Netaisnīgās budžeta vietas • IR.lv

Netaisnīgās budžeta vietas

43
Studenti protestā pie Ministru kabineta. Foto: Raitis Plauks, F64
Pauls Raudseps

Lai arī tas vēl nav valdības darba kārtībā, jau tagad gan studentu protestos, gan rektoru izteikumos par augstākās izglītības finansējumu jaušamas ne tikai saprotamas bažas par nākamā gada budžeta apjomu, bet arī pozicionēšanās iespējamajai cīņai par tā saukto “Ķīļa reformu”, kura iezīmētu radikālu izmaiņu augstākās izglītības finansēšanas sistēmā.

Lai kādas būtu domstarpības par detaļām, ir skaidrs, ka šīs sadursmes emocionālais centrs būs jautājums par augstskolu budžeta vietām. Jau ilgus gadus šis valsts izsniegtais labums ir bijis svarīgākais temats sabiedrības diskusijās par augstāko izglītību, pēc principa – galvenais, lai būtu iespēja kaut ko dabūt par brīvu. Jautājums par šādu “brīvpusdienu” derīgumu vai pat vēlamību faktiski netiek apspriests.

Bet tieši tāpēc, ka esošā sistēma ir vienlaikus neefektīva un sociāli netaisnīga, jaunā izglītības minstra Roberta Ķīļa pārstāvētās Zatlera Reformu partijas piedāvātā augstākās izglītības finansēšanas sistēmas pārveide ir tik svarīga. Jo, pat ja esošā valdība to nepieņem (un, par nelaimi, izskatās, ka Vienotība par to negrib pat dzirdēt), diskusijas par šo priekšlikumu varētu vismaz likt sabiedrībai nopietni padomāt, kādu rezultātu Latvija vēlas no savas augstākās izglītības sistēmas.

Laika un naudas izšķiešana

Spilgtu esošās sistēmas neefektivitātes piemēru satiku pagājušā gada vasarā. Braucot uz laukiem, iznāca garāka saruna ar jaunu vīrieti, kas studē Rīgas Tehniskajā universitātē. Viņš bija iestājies RTU kādā tehniskā fakultātē tikai viena iemesla dēļ – tāpēc, ka tur bija viegli iekļūt budžeta grupā. Apmācību līmenis viņam likās ļoti vājš, un pats par šo izglītību viņš nekādā gadījumā nebūtu gatavs maksāt. Strādāt “apgūtajā” specialitātē viņš arī netaisījās un lielāko daļu laika pavadīja ar studijām nesaistītā darbā, ar kuru piepelnījās iztikai un izpriecām. Viņa vienīgais studiju mērķis bija saņemt diplomu, lai pēc tam varētu sākt domāt, ko darīt.

Lieliski, vai ne? Valsts maksā par nederīgu izglītību, jauns cilvēks iznieko vairākus gadus tikai ķeksīša dēļ, toties – ir budžeta vieta valsts augstskolā. Protams, ne jau visi studenti tik vieglprātīgi izturas pret savu laiku un iespējām, tomēr nešaubos, ka minētais stāsts ir pietiekami plaši izplatīts, lai tas daudziem būtu ja ne pilnībā, tad vismaz daļēji atpazīstams.

Daudziem studentiem rodas stimuls izvēlēties fakultāti nevis atbilstoši savām spējām, interesēm vai izpratnei par iespējām nākotnē dabūt darbu, bet tikai pēc principa – kur var dabūt kaut ko par velti? Taču tas ir tikai viens no patreizējās sistēmas trūkumiem. Kā redzams no manis sastaptā jaunieša piemēra, budžeta vietu radīšana, lai sagatavotu valstij vajadzīgus speciālistus, nedod pilnīgi nekādas garantijas, ka students faktiski tajā jomā arī strādās.

