SM: Vienošanās ar CAF par vilcieniem nav panākta 34

Foto: Evija Trifanova, LETA
Print Friendly, PDF & Email

Satiksmes ministrs uzdevis sagatavot priekšlikumus par turpmāko rīcību piešķirto ES fondu apguvē

Vienošanās starp a/s “Pasažieru vilciens” (PV) un Spānijas uzņēmumu “Construcciones y Auxiliares de Ferrocariles S.A.”(CAF) par jaunu vilcienu iegādi nav panākta, paziņojumā medijiem norāda Satiksmes ministrija (SM).

PV valde īsi pēc pusnakts informējusi SM par sarunu rezultātiem starp PV un Spānijas uzņēmumu CAF, kas vilcienus plānoja ražot arī sadarbībā ar “Rīgas vagonbūves rūpnīcu” (RVR), raksta “Nozare.lv”.

SM pauž nožēlu, ka pēdējo mēnešu laikā nav izdevies panākt vienošanos starp PV un CAF par jaunu vilcienu iegādi. Kā informējis PV, pēdējās dienās starp abiem uzņēmumiem notika intensīvas sarunas un tajās tika panākts nopietns progress, tomēr par būtiskiem punktiem starp uzņēmumiem vienošanās netika panākta. Līdz ar to netika nodrošināta Eiropas Savienības (ES) līdzfinansējuma pieejamība šim projektam pilnā apmērā, paziņojumā presei raksta SM.

SM pieprasījusi PV valdes detalizētu rakstisku skaidrojumu par sarunu gaitu un sasniegtajiem rezultātiem, kā arī iespējamiem tiesiskajiem riskiem.

Satiksmes ministrs Aivis Ronis uzdevis sagatavot priekšlikumus par turpmāko rīcību esošajā aktivitātē piešķirto ES fondu apguvē iesniegšanai tuvākajā Ministru kabineta sēdē.

PV valdes locekļi trešdien preses konferencē skaidroja – vakar plkst. 23.54 esot saņēmuši no CAF atbildi, ka piedāvātajiem līguma grozījumiem nevar piekrist. Līdz ar to 2.aprīlī parakstītais līgums nav spēkā. PV kopumā esot piedāvājis runāt CAF par 70 punktiem, taču vienošanās par lielu daļu no tiem nav panākta. Ja tiktu pagarināts līguma termiņš, tas juridiski nozīmētu jauna līguma slēgšanu un pēc būtības būtu nelikumīgi, uzsvēra PV valdes loceklis Aigars Štokenbergs (Vienotība).

PV valdes priekšsēdis Artis Birkmanis teica, ka bez attiecīgiem grozījumiem līgumu nebija iespējams parakstīt, jo tiktu zaudēts ES 100 miljonu latu finansējums.

Štokenbergs norādīja, ka CAF, visticamāk, nav piekritis līguma grozījumiem, jo tādējādi no šā darījuma mazinātos uzņēmuma peļņa.

Patlaban joprojām esot spēkā konfidencialitāte attiecībā uz līgumu, jo šāds punkts esot ietverts pašā līgumā. PV valdei tagad līdz 9.oktobrim jāizlemj, vai piedalīties mediācijas procesā Stokholmas tiesā. Tā kā Latvijas pusei esot stipri juridiskie ieroči, to varētu arī darīt. No otras puses, piedalīšanos mediācijas procesā paredzēja 2.aprīļa līgums, kurš tagad vairs nav spēkā. Mediācijas process izmaksājot pāris simtu eiro dienā (140 lati).

Jau ziņots, ka līguma grozījumi bija nepieciešami, jo Eiropas Komisija iepriekš brīdināja Latviju, ka, turpinot īstenot PV un CAF parakstīto jauno pasažieru vilcienu piegādes līgumu, valstij var pašai nākties maksāt 100 miljonus latu, kuri iepirkumā paredzēti kā ES Kohēzijas fonda līdzfinansējums.

Ārvalstu investoru padomes vadītājs Ģirts Greiškalns trešdien Latvijas Radio atzina, ka septembrī ticies ar CAF un RVR pārstāvjiem, kas atzinuši, ka viņiem nav skaidrs, kādi soļi jāper, lai jau aprīlī parakstīto līgumu par vilcienu piegādi sāktu īstenot.

Greiškalns norādīja uz ilgstošo neskaidrību par to, kurš šajā iepirkumā ir gala lēmuma pieņēmējs – PV, kas rīko konkursu, SM, kas pārrauga PV, vai arī Ministru kabinets, kas deva pilnvarojumu slēgt līgumu.

Viņš uzskata, ka no šā neveiksmīgā gadījuma būtu jāmācās, lai turpmāk šādas ilgtermiņa neskaidrības iepirkumos neatkārtotos.

Ārvalstu investoru pārstāvis atzina, ka cīņa par lieliem pasūtījumiem ir salīdzinoši asa un katrs izmanto sev pieejamos resursus, iesaistot nozaru asociācijas un arī politisko resursu. Viņš piekrita, ka arī vilcienu iepirkumā rodas iespaids par politiķu iesaisti, un tas varētu būt bremzējis, nevis paātrinājis procedūru.

Kā ziņots, 26.septembrī PV nodeva Spānijas uzņēmumam vēstuli, kurā precīzi formulēja piecus vilcienu iepirkuma līguma grozījumu punktus. PV valdes loceklis Štokenbergs iepriekš norādīja, ka ir “zemi riski” Latvijai tikt iesaistītai tiesvedības procesos, ja atbildi CAF nesniedz līdz 2.oktobrim, jo līgumā, kas parakstīts šogad 2.aprīlī, ir vienošanās par riskiem. Viņš piekrita “Nozare.lv” apgalvojumam, ka, līguma termiņam beidzoties, faktiski beidzas arī saistības.

Vērienīgāko iepirkuma konkursu Latvijā PV izsludināja 2009.gada decembra sākumā. 2011.gada martā Eiropas Komisija apstiprināja ES Kohēzijas fonda (KF) lielo satiksmes nozares projektu par Rīgas piepilsētas dzelzceļa pasažieru pārvadājumu sistēmas modernizāciju un dīzeļvilcienu ritošā sastāva atjaunošanu, un no projekta kopējām izmaksām KF finansējums ir 100 miljoni latu.

Jauno 34 elektrovilcienu un septiņu dīzeļvilcienu iepirkuma iegādes kopējās izmaksas tika plānotas 144 miljonu latu apmērā, no kuriem ES fondu finansējums būs 100 miljoni latu, bet PV līdzfinansējums šī projekta īstenošanai būs 44 miljoni latu. Savukārt otra līguma daļa paredzēja šo vilcienu uzturēšanu 30 gadu periodā. Kopumā līguma vērtība bija 610,76 miljoni eiro (429,24 miljoni latu). Jaunajiem vilcieniem bija jābūt saražotiem līdz 2015.gada augustam.

Ministru prezidents Valdis Dombrovskis (Vienotība) uzsvēris, ka nevar pieļaut risku, ka PV un CAF noslēdz tādu līgumu, kura dēļ tiks veikta finanšu korekcija un Latvija daļēji vai pilnībā nesaņems Kohēzijas fonda līdzekļus. Premjers atgādināja, ka saskaņā ar Eiropas Komisijas norādēm jau iepriekšējā līguma variantā, kurš tika piedāvāts CAF, bija novirzes no iepirkuma objekta prasībām. Ja šī situācija netiks mainīta, tad tiks piemērota finanšu korekcija un Latvija daļēji vai pilnībā nesaņems ES Kohēzijas fonda līdzekļus.

Premjers apstiprināja, ka 2.oktobris ir pēdējais šī jautājuma atrisināšanas termiņš un tas netiks pagarināts.

 

Komentāri (34)

Sandris Maziks 03.10.2012. 08.37

IR jabut kriminallietai pret Freivaldu, CAF, Roni un krievu banditu un cekistu “severstal” parstavjiem Igauni un Locmeli, lai CAF parstavji un Zarins(SC) vairs nesmirdetu.
Par ko cinins? Lai “severstal”(krievija) tiktu pie modernam tehnologijam un gutu pelnu no vilcieniem, par kuriem pateretajam naktos maksat paaugstinatu cenu.

+17
-1
Atbildēt

0

putekliic 03.10.2012. 09.59

Vai kāds var beidzot skaidri un gaiši atbildēt uz diviem vienkāršiem jautājumiem: 1) KĀPĒC PV NOLSĒDZA TĀDU LĪGUMU AR CAF, KURŠ NEATBILDA VALDĪBAS MANDĀTAM???
2) vai Freivalds gāja pie Roņa vai pa tiešo uz valdību un teica, ka CAF šantažē un vēlas mainīt nosacījumus, ko mēs tagad darīsim?
Ja tā lieta būtu tīra no mūsu puses, jebkuš normāls cilvēks Freivalda vietā tā būtu darījis. Bet tā kā viņš to nedarīja, tad acīmredzot te ir kliedzošs vai nu korupcijas vai nekompetences gadījums. Iespējams, ka pat abi kopā un Freivalds visā ir tikai “peška”.

+13
-1
Atbildēt

0

silvija_vitina 03.10.2012. 13.49

Visā šajā padarīšanā velns var kāju lauzt. Tāpēc izteikt kaut kādus minējumus un konspirāciju teorijas ir diezgan jau pastulbi. Es katrā ziņā nesaprotu, vai mums tos vilcienus vajag vai nevajag (jo vēl taču kaut kādos perspektīvos plānos ir RailBaltic, kas ir pilnīgi cits dz/c standarts, ja nešaubos).

Bet skaidrs ir viens. Tas, ka līgums nav noslēgts, kā šajā gadījumā, un ka līgums IR lauzts, kā radaru gadījumā, liecina, ka valsts vismaz sāk kaut kādā mērā likt sprunguļus lielajiem shēmotājiem (lai kas tie arī nebūtu). Tas, ka shēmošana ir bijusi, par to jau nu laikam šaubu nevienam nav. Nu vismaz tā ir pozitīva tendence. Lai gan, visticamāk, vainīgo kā vienmēr nebūs.

+9
0
Atbildēt

0

Lai pievienotu komentāru, vai ienāc ar:

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu