Jeb – kā tērēsim Eiropas struktūrfondus veselības aprūpei 2014.- 2020.gadam
Latvijas likumdošanā veselības aprūpes pieejamības nodrošināšana un sabiedrības veselība uzticēta pašvaldībām. Šo formulu Ārstniecības likumā pirms 18 gadiem iestrādāja labklājības ministrs Vladimirs Makarovs, kurš fatāli baidījās no veselības jomas.
Pēc 18 gadiem veselības ministre Ingrīda Circene (Vienotība), raugoties no Aizputes slimnīcas direktores krēsla kā bākas, rīkojusi iestrādāt 2014.- 2020.gada plānošanas perioda Eiropas Savienības fondu līdzekļu tērējuma projektā, ka veselības nozarē līdzekļi jāatvēl reģionu slimnīcu krāsošanai un jaunas tehnoloģijas ieviešanai – sauksim to par infrastruktūras attīstību.
Par iepriekšējiem struktūrfondu līdzekļiem tika labi izremontēta arī Aizputes slimnīca, tiesa, šajā ēkā vairs nav slimnīcas. Esam iegādājušies izcilus “dzelžus”, tiesa, Latvijas reģionos trūkst ārstu un māsu, kas ar tiem strādā.
Veselības ministrija sagatavojusi dokumentu – darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” (DP) veselības sadaļu projektu, kurā vairākus simtus miljonus latu atvēl infrastruktūrai, bet lielāko daļu no sabiedrības veselības naudas – pašvaldībām.
Latvija ir pārāk maza valsts, lai veselības aprūpē, kaut vai pieejamības nodrošināšanā, mums būtu 119 dažādi veselības aprūpes modeļi uz nepilniem diviem miljoniem iedzīvotāju. Tiesa, mums ir lielās pilsētas, kas lepojas ar savu daudzmiljonu ieguldījumu slimnīcu rekonstrukcijā, jaunu ēku būvē un tehnoloģiju iegādē. Bet mums ir novadi, kuros par veselības pieejamību atbild deputāts – bezdarbnieks.
Un tomēr – pamatojums, kāpēc mēs vairs nevaram ņirgāties par savu valsti un šķērdēt Eiropas struktūrfondu naudu, ir pilnīgi cits. Pašlaik mūsu rīcībā ir informācija par notikumiem Ukrainā, par slaktiņiem Donbasā, par “zaļajiem cilvēciņiem”, par jaunajām kara doktrīnām.
Patīk kādam vai ne – ar jaunām agresijas realitātēm Austrumeiropā ir jārēķinās, un tas ir ne tikai militāristu, bet arī mediķu uzdevums. Austrumukrainā cietušajiem galvenokārt ir plašas šautas, spridzinātas traumas, kas prasa vienlaikus anesteziologa, ķirurga, neiroķirurga nekavējošu rīcību – ne vēlāk kā stundas laikā. Patīk kādam vai ne, Latvijā nāksies pastiprināt reģionālo slimnīcu (Daugavpils, Rēzekne, Valmiera u.c.) kapacitāti, jo visās slimnīcās mēs vienlaikus pilnu speciālistu komplektu nodrošināt nevarēsim, un nebūtu jau arī jēga bezgalīgi turēt katrā slimnīcā plaša profila brigādi.
Kara medicīnas loģika liktu šādu speciālistu komplektu turēt ne tikai Liepājā un Ventspilī, bet arī Kuldīgā, jo kara doktrīna vispirms Latvijā nīcinātu ostas pilsētas. Donbasa pieredze pagaidām liecina, ka neviena no karojošām pusēm neaiztiek slimnīcas, kurās palīdzību saņem abu pušu karotāji.
Donbasā var gūt arī pilnu informāciju, kā visvairāk pietrūkst, kas visvairāk vajadzīgs (narkotiskie pretsāpju līdzekļi un šķidrumi rehidratācijai).
Pieredze rāda, ka Latvija par saviem līdzekļiem nekad neveidos normālas, mūsdienīgas medicīnas rezerves, tās vienmēr nedaudz atgādinās Otrā pasaules kara nestuvju un telšu komplektus. Vienīgā iespēja sagatavoties X stundai ir Eiropas struktūrfondu līdzekļus ieguldīt universitāšu slimnīcu un reģionālo slimnīcu modernizācijā šādā virzienā:
• moderna, lēta elpināšanas aparatūra;
• moderna rehidratācijas (šķidruma ievades) nodrošināšana ar ļoti nopietnām rezervēm;
• moderna pretsāpju līdzekļu un antibakteriālo līdzekļu banka reģionālajās slimnīcās;
• vieglu, saliekamu gultu-nestuvju, kā arī imobilizācijas ierīču un materiāla bāze;
• modernu, relatīvi lētu diagnostikas un ārstniecības metožu ieviešana, apmācot personālu un iegādājoties tehnoloģijas.
Šodien izkaisīt Eiropas struktūrfondu līdzekļus jaunu datortomogrāfu, magnētiskās rezonanses aparātu un citas tehnoloģijas iegādei visās bijušajās rajonu slimnīcās ir neracionāli, lai neteiktu vairāk – muļķīgi.
Tikai pagājušo nedēļu no ESF nākotnes projektiem izzuda veselības ministres sapnis par mobiliem, tehnikas piekrautiem autobusiem, ar kuriem ginekologi, zobārsti vai okulisti braukās pa rajoniem. Šis sapnis ir aizņemts no Centrālāfrikas Republikas speciālistiem, kaut rada aizdomas, ka miljonus vērtos mobilos autobusus ir dokumentos iestrādājis kāds, kas cerēja tos Latvijas valstij par ESF naudiņu iepārdot.
Lētāk un efektīvāk ir nodrošināt labu speciālistu pieejamību lielākajās pilsētās, bet pacientu aizvešanu uz turieni nodrošināt, paredzot speciālu transportu. To varētu panākt, par Eiropas struktūrfondiem paplašinot primārās pieejamības ārstu (ģimenes ārstu) materiāli tehniskos resursus, būsim godīgi – palielināt tieši ģimenes ārstu kapacitāti, nodrošināt ar struktūrfondiem viņiem transportu, modernas diagnostikas aparatūru, pirmās palīdzības iespēju materiāli tehnisko bāzi.
Vēlēšanu priekšvakarā nevar būt nekas nepopulārāks kā iebilde pret pašvaldību funkciju (nodrošināt veselības aprūpes pieejamību un sabiedrības veselību), ja nu vienīgi finanšu ministra Andra Vilka (Vienotība) godīgā atziņa: šā vai tā – nodokļi būs jāceļ.
Un tomēr es vēlētos katram deputātu kandidātam, kas tagad skatās spogulī un tajā redz topošo veselības ministru, aizdomāties – nāksies centralizēt veselības aprūpi. Līdzekļu nepietiek un nepietiks, lai kura partija ķertos pie varas grožiem.
Situācijā, kad Austrumeiropā atkal žvadzina ieročus, veselības aprūpei jābūt vienotai, skaidri definētai, mūsdienīgai un gatavai neparedzētiem gadījumiem. Latvijā nav un nebūs militāro hospitāļu, taču daļai ārstu nāksies apgūt militāro medicīnu, miera laikos aprūpējot zemessargus un Bruņotos spēkus, mācoties pasaules karstajos punktos, bet X stundā – glābjot cilvekus atbilstoši NATO doktrīnai – galvenais ir cilvēks, un katram ievainotajam ir tiesības uz specializētu palīdzību „zelta” stundas laikā.
Priekšvēlēšanu iztapoņas pieliektu muguriņu Veselības ministrijai piedāvā Eiropas struktūrfondus iedzīvotāju veselības uzlabošanai tērēt caur pašvaldībām. Tas nozīmētu – pašvaldībām izdomāt, kā tās veselībai tērē līdzekļus.
Es, protams, saprotu, ka Latvijā ikviens ir zinošs hokeja treneris, kaimiņu bērnu pedagogs, bet īpaši – speciālists medicīnā, bet sabiedrības veselība nudien ir joma, kas ir ne tikai jāmācās, bet arī jāstudē un jāsaprot. Sabiedrības izpratni par veselību lielā mērā nosaka interneta portālu, žurnālu “Ko Ārsti Jums Nestāsta”, “Astroloģija” un “Kas Jauns”, kā arī kaitīgu uzturbagātinātāju reklāmu pārsātināti raidījuma “Dzīvīte” padomi. Patlaban veselības jomā valda jūklis ne tikai sabiedrībā, bet arī par sabiedrības veselību atbildīgo 119 pašvaldību ierēdņu izpratnē.
Aicinu Laimdotu Straujumu (Vienotība) vēsu prātu pārvērtēt Veselības ministrijas ierēdņu sastrādātos dokumentus!
Autors ir Latvijas Ārstu biedrības prezidents
Komentāri (26)
Gaisma; Enģelis 27.06.2014. 17.17
:Apinim
Un ko jūs, Apini, esat darījis, lai tas zarnas dakters, kas nolādot Latviju aiznesās uz Daunbasu ārstēt kalorādus, Latvijā vairs nekad neārstētu?!
0
ligakalnina 27.06.2014. 10.48
Taisni Latvijas VM bezatbildība ir cēlonis, ka datortomogrāfi un citi ārkārtīgi dārgi diagnostiskie aparāti nu jau ir visur, gandrīz vai, jebkurā nelielā slimnīcā, tikai nav ne specialisti, ne valsts finansējums, un tie, bieži vien netiek izmantoti.
Tāpat, visas tās reformas – iesākumā, izlieto ES naudu slimnīcas remontam, uzreiz pēc tam šo slimnīcu nolemj slēgt, Aizpute ir viens piemērs, bet, ir daudzi citi.
Visam iemesls ir totāls bardaks VM un visā valstī, birokrātijas pārbagātība, toties veselā saprāta un atbildības pilnīgākais trūkums.
Viss tas bija sen jācentralizē, jāizrēķina, cik daudz tādu miljonu vērtu diagn. aparātu Latvijā nepieciešami, lai tie nestāv tukši, bet, tiktu izmantoti, utt., absolūti nekas no tā darīts netiek, katrs pērk, ko grib, lai tikai saņemtu “otkatu”, totāls bardaks, korupcija, nesakārtota likumdošana, un absolūti bezatbildīga VM.
Un mūsu VM Circene, savulaik, būdams Aizputes sl. g.a., aizņēmās aparatūru, kas vajadzīga Aizputes slimnīcas sertifikācijai, no citām slimnīcām, tikai uz sertifikācijas laiku, tātad, vienkārši krāpās, tur uztaisīja rwemontu, utt., un tad, ātri vien, aizklapēja, tagad gan tur ir ĀP un pieņem ķirurgs un viens no ģiomenes ārstiem, bet, principā, vairākums telpu ir neizmantotas, tāpat, kā bijušajā poliklīnikā tiek uzturēti pāris kabineti, arī pēc visas poliklīnikas remonta, un soc. aprūpes centrs atrodas vēl trešajā mājā, un viss tas taču jāapkurina un jāuztur par nod. maksātāju naudu, īsti nezinu, kas tur par ko atbild, zinu, ka tagad viss it kā skaitās pie Kuldīgas sl., bet, kaut kas arī pašvaldībai.
Te ir piemērs “valstiskam” naudas izlietojumam – trīs lielas mājas, katrā tiek izmantoti labi, ja 20% telpu, un par visu maksā nodokļu maksātājs.
Neskaitot vēl cita ģimenes ārsta prakses, par ko, pastarpināti, tāpat samaksā nodokļu maksātājs, kas atrodas vēl ceturtajā telpā.
4
Signija Aizpuriete > ligakalnina 27.06.2014. 13.38
——-
Piektdien Briselē parakstīti ES Asociācijas līgumi ar Gruziju, Moldovu un Ukrainu, kas paredz ciešu politisko asociāciju un ekonomisko integrāciju ar ES, stiprinot demokrātiju, tirgus ekonomiku, kā arī labu pārvaldību reģionā.
===============================================================================
Ir laiks Latvijas “veiksmes stāsta” radītājiem ieviest savus radītos 119 veselības aprūpes modeļus arī Gruzijā,Moldovā un Ukrainā!
Uz priekšu,apinīši,circenīši u.c. reformatori – Eiropas naudas apguvēji!
0
Signija Aizpuriete > ligakalnina 27.06.2014. 11.10
——-dzeris49:”(..)Viss tas bija sen jācentralizē, jāizrēķina, cik daudz tādu miljonu vērtu diagn. aparātu Latvijā nepieciešami, lai tie nestāv tukši, bet, tiktu izmantoti, utt., absolūti nekas no tā darīts netiek, katrs pērk, ko grib, lai tikai saņemtu “otkatu”, totāls bardaks, korupcija, nesakārtota likumdošana, un absolūti bezatbildīga VM.”
===============================================================================
Rietum-krātijas kapitālisms un demokrātija neiet, “davai” atpakaļ nākotnē!
Back to the USSR/Хочу в СССР!
http://www.youtube.com/watch?v=Yn3YqoRDTQo
0
ligakalnina > ligakalnina 27.06.2014. 13.36
Tādu piemēru ir papilnam, galvenais – “apgūt” naudu, un tālāk, lai kaut vai tur zāle neaug, tā ir Latvijas ikdiena, un, ne tikai medicīnā, cik mums nav tādas celtnes ar “liekiem” stāviem un milzīgi uzpūstām izmaksām?
Diemžēl, atbildīgo par tādiem valsts un pašvaldības naudas neadekvātiem tēriņiem nav, un, pie mūsu likumdošanas, nav gaidāms, ka kādreiz būs.
Kas attiecas uz medicīnu – protestē pret situāciju medicīnā ierindas ārsti, nodarbojas ar iepirkumiem un celtniecību pavisam citi cilvēki, dažādi funkcionāri, kas saistīti ar pašvaldību un VM, kuriem intersē nevis slimnieki, bet, naudas “apgūšana”, derēja šīs divas lietas nodalīt.
Bet, neatceros nevienu ministru, kas par to būtu domājis, katrs, kas nāca, tikai palielināja pacientu līdzmaksājumus, un uzlika visu slogu slimniekiem, mums viena diena slimnīcā nu jau maksā 10 reiz dārgāk ( neskaitot analīzes un izmeklējumus, tad būs visas 20 reizes), kā tai pašā Igaunijā, nerunājot par operācijām, rindām, un visu pārējo.
Bet, pat ja novērsīs visus tos nelietderīgos tēriņus, ar 2,9% no IKP normālu medicīnu nav iespējams izveidot, ES medicīnai aiziet 5 – 14% no IKP.
Ar to negribu teikt, ka Latvijā ir galīgi slikta medicīna, Latvijā ir, pārsvarā, labi un kvalificēti ārsti, bet, viņi nespēj, pie tāda finansējuma, izdarīt vairāk, nekā dara.
0
andris902 > ligakalnina 27.06.2014. 12.40
….Dzeri…te viens labs rakstiņš, kā šādas situācijas veidojas, kā tiek pieprasīti līdzekļi no valsts un mūžīgā neapmierinātība par līdzekļu trūkumu no mediķu puses…
Viens stāvs jaunceltajā Ogres slimnīcā izrādījies lieks
http://www.tvnet.lv/zinas/regionos/477008-viens_stavs_jaunceltaja_ogres_slimnica_izradijies_lieks
0
Ansis 01.07.2014. 16.47
OT – 2009. gadā loģiski, ka tajā situācijā, kādā bija iebraukts …
akcīzes celšana, tieši tāpat kā “aizņemšanās” no pensijām reāli bija likumsakarīgas.
Normāli būtu bijis, ka iepriekšējā izaugsmes periodā jau būtu celti nodokļi un uzkrāta kaut neliela rezervīte un tad krīzei sākoties varētu laist kādu nodokli uz leju … tā būtu bijis normali … tikai rezerves nebija – atšķirība no Igaunijas.
Nu un Zane diezgan loģiski Tev nodemonstrēja, ka akcīze un pvn degvielai ir nevis par augstu, bet gan … drīzak jau pieklajīgi mazi.
Ņemot vērā robežas tuvumu – celt šos varbūt daudz nevajadzētu, bet uz leju laist ne tik.
BET
gribētu aizrādīt, ka tagad mums skaitās izaugsmes periods – IKP aug. Nu labi – no zemas bāzes, tāpēc aug ātrāk kā citiem.
Bet nevajag sacerēties, ka augs ilgi. Pie mums skaitās kapitalisms – drīz cikls atkal mainīsies un būs kārtējā lejupslīde.
Šajā sakarā nevajadzētu pārāk sapriecāties un izdāļāt nenopelnīto, bet gan jāplano tā, lai nakamo krīzi varam pārlaist bez 18%-25% IKP krituma.
Šajā ciklā ir jāpaspēj izdarīt arī kautkas labs – jāizveido pastāvīgas eksportpreces ražojošas darbavietas. Ne jau pati valsts tādas radīs, bet javeido likumdošana, lai šādiem uzņēmumiem būtu zemi nodokļi, nekāptu eletrības OIK utt – nu kautvai lai tādi apstakļi, lai Valmieras stiklašķiedra nepārceļ ražotnes uz ārvalstīm utml.
0