Esošās sistēmas aizstāvji bieži cenšas radīt iespaidu, ka budžeta vietu skaits kaut kā atspoguļo valsts attieksmi pret augstāko izglītību, un, ja budžeta vietu nebūtu, tas kaut kā parādītu, ka valstij “studenti nav vajadzīgi”. Taču jau tagad par valsts naudu studē tikai apmēram trešā daļa Latvijas studentu. Pārējie to dara par maksu, vai nu valsts, vai nu privātās augstskolās. Acīmredzot viņi uzskata, ka kaut kādu vērtību par šo naudu viņi saņem, un maksas augstākā izglītība kā tāda nav pietiekams dzinulis, lai visi jaunie cilvēki pamestu valsti. Jo arī tajās Eiropas valstīs, kur augstākā izglītība teorētiski ir par brīvu, izdevumos par iztiku var aiziet summas, kas ir līdzvērtīgas maksai par izglītību tepat Latvijā.

Nabagie atbalsta turīgos

Protams, ir cilvēki, kuriem ir grūti atļauties maksāt par augstāko izglītību, tomēr, par nelaimi, esošā budžeta vietu sistēma kopumā neveic sociāli izlīdzinošu funkciju. Citu valstu pieredze rāda, ka labākus rezultātus iestājeksāmenos gūst jaunieši no relatīvi turīgām ģimenēm. Grūti iedomāties, ka Latvijā ir citādi. Tātad priekšrocības uz subsidētu izglītību ir tiem, kuriem pēc tās ir mazāka vajadzība, un šo turīgo ģimeņu atvašu izglībību ar saviem nodokļiem apmaksā visa sabiedrība. Tai skaitā tie, kuru bērni vai nu vispār neies augstskolā, vai arī par to maksās, kā nu katrs to spēj. Turklāt augstskolu beidzējiem ir ievērojami augstāki vidējie ienākumi un zemāks bezdarba līmenis nekā citiem darba tirgus dalībniekiem. Atkal jājautā – vai ir taisnīgi, ka visa sabiedrība maksā, lai dažiem juristiem, ekonomistiem vai programmētājiem būtu iespēja ievērojami labāk pelnīt?

Vērtīgs priekšlikums

ZRP priekšlikums novērstu lielu daļu esošās sistēmas trūkumu. Valsts augstskolās tiktu likvidētas budžeta vietas, toties katram studentam, vienalga, vai tas apmeklē valsts vai privātu augstskolu, būtu nodrošināta iespēja saņemt valsts garantētu aizdevumu, ar kuru būtu iespējams segt studiju maksu. Aizdevumu būtu jāsāk atmaksāt tikai brīdī, kad augstskolas beidzēja alga pārsniedz kādu noteiktu līmeni, piemēram, vidējo algu, un mēneša maksājuma lielums tiktu rēķināts tikai kā daļa no ienākumiem virs šā noteiktā līmeņa.

Šāda sistēma būtu sociāli taisnīgāka. Nabagie vairs nemaksātu par turīgo izglītību. Visiem būtu pieejami aizdevumi uz vienādiem noteikumiem, turklāt tie būtu jāatmaksā tikai tad, kad augstskolas beidzējs varētu atļauties to darīt. Šāda sistēma veicinātu racionālu studiju priekšmeta izvēli, jo studentam vairs nerastos kārdinājums iestāties fakultātē tikai tāpēc, ka tur var iegūt diplomu par velti. Taču vienlaikus tiktu radīts daudz efektīvāks instruments, kā panākt augstskolu beidzēju piesaistīšanu valstij stratēģiski svarīgiem darbiem, jo reforma paredz kredītu dzēst cilvēkiem, kuri iet strādāt šādās profesijās. Visbeidzot, komplektā ar atbildīgāku augstskolu akreditēšanas un vērtēšanas sistēmas ieviešanu izmaiņas veicinātu veselīgu konkurenci starp Latvijas daudzajām augstskolām, tādējādi uzlabojot augstākās izglītības kvalitāti.

Lēta izglītība dārgi maksā

Protams, tik radikālu izmaiņu Latvijas augstākās izglītības finansēšanas sistēmā nebūtu iespējams ātri ieviest, pat ja tai būtu Ministru kabineta nedalīts atbalsts. Tā tas nav, un valdības deklarācijā ierakstīta tikai gatavība izstrādāt un sagatavot ieviešanai 2014.gadā “principiāli jaunu augstākās izglītības finansēšanas modeli”, nekonkretizējot, kāds tas būs. Turklāt ZRP priekšlikumā vēl nav detalizēti atbildēts uz jautājumiem, kā tieši valsts finansētu izsniegtoskredītus, kā nodrošinātu to atmaksu un kā saglabātu akadēmisko potenciālu nozarēs, kuras valstij ir svarīgas, bet uz kurām iet studēt mazs studentu skaits.

Tomēr par spīti šiem jautājumiem var droši teikt, ka šie priekšlikumi ir pelnījuši, lai tos nopietni samēro ar rezultātiem, kurus mēs vēlamies saņemt no Latvijas augstākās izglītības sistēmas. Līdz šim bieži vien šķitis, ka galvenais, ko gribām no augstskolām, ir, lai kāds tās varētu apmeklēt par velti. Taču patiesībā šī lētā izglītība sabiedrībai dārgi maksā, un izpratne par to būtu pirmais solis uz stāvokļa uzlabošanu.

 

Komentāri (43)

Dmitry 10.11.2011. 06.57

Izcils raksts un skaidrojums!
No vienas puses valsts riskē atsakoties no budžeta vietām bet no otras- valsts nav tik bagāta lai apmaksātu izglitibu tiem kuri nevēlas mācities un nedotu iespēju tiem kuri patiesi to vēlas. Pie visām šī reformām svarigākais ir sakārtot to kvalitāti, lai studenti redz jēgu tam par ko viņi maksā!

Katrā ziņā, Ķīļa kungam ir ko mācities no P.Raudsepa:) Izglītibas ministram jebkuras pārmaiņas vajadzētu izskaidrot šādā veidā vai citādi bet studentiem / pasniedzējiem klātienē (jautājumi/atbildes). Protestu galvenais iemesls ir nevis paredzētā izglitibas sistēmas reforma bet gan skaidrojuma un komunikācijas trūkums!

+12
-4
Atbildēt

2

    Dmitry > Dmitry 10.11.2011. 14.15

    Lētāka tā var būt tikai tad ja pacelsies kopējā izglītibas kvalitāte un efektivitāte kas atspoguļosies ar kopigajā ekonomiskajā efektivitātē.
    SWOT analīze un ne tikai, būtu ļoti vēlama!

    +1
    -1
    Atbildēt

    0

    Gaisma; Enģelis > Dmitry 10.11.2011. 11.17

    Ingra_

    Kas liek domāt, ka jaunā sistēma būs lētāka? Varbūt kāds var ielikt saiti, kur sniegta salīdzinošā abu shēmu analīze! Nu kaut vai elementāra SWOT?

    +3
    0
    Atbildēt

    0

Yanis 11.11.2011. 02.23

Raksta autors ir ļoti iedvesmojies no žurnālā The Economist paustajām idejām par maksas augstāko izglītību. Esmu par reformu Latvijas augstākajā izglītībā, iespējams, pat ieviešot maksas izglītību, bet, manuprāt, nav īsti godīgi tieši šos argumentus no Lielbritānijas un ASV piemērot Latvijas gadījumā. Autors apgalvo, ka budžeta vietu likvidēšana ir taisnīga un pamatota, jo izglītības finansēšanā būtu jāpiedalās tikai tiem, kas studē, jo, saņemot šo izglītību, viņi vēlāk pelnīs vairāk nekā tie, kam šādas izglītības nav.

Pirmkārt, Latvijā nav tik ļoti noslāņojusies sabiedrība kā Lielbritānijā, kur iekļūt augstskolā ir grūti, ja neesi nācis no attiecīga sociālā slāņa un līdz ar to no turīgas ģimenes. Lielbritānija ir valsts, kur Eiropā ir vislielākais kontrasts starp visbagātākajiem un visnabadzīgākajiem iedzīvotājiem, turklāt arī valsts, kur šai starpībai ir vismazākā tendence sarukt. Turklāt tur ir milzīga loma sociālajam statusam un ja tu esi dzimis working class ģimenē, tad to var atpazīt uzreiz tava runas veida, un tev ir grūti intervijā augstskolā konkurēt ar kādu citu, kas no bērna dienām ir “pareizi” audzināts un ir saņēmis kvalitatīvu un bieži maksas pamata un vidējo izglītību.

Latvijā, lai gan, protams, vieglāk augstskolā iestāties ir tiem, kas nāk no labi situētām ģimenēm un droši vien no galvaspilsētas, tik stipras sabiedrības noslāņošanās nav, tāpēc šķiet pārāk mākslīgi runāt par to, ka nabagais maksā par bagātā izglītību budžeta vietu gadījumā, par to neko nesaņemot pretim. Latvijā noteikti ir daudz studentu, kas nav vai nebūtu varējuši mācīties par savu vecāku naudu, bet kuriem nav bijis problēmu tikt uzņemtiem universitātē, pat ja vecāki nav turīgi. Materiālais līmenis Latvijā mazākā veidā atspoguļo intelektuālo sagatavotību un zināšanu bagāžu, nekā tas ir Anglijā. Tāpēc neredzu iemeslu, kāpēc mazāk turīgajiem vajadzētu iebilst pret budžeta vietām, ja arī viņu bērniem potenciāli būtu iespēja studēt budžeta vietā. Šajā ziņā valsts pienākums ir nodrošināt visiem Latvijas bērniem kvalitatīvu vispārējo izglītību.

Bet vēl lielāks pretarguments tam, ka tiem, kas nevēlas vai nevar studēt, nekādā veidā nebūtu jāpiedalās maksāšanā par augstāko izglītību, ir tas, ka augstākā izglītība ir nevis prece, bet vērtība, kas dod labumu visiem iedzīvotājiem. Labums, ko nes izglītota sabiedrība, ir milzīgs, bet Latvijas gadījumā īpaši būtu jāmin latviešu valodas izkopšana un attīstīšana augstā akadēmiskā līmenī, šo valodu faktiski lietojot dažādās jomās. Protams, ka Lielbritānijā šādu apsvērumu nav, jo angļu valoda ir dominējošā zinātnē, literatūrā un citās jomās. Mūsu valodai nav tādas vietas pasaulē, bet tā ir viens no mūsu kultūras lielākajiem balstiem, un arī tie, kas nav ieinteresēti gūt augstāko izglītību, no tā gūst ja ne reālu, tad morālu labumu. Tāpat nedrīkst aizmirst arī par citām izglītotas sabiedrības priekšrocībām, no sasniegumiem zinātnē un labiem profesionāļiem labumu tieši vai netieši gūst visi.

Vispār šīs iecerētās reformas aspektā tiek dzirdēts tikai par budžeta vietu likvidēšanu, bet nekas nav teikts par to, kā tieši tiks uzlabota augstākās izglītības kvalitāte. Vēl ir arī jautājums, vai daudzi studiju kredīta ņēmēji necentīsies izvairīties no atmaksas, saņemot daļu ienākumu aploksnē un oficiāli uzrādot tikai minimālo algu, ja tiks noteikti (gluži pamatoti) ierobežojumi, no kādas summas kredīts ir atmaksājams.

+7
0
Atbildēt

0

mārtiņš meiers_ 10.11.2011. 03.04

Vispār jau idejas ir ļoti pareizas. Taču man nav skaidrs, kā šī sistēma ar subsidētajām profesijām varētu darboties Mākslas akadēmijā.

+8
-2
Atbildēt

0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu