Lehs Valensa: Kapitālisms pašreizējā formā šo gadsimtu nepārdzīvos • IR.lv

Lehs Valensa: Kapitālisms pašreizējā formā šo gadsimtu nepārdzīvos

38
Lehs Valensa. Foto: EPA/LETA

Sabiedrība nevar atļauties bezdarbu, tāpēc nepieciešamas iniciatīvas darba vietu radīšanai

Kapitālisms pašreizējā formā šo gadsimtu nepārdzīvos, šādu viedokli ceturtdien Varšavā tikšanās laikā ar starptautisku žurnālistu grupu pauda bijušais Polijas prezidents, leģendārais poļu arodkustības “Solidaritāte” līderis Lehs Valensa. Viņaprāt, kapitālisma sistēma jāreformē, lai tā spētu cīnīties ar mūsdienu izaicinājumiem, ziņo LETA.

Valensa pauda viedokli, ka patlaban mēs atrodamies uz jaunas ēras sliekšņa. Esam pārdzīvojuši robežu, karu un revolūciju ēru, kas ir aizvērta, un tagad atvērts intelekta, informācijas un globalizācijas laikmets.

Nevienai paaudzei iepriekš nav bijusi tāda iespēja baudīt mieru, labklājību, atzina Polijas eksprezidents. Taču viņš norādīja, ka jaunā ēra no līdzšinējās atšķiras tik ļoti, ka ir vajadzīgas strukturālas, institucionālas reformas, jo vecās institūcijas ir piemērotas iepriekšējās sistēmas pārvaldei, taču tās nav piemērotas jaunajam laikmetam.

Polijas eksprezidents uzsvēra, ka būtisks jautājums ir tas, kāda būs ilgtspējīga ekonomiskā sistēma. Protams, tas nebūs komunisms, taču tas nebūs arī kapitālisms pašreizējā formā, teica Valensa un prognozēja, ka mūsdienu kapitālisms šo gadsimtu nepārdzīvos. Valensa norādīja uz pēdējos gados piedzīvotajiem protestiem daudzviet pasaulē, tai skaitā arī Ziemeļāfrikā un ASV. Gan protesti Ēģiptē, gan ASV bija vērsti pret kapitālismu, atzina Polijas eksprezidents.

Viņš atzīmēja, ka protestu laikā neviens neapšaubīja tādas vērtības kā brīvais tirgus un privātīpašums, taču tiek apšaubīts viss cits, kas nāk līdzi šai sistēmai. Protestu laikā jaunie un izglītotie cilvēki norādīja, ka tiem ir vajadzīgs darbs un atbildība par darbavietu radīšanu ir jāuzņemas biznesa cilvēkiem, kapitāla īpašniekiem, nevis politiķiem vai valdībām. Biznesam ir jāpiedāvā darbavietas, sacīja Valensa, atzīmējot, ka nevaram atļauties bezdarbu, jo tie cilvēki, kas ir bez darba, nemaksā nodokļus un nepērk preces, tādējādi bezdarbs nāk par sliktu jebkuram.

Polijas bijušais prezidents atzina, ka bezdarbs varēja pastāvēt vecajā ērā, kad valstis centās konkurēt ar citām valstīm un dominēt. Tā bija “žurku skrējiena” ēra, kuras laikā varēja izlikties nemanām vājākos, kas nespēj īsti iesaistīties konkurences cīņā. Taču tagad viena valsts ar otru vairs nekonkurē, tāpēc nevajag atbalstīt tos, kas “žurku skrējienā” var ātri skriet, jo viņi paši var par sevi parūpēties. Tā vietā vajag pūles veltīt tiem, kas šajā skrējienā ir viduvējās pozīcijās, kas atpaliek. “Tik ilgi, kamēr ievērosim šo nostāju, darba vietu pietiks visiem un pat paliks pāri,” vērtēja Polijas eksprezidents.

Sabiedrība nevar atļauties bezdarbu, tāpēc nepieciešamas iniciatīvas darba vietu radīšanai, rezumēja Valensa. Kā piemēru šādai iniciatīvai viņš minēja ieceri Ķīnas pilsētās būvēt vairāklīmeņu satiksmes pārvadus, lai tādējādi izvairītos no satiksmes sastrēgumiem. Tikmēr Varšava kļūst arvien neciešamāka, ik pēc desmit metriem ir luksofori, cilvēkiem jāsēž sastrēgumos un jākavē darbs. Sabiedrība īsti nevar atļauties investīcijas šo problēma risināšanai, taču Valensa mudināja domāt, vai, no otras puses, tā var atļauties augstu bezdarba līmeni.

Valensa 1983.gadā saņēma Nobela Miera prēmiju par Polijas antikomunistiskās kustības vadīšanu.

 

Komentāri (38)

ligakalnina 06.06.2013. 17.35

Taisni vai jābrīnās, ka daži nezina, kas ir Valensa, un sauc viņu par “mazizglītotu”, utt.
Un par to kapitalismu – izskatās, viņam taisnība, kaut kam jāmainās.

+7
-2
Atbildēt

7

    Kârlis Kleins > ligakalnina 06.06.2013. 17.47

    Viņam ir vien profenes izglītība. Un kā šodien atceros, jau tālajā 1990. gadā labākie Polijas dēli un meitas viņu savādāk kā chuj jebany i nesauca.

    0
    -6
    Atbildēt

    0

    Kârlis Kleins > ligakalnina 06.06.2013. 21.55

    Poļu valodu pārzinu labi, pat ļoti labi, tāpēc ne tev būs mani mācīt, kādi vārdi poļu valodā ir, un kādu nav ;) un, ja tev ir bijuši piedzīvojumi publiskajās atejās, nevajag domāt, ka tādi ir atgadījušies itin visiem ;)

    0
    -2
    Atbildēt

    0

    Kârlis Kleins > ligakalnina 07.06.2013. 14.45

    Es ļoti daudz ko protu ;)

    0
    -1
    Atbildēt

    0

    Kârlis Kleins > ligakalnina 06.06.2013. 22.35

    Zajebiście ;) Ja ci wierzę na słowo, że znasz polski lepiej ode mnie ;)

    0
    0
    Atbildēt

    0

    Kaspars Špūle > ligakalnina 07.06.2013. 07.13

    Jā, poliski lamāties tu māki.

    +1
    0
    Atbildēt

    0

    inara_baumane_la_lv > ligakalnina 06.06.2013. 22.13

    no_comments
    puišel, neblato!
    tas ko tu pārzini nav poļu valoda, bet baltkrievu versija..

    +2
    0
    Atbildēt

    0

    inara_baumane_la_lv > ligakalnina 06.06.2013. 21.43

    viedais valensa jau 1980 gadā paredzēja psrs sabrukumu, kamēr no comments lieto vārdus, kuru poļu valodā vispār nav!
    no kurienes tāds trulums?
    1990 gadā komentētājs belastokas tirgus tualetē bija saticis tautiešus…

    +4
    0
    Atbildēt

    0

inta_s 07.06.2013. 08.50

Kad iet runa par kapitālismu vajadzētu precizēt kādu tieši domā. Jo pastāv gan brīvā tirgus kapitālisms, gan monopola kapitālisms.
Nedz ASV nedz ES vairs nav brīvā tirgus kapitālisms, nu ir monopola kapitālisms. Atšķirība tāda ka brīvā tirgus kapitālismā uzņēmumi konkurē savā starpā par pircējiem piedāvājot labākos produktus par labāko cenu – tas arī ir faktors kas dod vienam uzņēmuma pārspēku pār otru, taču monopola kapitālismā atsevišķi uzņēmumi kļūst tik lieli, ka spēj ietekmēt politiķus un (korupcija, lobijs) kā rezultātā tiek izdoti likumi, kas dod pārspēku pār visiem citiem konkurentiem nevis tāpēc ka būtu labāks produkts par labāku cenu bet tāpēc ka ir izdots likums kas tos padara par vienīgo piegādātāju. Tāpat tas tiek attīstīts arī tālāk ka uzņēmumi nevar bankrotēt bet tos glābj par iedzīvotāju naudu ko atkal izdod kā likumu uzpirktie politiķi.

Tāda ir atšķirība: http://youtu.be/cVdI4Kx8TdY

Pēc būtības gan politiskās, gan ekonomiskās sistēmas var iedalīt individuālismā un kolektīvismā. Kolektīvismā valsts ir visa centrā un tās iedzīvotāji pakļauti tam – viss tiek darīts “kopīgā labuma vārdā” – gan atņemti līdzekļi Banku elites glābšanai, samazinātas cilvēku tiesības “drošības vārdā”, utt. Individuālismā ir otrādāk, centrā ir indivīds un valsts dara visu lai aizsargātu tā tiesības. Tiesa tad arī indivīdam ir visa atbildība, ja ir ieguldījis kur nepareizi, tad visu var pazaudēt un tā ir viņa atbildība kur izvieto līdzekļus, taču valsts nekādā gadījumā nejauksies iekšā uzņēmējdarbībā neļaujot kādam bankrotēt kas ir normāla uzņēmējdarbības cikla sastāvdaļa, tāpat valsts darīs visu lai aizsargātu indivīda tiesības uz brīvību izteikties, pārvietoties, privātumu, taisnu tiesu, utt.

Kan Ķīnā, gan ASV, gan ES ir monopola kapitālisms kas ir kolektīvisma paveids. Diemžēl individuālisma vairs nav – tas bija reiz ASV taču banku elitei izdevās to likvidēt.

Tā rezultātā ir notikusi milzīga plaisa starp bagātajiem un nabagajiem jo visi līdzekļi akumulējas monopola kapitālismā – mazā elitē:

http://youtu.be/slTF_XXoKAQ

Manuprāt pasaule mainās un šim monopola kapitālismam būs jāsabrūk – cilvēki nepieņems šo jauno vergtura iekārtu kurā valda maza Banku elite un dzen cilvēkus tālāk verdzībā.

Ar vien vairāk cilvēki saprot ka laime ir palīdzot citiem nevis dzenoties tikai pēc maksimālas peļņas – ar vien vairāk rodas pasaulē tā sauktie sociālie uzņēmēji, kas veido uzņēmumus pārdodot konkurētspējīgus produktus nodrošinot darba vietas un peļņu novirzot sociāliem mērķiem no kā gūst visa sabiedrība. Tam ir mērķis.

Esošā sistēma sabruks – jautājums ir ko mēs darīsim lai Banku elitei neizdotos ieviest tirāniju. Viss atkarīgs no mums pašiem.

+2
0
Atbildēt

0

grislits 06.06.2013. 18.00

Par kapitālismu – lielāka problēma ir arvien ātrāka kapitāla koncentrācija lielu kompāniju rokās, kā rezultātā vidējam indivīdam ir maz iespēju iesaistīties kā uzņēmējam tirgū, kurš “brīvs” ir vairs nosacīti.

No otras puses par to bezdarbu – ja cilvēkam nav pietiekami līdzekļu, viņam diezgan ātri sāk darboties smadzenes. Ar to gribēju teikt, ka bezdarbu lielā mērā arī samazinātu pabalstu sistēmas maiņa uz tādu, kas nenodrošinātu pietiekami komfortablu dzīvi nedomājot par to kā atrast darbu.

+4
-4
Atbildēt

2

    ineta_rr > grislits 08.06.2013. 18.03

    Jā, sāk gan darboties smadzenes, piemēram, nabadzīgiem zemniekiem savākties ar sev līdzīgiem un izdzīvot, pasākumam nosaukuma nebija, jo tas, kam nav nosaukuma, neeksistē. Savējie teica: „Runāsim par mūsu lietu“, kad vajadzēja par to runāt, un žurnālisti viņus nosauca par „Mūsu lieta“ jeb Cosa Nostra (nezinīšiem: vēl viņus sauc par Mafia).

    robert_j, vai Latvija tiešām ir to pelnījusi? Populisti SC jau ir. ZZS mūžam dzīvi, kamēr venti kasē. Repše arī jau pošas uz Saeimu ar kaudzi „uzņēmēju“ padusē. Vai vēl vajag dzīt iedzīvotājus līdz izmisumam, lai noskaidrotu, kas notiks vispirms – vai iemācīsies izdzīvot bez naudas, aizbrauks vai ķersies pie netīriem naudas ieguves veidiem. Zinot mūsu pelēkās ekonomikas apjomus, dažkārt nodomāju, ka kaut kas uz trešo pusi jau ir, tikai izpaliek redzamas grupējumu cīņas, politikā arī dominē oligarhi nevis vienkāršie cilvēki. Bet laikam jau roberts_j un viņam līdzīgie grib redzēt, vai var būt vēl ļaunāk.

    0
    0
    Atbildēt

    0

    Ieva Aile > grislits 06.06.2013. 21.53

    Tas varētu derēt,ja strādājot cilvēks varētu normāli nopelnīt,nevis vilkt dzīvību un dzīves beigās būt tikpat nabags,kā sākumā.Nav normāli,ja 21.gadsimtā civilizētā valstī cilvēkiem jāstrādā par vēdera tiesu.

    +5
    -1
    Atbildēt

    0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu