Pūļa finansējums vai valsts atbalsts: kas ātrāk notic Latvijas jaunuzņēmumu potenciālam? • IR.lv

Pūļa finansējums vai valsts atbalsts: kas ātrāk notic Latvijas jaunuzņēmumu potenciālam?

Ilustratīvs attēls no Pixabay.com
Vilnis Priedītis

Lai saņemtu atbalstu vai piesaistītu investīciju fondus, jaunuzņēmumiem ir jāsasniedz noteikts izaugsmes līmenis. Dažādām platformām vai lietotnēm ir jāsasniedz noteikts lietotāju skaits, tikai tad var pretendēt uz atbalstu, tāpēc bieži vien nepietiek tikai ar labu ideju. Nepieciešama arī spēcīga komanda, kas spēj skaidrot ideju, sekmējot sabiedrības interesi. T.s. pūļa finansējums, piesaistot daudzus nelielus investorus – privātpersonas, var kalpot kā atspēriena punkts Latvijas jaunuzņēmumiem, lai sasniegtu nākamo attīstības stadiju.

Ja analizējam jaunuzņēmumus, kuru pamatā ir ideja par lietotni, jāuzsver, ka investīciju fondi iesaistās, kad produkts jau ir gatavs, “palaists” un sasniedzis noteiktu lietotāju skaitu. Katram fondam var būt atšķirīgas prasības – 10 000 lietotāju vai pat 30 000, kas ir normāli, jo fondi ik dienas saņem daudz idejus. Rodas jautājums – kā jaunuzņēmumu dibinātājiem nonākt līdz attiecīgajam līmenim? Šeit der atcerēties, ka spēks bieži vien ir spējā apvienoties kopīgam mērķim, tāpēc risinājums var būt arī daudzu nelielu investoru – līdzīpašnieku piesaiste.

Esam Latvijas uzņēmums ar vairāk nekā 100 līdzīpašniekiem – cilvēki var iegādāties kapitāldaļas un šie līdzekļi tiek investēti uzņēmumā. Esam pārliecinājušies, ka cilvēki Latvijā ir gatavi noticēt labām idejām un kopīgiem spēkiem radīt lielas lietas. Mūsu valstī ir radoši un talantīgi cilvēki, kuri spēj radīt idejas ar ļoti augstu potenciālu un pievienoto vērtību, un arī cilvēki, kuri spēj to saskatīt. Pašlaik vērojama ļoti liela interese tieši par dažādām lietotnēm, arī par attiecību aplikāciju Matchful, taču joprojām esam atvērti jauniem līdzīpašniekiem, piedāvājot iegādāties sākot no desmit kapitāldaļām.

Izaicinājums – finansējuma piesaiste no riska kapitāla fondiem

Analizējot Latvijas jaunuzņēmumu ekosistēmu kopumā, jāuzsver, ka finansējuma piesaiste var būt ļoti izaicinošs process. Pirms pāris gadiem veiktais pētījums par jaunuzņēmumiem Latvijā apliecināja, ka viens no lielākajiem izaicinājumiem ir finansējuma piesaiste no riska kapitāla fondiem. Jo lielāks ideju un projektu skaits, jo sīvāka konkurence, un investori objektīvi nespēj pievērsties visiem. Alternatīvs risinājums, īpaši attīstības posmā, ir pūļa finansējums, tomēr arī šeit ir vairākas nianses. Aicinu jaunuzņēmumus ļoti rūpīgi analizēt dažādu pūļa finansēšanas platformu nosacījumus. Mūsu gadījumā pēc šādas izpētes nonācām pie secinājuma, ka tā vietā, lai izvēlētos jau esošu platformu, jāizstrādā pašiem sava, ko arī izdarījām un jau esam pārbaudījuši praksē, piesaistot līdzīpašniekus.

Globālās konkurences ietekme

Lai gan sākotnēji varētu šķist, ka galvenais, lai ir laba ideja, tad atradīsies arī finansējums, jāņem vērā, ka pašlaik, kad jaunuzņēmumu vide kļūst aizvien starptautiskāka, investoriem ir ļoti lielas izvēles iespējas – kur ieguldīt. Jaunuzņēmumi no Latvijas konkurē globālā tirgū, kur var veidoties ļoti dažādas situācijas. Piemēram, ja idejas autori bez pieredzes prezentē savu ideju, pastāv risks, ka investori nozags ideju. Tāpat var būt situācijas, kad ļoti veiksmīgu ideju neizdevīgu padara tieši investoru noteikumu realizēšana. Jo lielāka pieredze, jo vieglāk ir atrast veidus, kā mazināt riskus un piesaistīt investorus. Tagad ar kapitāldaļu pārdošanu esam piesaistījuši gandrīz 250 000 eiro, un plānā ir vēl 100 000 eiro piesaiste tieši šādā veidā. Summas ir pietiekami lielas, lai lietotne varētu sākt darbību, turklāt ar katru piesaistīto ieguldījumu pilnveidojam arī savas zināšanas šajā jomā.

Svarīga ne tikai ideja, bet arī komanda

Atsaucoties uz iepriekš minēto par to, cik svarīga ir ideja, jāuzsver, ka tam, protams, ir liela nozīme, tomēr vienlīdz svarīga ir arī komanda. Ideālā gadījumā komandā jābūt gan radošajiem un tehnoloģiju prātiem, gan cilvēkiem ar biznesa domāšanu un spēcīgām pārdošanas prasmēm. Mūsu komandā, piemēram, ir gan pārstāvji no finanšu tehnoloģiju nozares, gan programmētāji, gan reklāmas un pārdošanas speciālisti. Maz ticams, ka šādu pieredzi un zināšanas varētu apvienot vienā cilvēkā, tāpēc komandai un spējai sastrādāties ir liela nozīme. Un nepieciešams arī kāds ar pieredzi projektu un komandas vadībā – tas ir mans uzdevums.

Makroekonomiskās vides ietekme

Jaunuzņēmumus, tāpat kā uzņēmējdarbību kopumā, ietekmē dažādi faktori. Analizējot tendences sabiedrībā un mērķtiecīgi apspriežot, kādā jaunā biznesa virzienā iet, secinājām, ka daudzi cilvēki ir vīlušies ierastajās partneru aplikācijās, tāpēc radās ideja par lietotni, kurā ar mākslīgā intelekta algoritma palīdzību cilvēks var atrast otru cilvēku. Turklāt tas nav stāsts par klasisku iepazīšanās lietotni, vairāk fokusējamies uz iespējām atrast biznesa partneri, jaunu kolēģi, mentoru, investoru vai, piemēram, uzticamu partneri, ar kuru kopā ceļot vai sportot. Ja meklējat kolēģi, lietotne piedāvās cilvēkus, kas meklē jaunus karjeras izaicinājumus, ja – biznesa partneri, lietotne atkal piemeklēs piemērotāko, turklāt tiek ņemti vērā arī personību psihotipi u.tml. aspekti, kas, domājot par ilgtermiņa sadarbību, ir ļoti svarīgi.

Ar lepnumu dēvējam sevi par Latvijas jaunuzņēmumu, tomēr aktīvi raugāmies arī ārvalstu tirgus virzienā – gan domājot par lietotāju piesaisti, gan investīcijām. Viens no primārajiem mērķa tirgiem papildus Latvijai ir arī Lielbritānija. Domāju, ka ikviens, kam izdevies veiksmīgi attīstīt jaunuzņēmumu, piekritīs, ka pirmie soļi ir visgrūtākie, tāpat arī pirmie mērķa tirgi. Ar katru nākamo ir nedaudz vieglāk, jo aug gan lietotāju skaits, gan pieredze un zināšanas.

 

Autors ir attiecību aplikācijas Matchful dibinātājs un valdes priekšsēdētājs

Pagaidām nav neviena komentāra

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu