fbpx

Katram pāķim savu rīdzinieku! 51

Foto: Ieva Čīka, LETA
Antra Ērgle
Print Friendly, PDF & Email

Vietējie ekonomiskie migranti jau tagad uztur galvaspilsētu

Nemaksāšu vairāk par Rīgas sabiedrisko transportu, pat ja dome tik greizu lēmumu pieņems.Kolēģei, kas gadu desmitiem dzīvo un strādā Rīgā, bet deklarētā dzīvesvieta ir laukos, jau gatavs plāns, kā ”pāķiem” paredzēto dubulto maksu apiet. ”Vai tad neatradīšu rīdzinieku, kas man nopirks ”iezemieša” e-talonu?! Draugu ka biezs, tie, kas līdz centram atbrauc ar auto, te staigā kājām un savas privilēģijas neizmanto. Maksāt vēl vairāk? Par ko – par to, ka ieguldām galvaspilsētas infrastruktūrā ar saviem pirkumiem? Tad jau tiešām labāk iet kājām vai braukt ar riteni!”

Ūdensgalvas efekts

Briestošajā finanšu segregācijā, ko 3.oktobrī Latvijas Radio 1 (LR1) raidījumā ”Krustpunktā” pulksten 12.30 ar paseklu analīzi mēģināja aizstāvēt spalvasbrāļi, aspekts par to, cik naudas ikdienas ekonomiskie migranti jau tagad atstāj Rīgā, īrējot dzīvokli, ēdot pusdienas, iepērkoties, izmantojot sadzīves pakalpojumus, jā, arī braucot ar sabiedrisko transportu, netika pieminēts. Iespējams, jau tagad lauku strādājošo ieguldījums galvaspilsētas ekonomikā ir nozīmīgāks par Rīgas pensionāru masas iemaksām pašvaldības budžetā.

Nav korekti salīdzināt Rīgas situāciju, piemēram, ar Londonu, jo acīmredzama ir atšķirība starp abu galvaspilsētu ekonomiskās ietekmes apjomu valstī. Rīga kā ūdensgalva, tik mazā valstī droši vien loģiskā ceļā, ir un paliek dominējošs saimnieciskās aktivitātes centrs. Ko darīt cilvēkiem, kam savā pilsētā vai ciemā darba nav, bet Rīgā strādājot galus var savilkt? Vai tiešām dubultās biļešu cenas aizstāvji vēlas, lai šis būtu pēdējais piliens kāda izšķiršanās kausā vispār atstāt šo valsti? Otrkārt, Rīga joprojām koncentrē sevī valsts iestādēs, veselības pakalpojumu sniedzējus un izglītības institūcijas, kādu nav nekur citur Latvijā. Ja man, piemēram, vajag uzziņu no Valsts arhīva, tātad manam braucienam uz galvaspilsētu nav nekāda sakara ar mēru Nilu Ušakovu (SC) un viņa lielisko ”Rīgas satiksmi”, pēkšņi jāmaksā vairāk par nokļūšanu līdz iestādei? Vai slimam lauku pensionāram nebūs papildu sods likt maksāt dubultā par ceļu līdz slimnīcai, lai saņemtu unikālu izmeklējumu? Pieļauju, par to varētu sūdzēties tiesībsargam.

Izvēlas glupi, bet soda citus

Jāpiekrīt, ka dažādu nozaru centralizācija Rīgā ir arī valdības darba rezultāts gadu desmitu ciklā. Taču situāciju var sakārtot, iespējams, ar pamatotu likumu par galvaspilsētu. Tajā varētu noteikt, kā dalāmi valsts un pašvaldības ieguldījumi Rīgas infrastruktūrā. Iespējams, palīdzētu iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) pārdale, piešķirot pārdesmit procentus no Rīgā strādājošo laucinieku nopelnītā galvaspilsētas pašvaldībai. Varbūt šādus risinājumus var apsvērt un rosināt Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, vērtējot Rīgas domes lēmumu, kad tāds taps.Taču nepiekrītu, ka laucinieku nevēlēšanās nemaksāt vairāk par Rīgas sabiedrisko transportu navsaistāma ar ”Rīgas satiksmes” caurskatāmu un ekonomiski pamatotu darbību, kā to vakar LR1 apgalvoja diskutētāji. Ja līdzekļi pašvaldības kapitālsabiedrībā tiktu tērēti pārdomāti un pašiem rīdziniekiem izdevīgākajā veidā, varbūt nevajadzētu meklēt, kur vēl no kāda iekasēt lieku naudu.

Nilam Ušakovam esot rīdzinieku mandāts pieprasīt lielāku maksu no ”pāķiem” par galvaspilsētas infrastruktūras nolietošanu, LR1 apgalvoja profesijas biedrs. Es drīzāk teiktu – kāpēc lauku cilvēkiem jāmaksā vairāk par rīdzinieku dīvaino, populistisko izvēli uzticēt varu politiķiem, kas akceptē pārmērīgus tēriņus izrādīšanās projektiem, bet nedod nekādu skaidrību par apdomīgu un ekonomiski pamatotu nodokļu maksātāju apkalpošanu?

Bonusu – pensionāram

Piemēri par citām Eiropas galvaspilsētām, kur ārpusniekiem jāmaksā par iebraukšanu ar privāto auto, ir pilnīgi ārpus šīs tēmas, jo tam ir pavisam citi iemesli, proti, vēlme samazināt transporta plūsmas intensitāti, padarīt urbāno vidi zaļāku utt. Šis nav tas gadījums. Turklāt, ja Rīgas dome būtu izveidojusi ērtu ”park&ride” sistēmu, lai tālāka ceļa braucēji varētu nolikt mašīnas pie galvaspilsētas robežas un ceļot tālāk ar sabiedrisko transportu, varbūt pasažieru un ieņēmumu būtu vairāk, bet satiksmes plūsma – mazāk blīva. Ja nu tagad, sarēķinot visus izdevumus, lauku strādātājiem būs izdevīgāk līdz bezmaksas dienesta stāvvietai braukt ar savu auto cauri visai Rīgai? Tad gaiss galvaspilsētā būs vēl vairāk sabojāts.Turklāt papildu izdevumi ceļam līdz darbavietai var likt darba devējiem palielināt speciālistu algas.

Ko tad, ja pēc dažiem gadiem izrādīsies, ka šis bijis slieksnis, kura dēļ uzņēmumu ir izdevīgāk pārcelt tuvāk darbinieku dzīvesvietai, proti, uz kādu Rīgai tuvējo lauku novadu? Tā jau būtu nevis iedzīvotāju, bet uzņēmēju migrācija, kas var iesist pa kabatu daudz sāpīgāk. Ko tad, ja rīdzinieks vienu īpašo e-talonu jau būs nopircis, jautāju kolēģei. Ak kungs, viņa smejas locīdamās, lai pārdevējam saka – jā, man bija e-talons, bet kaut kāds pāķis to nozaga! Drošības pēc var aiziet uz policiju un pieteikt zādzību – lai tie lauķi saņem!

Domāju, iegūt rīdzinieka e-talonu lauciniekam nebūs nemaz tik grūti, piemēram, sarunājot, lai to iegādājas kāds galvaspilsētas pensionārs par nelielu, bet taisnīgu ”bonusu”, teiksim, desmit latiem.Labāk vienreiz samaksāt kādam ar mazāku iztikšanu nekā pildīt jau tā biezo rātes kungu guzas.Kā katram rīdziniekam ir lauki, kur aizbraukt paelpot svaigu gaisu un norakt kartupeļus, tā katram lauciniekam noteikti atradīsies savs rīdzinieks, ar kura atbalstu nemaksāt vairāk par jau tā Eiropā, iespējams, dārgāko sabiedrisko transportu.

Antra Ērgle, laikraksta ”Bauskas Dzīve” žurnāliste

 

Komentāri (51)

ligakalnina 04.10.2013. 11.32

Un katram Rīgas sovoklumpenim, vai pat visiem kopā – savu Ušakovu!
Un katram linuxam vai superim – 11.rbļ.48 kap.par komentāru, Kremļa izcenojums saviem troļļiem!
Un Iram – galvenā balva par demokrātiju un toleranci par to, ka nebano ārā sovjetfašistu un nacistu superi, un ļauj tam no rīta līdz vakaram smirdēt šai portālā!

+29
-2
Atbildēt

10

    Inese > ligakalnina 04.10.2013. 11.42

    Latviešiem likumi nav rakstīti?

    +1
    -10
    Atbildēt

    0

    dace_roze_lmt_lv > ligakalnina 05.10.2013. 11.23

    Jā, jūs noteikti tā arī pavēlētu, būdams Ušakova vietā. Bet lieta ir tāda, ka Ušakovs nav rasists, atšķirībā no jums. Te jūsu sirdij mīļa bilde no ASV rasistma laikiem:

    http://3.bp.blogspot.com/-skV7YChx3RI/URDbahuheaI/AAAAAAACXII/BG-GQu7zdKQ/s1600/Whites+Only+-+Racism+in+The+U.S.,+1955+(5).jpg

    http://www.vintag.es/2013/02/only-for-white-photos-of-public.html

    0
    -3
    Atbildēt

    0

    Kaspars Špūle > ligakalnina 04.10.2013. 11.50

    Kāpēc tāds uztraukums, Džeri?
    Viss taču labi, tuvumā nav neviena “nacionāļu klauna” 😀

    +10
    -11
    Atbildēt

    0

    Kaspars Špūle > ligakalnina 04.10.2013. 12.08

    Džeris: šinī portālā viņi uzvedas kaut cik pieklājīgi
    ———-
    Tas noteikti ir tavs nopelns

    +7
    -8
    Atbildēt

    0

    Ojārs > ligakalnina 04.10.2013. 13.19

    dzeris49 Viens – otrs nacionālklauns nav gudrāks par superi
    —————
    Tu maldies – “superis” (vai drīzāk “superI”) ir pietiekami gudrs un labi sagatavots un apgādāts ar milzīgu informatīvo bāzi.

    +4
    -5
    Atbildēt

    0

    runivs > ligakalnina 05.10.2013. 10.28

    Ušakova un Amerika tandēms varētu jau vēl iet tālāk. Lai vieglāk būtu kontrolēt šo viņu iedomāto kārtību, jāpieņem noteikumi, ka pirmajā vagonā brauc ” naši”, bet otrajā ” ģerevņa” (pirmajā ” mūsējie” , otrajā – _ ” lauķi” ) 🙂

    +5
    0
    Atbildēt

    0

    ligakalnina > ligakalnina 04.10.2013. 11.56

    Viens – otrs nacionālklauns nav gudrāks par superi, bet, šinī portālā viņi uzvedas kaut cik pieklājīgi.

    +12
    -4
    Atbildēt

    0

    ligakalnina > ligakalnina 04.10.2013. 19.41

    Es piekrītu, protams, gan superis, gan linuks ir labi sagatavoti, un, visdrīzāk, tur zem viena nika strādā vairāki cilvēki.
    Un, ja linuks, pārsvarā, vēl turas rāmjos, tad superis iziet ārpus visiem rāmjiem, un viņa komentāri, bieži vien, ir tik klaji provokatīvi, nacionalistiski, fašistiski, par kādu tur politkorektumu vispār nerunājot, to nebūtu piecietis neviens civilizēts portāls nekur ES.
    Šinī sakarībā Ir pozīcija, nebanojot šo apmaksāto provokatoru uz visiem laikiem, ir vairāk, kā dīvaina, un, vismaz man, absolūti neizprotama.
    Var jau pieciest jebkuru viedokli, pat, visnepatīkamāko, emocionālu, pat kaut kur aizvainojošu utt., pats neesmu svētais, bet, ļaut šeit nepārtraukti izkārnīties ( nevis izteikt viedokli) vienam trollim – provokatoram, tas man nav izprotams, šis portāls sāk kļūt pretīgs, vairs pat negribas šeit komentēt.
    Iespējams, tas jau ir tas šo klaunu mērķis, bet, kāpēc to vajag Ir redakcijai, un, vai viņi vārdu “toletrance” un “viedokļu dažādība” neizprot kaut kā pārāk plaši?

    Un vēl jau, pavērojiet, kā viss attīstas dinamikā – ja ombross, articulus, utt., patreizējai Patona fans, kas it kā bija viens no radikālākajiem “nacionalistiem”, “mainās uz augšu”, un viņa komentāri kļūst arvien civilizētāki, tad supera komentāri kļūst arvien nekaunīgāki un pretīgāki, un jau balansē uz naida kurināšanas robežas, tad kāpēc tā, un kāpēc Ir to nespēj saskatīt?

    +10
    -1
    Atbildēt

    0

    ligakalnina > ligakalnina 04.10.2013. 12.32

    “Nacionalisti”, pārsvarā, raksta “no sirds”, Superis ir skaidrs provokators, kas cenšas pateikt ko sevišķi aizvainojušu par Latviju, latviešiem, utt., protams, kā viņš to saprot un spēj atbilstoši savam “intelektam”, tur tā atšķirība, un taisni tāpēc viņš būtu jābano ārā.

    +13
    -2
    Atbildēt

    0

    kkristaps > ligakalnina 04.10.2013. 12.07

    11 rubļi un 48 kapeikas – tas ir 18 santīmi, ja nemaldos:) Nav brīnums, ka abi kungi/dāmas raksta bez apstājas…

    +15
    -2
    Atbildēt

    0

silvija_vitina 04.10.2013. 11.31

ja kas, ar šo oficiāli apstiprinu, ka esmu rīdziniece un ka savu “piekrišanu” ušmeriku vājprāta murgien neesmu devusi.

+27
-2
Atbildēt

0

janis17 04.10.2013. 12.13

Pirmo reizi šādu ušmerika “inovāciju” sastapu Sanktpēterburgā apmēram 1994.gadā, kad par Ziemas pils muzeja apmeklēšanu ārzemniekiem bija jāmaksā 4x vairāk, nekā krieviem. Tad nu pēc 20 gadiem šī realitāte ir sasniegusi Rīgu, kas reāli kļūst par valsti valstī, kur zemniekam, kas ušmerikus apgādā ar pārtiku, nu jāmaksā par otkatu no tramvaju, autobusu un trolejbusu miljardu vērtajiem iepirkumiem. Muļķīšus atraduši :)))

+21
-4
Atbildēt

0

Lai pievienotu komentāru, vai ienāc ar:

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu

eskişehir escort samsun escort gebze escort sakarya escort edirne escort