"Rail Baltica" Latvijai izmaksātu 0,5 - 1,2 miljardus eiro • IR.lv

“Rail Baltica” Latvijai izmaksātu 0,5 – 1,2 miljardus eiro

22
Foto: Mārtiņš Cīrulis, F64
Sanita Jemberga

Projekts ir ekonomiski pamatots, ja vismaz pusi no tā finansē Eiropas Savienība

Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa projekts “Rail Baltica” (RB) ir ekonomiski pamatots, ja vismaz pusi no tā finansē Eiropas Savienība (ES). Tā kopējās izmaksas būtu 3,53 miljardi eiro, no kuriem Latvijas daļa būtu 35% jeb 1,22 miljardi eiro. Ja valstīm izdodas piesaistīt 56% ES finansējumu, tad Latvijai būtu nepieciešams ieguldīt 563 miljonus eiro, turklāt tā ir investīcija vairāk nekā desmit gadu periodā. Tā otrdien, prezentējot pirmos detalizētos “Rail Baltica” izpētes rezultātus, paziņoja tās veicēji, konsultāciju uzņēmums AECOM.

Satiksmes ministrijas valsts sekretārs Anrijs Matīss ir.lv atzina, ka Latvijai nav nekādu garantiju iegūt šādu līdzfinansējuma apjomu, jo parasti līdzīgos projektos tas ir 20 – 25%. Taču pētījums dodot labu pamatu, lai Baltijas transporta ministri tikšanās laikā rudenī to apspriestu un varētu paust kopēju pozīciju Eiropas Komisijai. Matīss izvairīgi atbildēja uz jautājumu, vai Latvija var atļauties gan RB, gan satiksmes ministra Ulda Auguļa iecienīto ideju par ātrgaitas līniju uz Maskavu, sakot, ka tās izpēte nav nonākusi tik detalizētā stadijā.

AECOM bija izvērtējuši četrus dažādus maršruta variantus, par optimālāko atzīstot Tallina-Pērnava-Rīga-Paņevēža-Kauņa-Varšava, lai gan no kravu plūsmas viedokļa optimālāks ir cits maršruts. No Igaunijas galvaspilsētas līdz Lietuvas robežai ar Poliju varētu nokļūt četrās stundās un 13 minūtēs, kas saīsina esošo brauciena laiku par sešām stundām, līdz Rīgai – trijās stundās. AECOM aprēķini liecina, ka biļete no Tallinas līdz Rīgai 2040.gadā varētu maksāt 32 eiro (projekta finanšu aprēķini ir veikti par ļoti ilgu laika posmu – 13 gadi investīcijām un 30 gadi ekspluatācijai). Aprēķinos pieņemts, ka tas kursētu ik divas stundas 6 dienas nedēļā ar pārtraukumu naktīs, kad kursētu kravas vilcieni. Svētdienā serviss būtu limitēts, lai varētu notikt sliežu apkope. Kopš lēmuma pieņemšanas par būvniecību būs vajadzīgi 5 – 6 gadi tā tapšanai. Baltijai saprātīgākais būtu parasts ātrvilciens, kura maksimālais ātrums nepārsniedz 240 km/h.

AECOM aprēķini liecina, ka 2040.gadā ienākumi no pasažieru pārvadājumiem būs 97 miljoni, bet no kravu – 222 miljoni eiro gadā. “Projekts izskatās ekonomiski pamatots,”teica konsultanti. Tiesa, tas ir pretrunā ar Igaunijas valdības padomnieka Anti Mopela teikto konferencē Rīgā pavasarī: “Nevajag lolot ilūzijas, ka “Rail Baltica” būs pelnošs – valdībām tas būs jādotē.”

Projekta īstenošanai ir tikai daži varianti – vai nu valdību, vai valdību un ES finansējums, jo privātā un publiskā partnerība nav īstenojama – ieguldījumi ir tik lieli, ka neatpelnīsies. Konsultanti arī skaidroja, ka Latvijas gadījumā atdeve no investīcijām būs zemāka, jo ir dārgākas infrastruktūras izmaksas un paredzēta tikai viena stacija – Rīgas centrālā – kas nozīmē arī mazāku pasažieru plūsmu.

1994.gadā ziemeļvalstu un baltiešu politiķu prātos dzima doma izveidot dzelzceļa līniju, kas savieno Baltiju ar Eiropu. Pēc ES paplašināšanas “Rail Baltica” līnija tika iekļauta starp 30 svarīgākajiem transporta projektiem, ko līdzfinansē no speciāla ES fonda TEN-T. Pirmais plāns paredzēja, ka pirmie ātrvilciena pasažieri līdz Varšavai un tālāk līdz Berlīnei varēs ceļot 2016.gadā, taču kopš tā laika notikusi muļļāšanās. Latvijā to mēģina izkonkurēt vietējie tranzītnieki, kas apgalvo, ka tur nebūs kravu plūsmas un pasažieru pārvadājumi nebūs ienesīgi, bet gan dotējami ar vairākiem miljoniem latu gadā. Tāpēc ES naudu labāk ieguldīt Austrumu – Rietumu koridorā, pa kuru iet lielākā daļa Latvijas tranzīta. Projekta aizstāvji savukārt uzsver tā politisko nozīmi, no pārējās Eiropas dzelzceļa tīkliem atšķelto Baltiju ar tiem atkal savienojot. Projekta koordinators Pāvels Telička šogad brīdināja, ka, ja Latvija turpinās mīņāties, ir risks pazaudēt ES finansējumu.

Komentāri (22)

Juris Millers 28.06.2011. 15.22

Cerēsim, ka tas izdosies. Vilcieni atved tādus tūristus, kam nepatīk lidmašīnas, piemēram: ģimenes, cilvēkus ratiņkrēslos, vecākus cilvekus, cilvekus ar ausu kanālu problēmām, cilvekus, kas ceļo ar savu velo, cilvekus, kas ieplāno garākus pārbraucienus izkāpjot un patūristojot katrā pieturā, amerikāņus un aziātus kas taisa Eurotrip, …

Ja būs realizēts Rail Baltica es paredzu ļoti iespaidīgu tūristu massu, kas savos ceļojumos iekļaus posmu Vācija-Polija-Lietuva-Latvija-Igaunija-Somija-Zviedrija-Norvēģija-Dānija-Vācija kura gaitā kāps ārā katrā lielajā pieturā uz dienu vai divām. tagad šādi tūristi ‘nogriež’ austrumeiropu ar prāmi aizbraucot no Vācijas uz Somiju.

+8
0
Atbildēt

0

Rolmopsi 28.06.2011. 14.02

Beidzot gribētos, lai no Rīgas ar vilcienu būtu iespējam ceļot pa Rietumeiropu.

+8
-1
Atbildēt

0

Andis 29.06.2011. 10.11

Manuprāt – politiski motivēts projekts.
Vienīgā Latvijā paredzētā stacija ieplānota 20 km austrumos no Rīgas – pie Salaspils, jo Rīgai cauri vilkt sanāk ļoti dārgi.
Diemžēl, lai arī esam vismazākie ieguvēji, viena km būve tieši Latvijā ir sanākusi visdārgākā – Pierīgas purvi, Daugava…
Lai pierādītu, ka projekts ir finansiāli dzīvotspējīgs, ir veikts fantastisks pieņēmums, ka no kravu vilcieniem pelnīs kādas 5 reizes vairāk, kā no pasažieriem un ka ļoti lielu daļu projekta uzsauks Eiropas Savienības nodokļu maksātāji. Un ar visu to vēl sanāk, ka šajā mistiskajā stacijā pie Salaspils vilcienos ik dienu būtu jāiekāpj ap 10 000 cilvēkiem, kas katrs nopirkuši biļeti par 35 EUR. Tas ir kādas 5 – 10 reizes vairāk, nekā tagad brauc uz/no Rīgas.

Ir jau arī labās puses: a) ar šādu projektu izmisīgi raujamies ārā no Eiropas ekonomiskās perifērijas statusa, jo ražotņu konkurētspēja ļoti atkarīga no ērtas sasniedzamības ar vilcienu; b) daudz mazāka Baltijas izolētība – aviācija ir trausls bizness un viens vulkāns Islandē vai aviokompānijas bankrots Baltiju burtiski “nogriež” no pārējās Eiropas.

Rezumē: Lai kā gribas atbalstīt šo projektu, man šķiet, ka mums labums no tā ir apšaubāms, naudas jau arī nav.

P.S. Neticu, ka krievi būvēs ātrvilcienu uz Rīgu, tā tikai tāda politiska gaisa jaukšana. No ekonomikas viedokļa viņiem būtu jābūt citām prioritātēm – piem. Maskava – Minska – Varšava, Pēterburga – Minska – Varšava, Maskava – Pēterburga, Maskava – Novorosijska.

0
0
Atbildēt

2

    Andis > Andis 29.06.2011. 11.28

    Piedošanu, kļūda no manas puses – stacija tiešām ir Rīgas centrā.
    Vienkārši vilcieni spiesti taisīt tādu speciālu cilpu, lai stacijai piebrauktu no Sauriešiem. Aiz Salaspils tiek veidots kravu termināls.

    OK, tas nedaudz uzlabo manu viedokli par šo projektu. Bet joprojām nepārliecina.

    Sk. 18 slaidu.
    http://www.sam.gov.lv/images/modules/items/PPT/item_3165_Rail_Baltica_Final_Presentation_Latvia_AECOM.ppt

    0
    0
    Atbildēt

    0

    Irena Cirule > Andis 29.06.2011. 10.23

    Paga, paga, kādi vēl vienīgās stacijas 20km no Rīgas?!?! Visur Eiropā stacija ar nosaukumu Pilsēta Central ir centrā.
    Jap, Berlīnes Haupbahnhof ir mazliet ārpus paša centra, tomēr arī pilsētas centrālajā daļā. 20km – tas nav nopietni, lai pievelk vismaz līdz Lidostai Rīga un tad tur uz Riga Central varētu būt kāds vietējā mēroga dzelzceļš.

    Vispār nesaprotu, kāpēc uz Lidostu vēl nav dzelzceļa, ņemot vērā tuvumā esošās Jūrmalas un Jelgavas līnijas – tur taču pavisam nelielu posmiņu vajadzētu piebūvēt pie kādas no tām….

    +2
    0
    Atbildēt

    0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu