Ar sirdi zibatmiņā • IR.lv

Ar sirdi zibatmiņā

4
Robots Čapijs ar Jolandi Viseri, Dienvidāfrikā pazīstamu repa/reiva izpildītāju.
Kristīne Simsone

Filma Robots vārdā Čapijs – zinātniskā fantastika par cilvēcību

Pirms aukstasinīgi diskvalificējat robota Čapija pārgalvības kā intelektuāli mazvērtīgu skatāmvielu, der atcerēties, ka šo zinātniskās fantastikas drāmu veidojis talantīgais dienvidafrikāņu režisors Nīls Blomkamps. 2009.gadā viņš, vēl nevienam nezināms Vankūveras Filmu skolas absolvents, par 30 miljoniem dolāru jeb sci-fi žanram gandrīz mazbudžetu (izmaksas lielākoties ir vismaz trīskāršas) uzfilmēja 9.rajonu (District 9). Skarbā alegorija par aparteīda laikiem un Dienvidāfrikas brutālo segregācijas vēsturi ienesa zinātniskās fantastikas lauciņā svaigas vēsmas un ierādīja, ka ar pārpasaulīgām, šķietami infantilām citplanētiešu tēmām var apspriest jēdzīgas lietas. 

No jauna 2013.gadā izķidājis sociālās nošķirtības tēmu ne visai veiksmīgajā distopijā Elizeja (Elyseum), Blomkamps ar lenti Robots vārdā Čapijs (Chappie) atgriežas dzimtajā Johannesburgā – te noris filmas stāsts, komisks un intriģējošs, brīžam līdzīgs neprātīgai halucinācijai.

Gudrie dzelži

Lai gan eksperimenta rezultātā cilvēcisku apziņu ieguvis androīds, kas būvēts policijas vajadzībām, vairāk atgādina ainiņu no nesenā un šķērmā Robokopa pārfilmējuma, titulvaronis Čapijs tomēr iederas citā «gudro ierīču» kompānijā. Tās leģendārākie «biedri» ir gan pirmais kino robots – Friča Langa 1927.gada meistardarba Metropoles sievišķais un negantais Maschinenmensch* -, gan Stenlija Kubrika 2001: Kosmosa odisejas HAL 9000 – biedējoša sarkana elektroniskā «acs», kas aukstasinīgā klusumā noslaktē Jupitera misijas komandas locekļus. 

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu