150 kilometrus, bet 2015. gada Tesla S — 400.

Turklāt elektromobiļu īpašniekiem ir virkne privilēģiju — Rīgas satiksmes autostāvvietas mašīnām ar zilajām numurzīmēm ir bez maksas. Elektromobiļu saimniekiem nav arī jāmaksā transportlīdzekļa ekspluatācijas jeb ceļa nodoklis. Iebraukšana Jūrmalā ir bez maksas, un pavisam legāli drīkst izmantot sabiedriskā transporta joslas. Automašīnu Rīgā pilnīgi bez maksas var uzlādēt arī kādā no četrām par Eiropas Savienības līdzekļiem izbūvētajām uzlādes stacijām.

Kāpēc šoferi izvēlas braukt ar elektromobiļiem, un ko tas viņiem praktiski nozīmē, jautājām, četriem auto saimniekiem un sēdāmies arī elektromobilim pie stūres. Vairāk par to lasiet žurnāla Ir rakstā Bez smakām un rēkoņas.

Komentāri (4)

andrejs 28.09.2017. 14.00

Automašīnu Rīgā pilnīgi bez maksas var uzlādēt arī kādā no četrām par Eiropas Savienības līdzekļiem izbūvētajām uzlādes stacijām.
—————–
Stacijas uzbūvēja par ES līdzekļiem. Bet no kurienes rodas bezmaksas elektrība – kādā no Lattelecom hidroelektrostacijām?

0
0
Atbildēt

1

    basta > andrejs 28.09.2017. 15.02

    Bezmaksas uzlādēšana nevilksies mūžību, bet kā subsīdija elektromobiļu lietotājiem, kas, neizmaksā daudz, ir apsveicama. Elektromobīļu lietošana ir pēdējā nagla sadistisku un vājprātīgu petrokrātisko režīmu, kā Krievijas, Irānas un Venecuēlas, zārkā. Kā liecina Andra Dambja aplēses, ar elektrību, kas saražota no viena litra benzīna, var nobraukt divas reizes lielāku attālumu, nekā ar litru benzīna, bet elektrības ražošanai jau neviens neizmantos benzīnu, ja tam der saule, vējš, hidro un ģeotermālie resursi, salmi, niedres, mežizstrādes, kokapstrādes, lauksaimniecības, lopkopības, pārtikas pārstrādes atliekas, sadzīves atkritumi un kanalizācijas fekālijas.

    +2
    0
    Atbildēt

    1

    andrejs > basta 28.09.2017. 15.12

    bet elektrības ražošanai jau neviens neizmantos benzīnu,
    ———————
    Salmi un niedres – noteikti, jā, jā! Kam ta tie vācu un austriešu buržuji to NordStream II būvē? 🙂
    —-
    Es tomēr gribētu zināt, kāpēc kādam (varbūt arī man) jāsubsidē Tesla X īpašnieka dārgais vaļasprieks?

    0
    0
    Atbildēt

    1

    basta > andrejs 28.09.2017. 15.31

    1. Nedomā, ka tikai mūsu valdošās parķijas politiķu olas ir čekas lombarda seifā, tāpēc arī pret Ukrainu vērstais politiskais projekts, Nord Stream! Vai tiešām domā, ka Vācijas plāni atteikties no AES, bet Francijas aizliegums, pētīt un iegūt slānekļa gāzi, ir saprāta vadīti, bet ne kremļa lobijs?
    2. Ar subsīdijām valsts veicina sev vēlamu nozaru attīstību, ar to es, protams, nedomāju čekistu piesmietā morālā kropļa, Dombrovska, gazpromizatora, Kampara, un Vienotības pieņemto lēmumu subsidēt elektrības ražošanu no Gazprom gāzes. Es, piemēram esmu par to, lai par nodokļu maksātāju, tai skaitā manu, naudu valsts atvieglotu dzīvi elektrības ražotājiem no atkritumiem un sūdiem un katram pensim uzdāvinātu 3 led spuldzes. Šobrīd situācija ir tāda, ka par uzstādītās saules baterijas elektrību īpašnieks saņem vairāk, kā divas reizes mazāk, nekā Latvenergo par TECII saražoto.

    0
    0
    Atbildēt

    0

Lai pievienotu komentāru, vai ienāc ar:

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu