Balso bez galvas 108

Foto: Ieva Lūka, LETA
Sarmīte Ēlerte
Print Friendly, PDF & Email

109,5 miljoni eiro Rīgas nodokļu maksātāju naudas kārtējo reizi pazudīs „Rīgas satiksmes” melnajā caurumā*

Šodien Rīgas dome balsoja par sabiedriskā transporta biļešu cenu politiku. Domei bija jāpieņem lēmums par 109,5 miljonu eiro Rīgas nodokļu maksātāju naudas pielietojumu, un deputātu pienākums ir rūpēties, par šīs naudas jēdzīgu izmantošanu.

2012.gada pārskatā par Rīgas attīstības programmas un stratēģijas ieviešanu varējām lasīt, ka nevienlīdzības rādītājs – Džini koeficients – Rīgā ir 34,3%. Tas rāda Eiropas Savienības pilsētai neraksturīgu un nepieņemami augstu nevienlīdzības līmeni. Rīgas deputātu lēmumi var nevienlīdzību Rīgā mazināt, atstāt nemainīgu vai palielināt.

Vistiešākajā veidā to ietekmē lēmums par atlaižu noteikšanu Rīgas sabiedriskajā transportā. Arī tā ir daļa no sociālās politikas un deputātu pienākums ir rīdzinieku šodienas un nākotnes interesēs piedāvāt jēdzīgu un atbildīgu politiku.

Pretējā gadījumā mēs nekādā veidā netuvosimies Rīgas stratēģijas 2030 izvirzītajam mērķim: Rīga – Ziemeļeiropas metropole. Tā ir ābeces patiesība: Ziemeļeiropas pilsētas lepojas ar vismazāko nevienlīdzības līmeni.

109,5 miljoni – tāda ir šodienas lēmuma ietekme uz Rīgas 2014.gada budžetu. Salīdzinājumam atgādināšu, ka tā ir gandrīz ceturtā daļas no nākamajā gadā plānotajiem Rīgas pilsētas ieņēmumiem. Mums ir jāraugās, lai šī nauda tiktu jēdzīgi un sociāli atbildīgi izlietota.

Ir apsveicami, piemēram, ka daļa no šīs naudas aizies, lai turpinātu sabiedriskā transporta atlaides pensionāriem. Vidējā vecuma pensija valstī ir Ls 188, tāpēc var apgalvot, ka šis atlaides mazinās nevienlīdzību. Tāpat nevienlīdzību Rīgā mazinās atlaides daudzbērnu ģimenēm, pedagogiem, kuru darbs iepretim viņu darba nozīmīgumam, ir nesamaksāts, vēl vairākām iedzīvotāju grupām.

Taču šodien Rīgas domes deputātiem tika likts priekšā pagalam dīvains piedāvājums: 50% atlaidi piemērot visiem iedzīvotājiem līdz 75 gadiem, kas Rīgā deklarējušies vai maksā nekustamā īpašuma nodokli.

Tātad šo atlaidi saņems arī mans paziņa Jānis, kas, IT biznesā strādādams, mēnesī pelna pusotru tūkstoti latu. Līga, biznesa konsultante, kas nopelna reizēm 1000, bet reizēm arī 3000 latu. Mana radiniece Andra, kuras atalgojumu gan es nezinu, nesen man teica, ka viņai šāda piesolītā atlaide ne tikai nav vajadzīga, bet viņai būtu kauns to saņemt. Būsim godīgi, arī Rīgas domes deputāti bez šīs atlaides ļoti labi var iztikt.

Jo jābūt aklam, lai neredzētu, ka labu daļu no minētajiem 109,5 miljoniem, kurus kārtējo reizi tiek gatavots bezatbildīgi iemest „Rīgas satiksmes” melnajā caurumā, var izlietot atbildīgi – tā, lai mazinātu Džini koeficientu vai nevienlīdzību, lai Rīga attīstītos Ziemeļeiropas, nevis Latīņamerikas virzienā.

109,5 miljoni ir gandrīz septiņas reizes vairāk nekā Rīgas dome plāno izmaksāt sociālajos pabalstos un vairāk nekā viss Labklājības departamenta budžets. Tas ir gandrīz piecas reizes vairāk nekā 2014.gadā no pašvaldības budžeta paredzēts tērēt pedagogu algām. Atgādināšu, ka pēc krīzes pedagogiem nav pat iepriekšējā līmenī atjaunotas ikmēneša piemaksas. Tas ir gandrīz 10 reizes vairāk nekā no pašvaldības budžeta 2014.gadā paredzēts tērēt pirmskolas pedagogu atalgojumam, kuru algas ir nepieņemami mazas.

Tas ir 25 reizes vairāk nekā pašvaldība paredzējusi privāto bērnudārzu finansējumam, kaut arī finansējuma palielinājums šajā jomā varētu elastīgi risināt apkaunojošo Rīgas bērnudārzu rindu problēmu.

Bet labāk atalgotos un motivētos pedagogos, pieejamos bērnudārzos ir ieinteresēti gan manis minētie Jānis, Līga un Andra, gan arī pensionāri, jo tas nozīmē, ka nākamā paaudze būs labāk izglītota un tādejādi mazāk pakļauta nabadzības riskam. Finansējuma palielinājums šīm jomām, nevis atlaižu piešķiršana tiem, kas bez tām var labi iztikt, liecinātu par atbildīgu Rīgas domes sociālo politiku.

Nu varētu vēl piebilst, ka 109,5 miljoni ir 656 reizes vairāk, nekā pieticīgais finansējums velotransporta attīstības programmas nodrošinājumam Rīgā, kaut arī ar katru gadu aizvien vairāk riteņbraucēju cenšas izlauzties cauri gājēju un mašīnu plūsmām.

Kā jau minēju, daļa no atlaidēm, kas uzskaitītas Rīgas domes lēmuma paskaidrojuma rakstā, ir pamatota, jo sociālais atbalsts nonāk pie tiem, kam tas ir nepieciešams. Savukārt nodokļu naudas izšķērdēšana tuvina Rīgu populisma, nevis Ziemeļeiropas pērlei. Tā ir bezatbildīga sociālā politika.

Rīga ir Latvijas galvaspilsēta. Ģimene no Smiltenes brauc uz teātri Rīgā, jo tas atrodas viņu valsts galvaspilsētā. Pensionāre no Kuldīgas brauc uz Stradiņu slimnīcu Rīgā, jo tā atrodas viņas valsts galvaspilsētā. Jaunieši no Jelgavas brauc uz izstādi Rīgas biržā Rīgā, jo tā atrodas viņu valsts galvaspilsētā. Viņi te ir gaidīti, jo tā ir Latvijas valsts galvaspilsēta. Latvijas valsts vienotība būtu jāciena un jāstiprina gan Rīgas deputātiem, gan Rīgas satiksmes kapitāldaļu turētājam Nilam Ušakovam.

*Raksta pamatā runa, nolasīta Rīgas domes ārkārtas sēdē 2013.gada 19.novembrī

Autore ir „Vienotības” Rīgas domes frakcijas priekšsēdētāja

 

Komentāri (108)

nefratete 19.11.2013. 14.33

Tā vietā lai tiešām, domātu ar galvu pirmie komentāri protams ir ad hominem. Ločmeli un Tēmekli – pirms komentēt varējāt taču izlasīt rakstu par to, ka Ēlertes ieskatā viņai un citiem domniekiem atlaide braukšanai Rīgas Satiksmē nepienākas tieši tāpēc, ka viņi ir pietiekami turīgi. Man godīgi sakot arī kauns šādu atlaidi saņemt būtu.

Tas nav normāli, ka Rīgas satiksmes budžetā dotācijas sastāda 50%. Par transportu ir jāmaksā tik cik tas maksā. Un pašvaldībai ar atlaidēm ir jārūpējas par tās teritorijā dzīvojošajiem maznodrošinātajiem. Ar tieši tēmētām atlaižu programmām – ģimenēm, kurām ir maznodrošināto statuss, pensionāriem ar limitētu braucienu skaitu mēnesī, skolēniem ar laika ierobežojumu. Nevis visiem un cik grib.

PS – sākot no nākamā gada plānoju izdeklarēties no Rīgas, jo neuzskatu, ka Rīgas Dome spēj manis maksātos nodokļus saprātīgi tērēt. Lai tērē kāda cita pašvaldība.

+21
-4
Atbildēt

2

    nefratete > nefratete 19.11.2013. 15.19

    Krix, es jau neesmu par to, lai atņemtu subsīdijas vispār. Bet šobrīd tā subsīdiju došana ir pēc principa – cik paprasīja tik iedosim. Un prasa tik cik lien māgā, tāpēc ka neviens jau tai RS līdz pat šim nav aprēķinājis reālo brauciena pašizmaksu (spriežot pēc RS prezentētā idiotiskā 1,20 EUR aprēķina).

    Es esmu par to, lai:
    1) atlaides būtu tiem, kuriem tās reāli nepieciešamas;
    2) subsīdijas piešķirtu ņemot vērā to braucēju skaitu, kuri izmanto atlaides. Ja mēs vēlamies papildus subsīdiju, lai pakalpojums ir lētāks, un risina paralēli arī pilsētas ēkoloģiskās problēmas, atbrīvojot to no privātā transporta, tad viņa tā arī jāievieš un jāprezentē.

    Citādi iznāk tā, ka pirms 4 gadiem būvējam Park and Ride, tagad ieviešam laucinieku dārgo biļeti, tā lai pilnīgi noteikti neviens to Park and Ride neizmantotu. Un es kā rīdzinieks nevis draudzīgi braucu kopā ar lauciniekiem autobusā, bet čāpoju kājām un elpoju mašīnu dūmus, jo lauciniekiem vairs nav izdevīgi braukt ar Rīgas sabiedrisko, pasažieru apjomi krītas, reisi tiek noņemti, pārējos saspiežas skolnieki un pensionāri kā siļķes mucā un stāv laucinieku veidotajos korķos. Lieliska bilde ne ko?

    +14
    0
    Atbildēt

    0

    lebronj2356 > nefratete 19.11.2013. 14.50

    Lūdzu nevajag, demagoģiju “jāmaksā tik, cik tas maksā”…praktiski nekur pasaulē sab.trans. nemaksā tik cik tas izmaksā – tas kā sociāls un videi potenciāli draudzīgāks pasākums, kas arī samazina satiksmes intensitāti pilsētā, tiek dotēts, līdz ar ko šajā jomā nenotiek konkurence t.i. pakalpojums nav komerciāls…Diemžēl Ušakovs RS ir pārtaisījis par barotavu dažādām rīgas acīm, jē taloniem u.c. super dārgiem štruntiem, kas protams iecērt pamatīgu robu RS budžetā, ko attiecīgi kompensē ar RD piešpricēm, autostāvvietu maksām utt. Jo cita racionāla izskaidrojuma, ņemot vērā cik pārbāzts ir RS transports, kā arī to, ka RS nav laika biļetes kāpēc biļetei būtu jāmaksā kolosālus 84 santīmus man nav, pabraukājot pa Eiropu nākas secināt ka arī sabiedriskā transporta jomā mēs cenšamies taisīt rekordus…negatīvus protams ! 84 santīmi ir tā cena, kas ļoti daudziem liks izvēlēties personīgo transportu, jo tas pie šādas naudas iznāk tikpat dārgi vai pat lētāk, par kaut kādām ērtībām un laika ietaupījumiem vispār nerunājot….Protams tas rezultēsies ar RD satiksmes departamenta kūrētu maksas stāvvietu paplašināšanu, aizbildinoties ar satiksmes regulēšanu, bet de facto kārtējo naudas slauktuvi Rīgā, kur cenas ir augušas ievērojami !

    +16
    -1
    Atbildēt

    0

ligakalnina 19.11.2013. 14.48

Īsti nesaprotu, ko Ēlerte pateica tik nepareizu, un par ko korī vārās OT un Ločmelis?

+18
-5
Atbildēt

4

    piziks > ligakalnina 19.11.2013. 16.21

    Dzeri, liekuli, nu, kad otrreiz pārlasīji rakstā izlasāmo, kārtējo kažoks uz otru pusi?! 🙂 Kamēr otrreiz pārlasīt piespiests neesi, tikmēr un uzreiz tik nesaprotošs, cik vien pašam izdevīgi.

    +5
    -10
    Atbildēt

    0

    ligakalnina > ligakalnina 19.11.2013. 20.09

    Kāds man vispār izdevīgums vai neizdevīgums no tiem komentāriem?
    Vai tu domā, ka es te dzenos pēc plusiem, vai vēl kā?

    +4
    -6
    Atbildēt

    0

    piziks > ligakalnina 19.11.2013. 15.03

    Kas Tev, Dzeri, nav skaidrs?

    Ka vienīgi demagoģijas un politkonkurentu apkarošanas dēļ nav labi iztēlē atraut Rīgu, kas SC tikusi/atdot/pārdota, no pārējās LV, ko “veiksmīgi” čakarē valdošas koalīcijas galvenā varas tehnoloģijas partija? Ja Ēlerte nebūtu Vienotībā, tad vēl varētu Džini indeksa ciparu pārmest tikai ausainim, bet — tātad, arī Tavuprāt — Rīgas dome jau tik neatkarīga, ka LV bardaks pārvlades cūcības/nekompetence/savtīgums R;igu nav ietekmējis nekādi? Ar to i netaisos Ušakovu attainot vai aizstāvēt, kā te bāleliņiem pieņemts, bet Vienotības partijniecei Rīgas kaitēs neierēķināt Saeimas valdības nedarīto ir gan cūcība, gan nekaunība.

    +6
    -8
    Atbildēt

    0

    ligakalnina > ligakalnina 19.11.2013. 15.17

    Nu, ja par to Džini indeksu, tad piekrītu, tā milzīga socialā noslāņošanās, neraksturīga ES, jau ir ne tikai Rīgā, un to pašu varētu pārmest arī Latvijas valdībai.
    Bet, par tām biļetēm jau viņai taisnība.

    +8
    -3
    Atbildēt

    0

buchamona 19.11.2013. 15.39

…Nu varētu vēl piebilst, ka 109,5 miljoni ir 656 reizes vairāk, nekā pieticīgais finansējums velotransporta attīstības programmas nodrošinājumam Rīgā… +++ šis ir viens no būtiskākajiem argumentiem, kuru Ēlerte ir izvirzījusi savā runā par to, kā jēdzīgi izmantot atlaidēm paredzētos līdzekļu. Pats zinu pilsētas, kur sabiedriskais transports kursē pustukšs, bet veloceliņ ir lieliski iekārtoti, pat ar īpašiem luksoforiem aprīkoti, kur gandrīz pie katra veikala ir velosipēdu novietne, kur pie dzelzceļa stacijas ir velosipēda maksas garažas, kur atstāt savu riteni, dodoties tālāk ceļā ar vilcienu, jeb arī plašas nojumes, tiem pašiem velosipēdiem, ja nevēlies maksāt par velosipēda atstāšanu utt. Brauc jauni un veci…

Par pārējo – būs ļoti liels pārliecināšanas darbs jāizdara, lai tiem rīdziniekiem, kuri šobrīd gaida “lielo atlaidi,” pielektu, ka patiesībā šī masveidu atlaižu ieviešana būs masveida krāpšana.

Ar interesi gaidu, kā beigsies šis likumu rakstīšanas un RD lēmumu formulēšanas duelis starp Rīgas domes un Saeimas juristiem saistībām ar šīm pašām atlaidēm 🙂

+13
-1
Atbildēt

0

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu